Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Geloof in het publieke domein deel 1

• Frederik D

Dat moet mij ook van het hart ten aanzien van het secularisme. Alle atheisten en agnosten mogen van mij alles zeggen en roepen, maar als je hen wel eens vraagt of wat ze roepen wel klopt, dan staat men niet open voor een gesprek op basis van feiten en argumenten. Ik noem er een paar uit die hoek:

- “het christendom onderdrukt vrouwen”. Kijk je naar 2000 jaar geschiedenis, blijkt dat het christendom juist vrouwen heeft beschermd en heeft bevrijd (van een status van bezit en koopwaar tot persoon met volledig eigen rechten).

———————————

Als secularist sta ik juist uitermate open voor harde feiten en gezonde argumenten. Maar blijkbaar praat meneer niet gaarne met rationele secularisten.

Feit is dat zijn verhaaltje over de vrouw niet klopt. Vrouwen werden wel degelijk onderdrukt. De vrouwenemancipatie was niet het wek van de kerken maar van de secularisten, al waren er altijd wel individuele christenen die hun steentje hebben bijgedragen.

En de vermindering van het geweld was ook niet het werk van de kerken maar van het secularisme.

Meneer de voorzitter Leen La Rivière, als ik u was, zou ik me eerst bijscholen voordat ik mijn handje bij de Mammon ophoud, me met alles ongevraagd bemoei en me met kunst bezig houd.

Misschien kunt u eens reageren. U zult vast wel elke dag op uw naam googelen, meneer Leen La Rivière.

• theo

Wenee jongen, dat stelt niks voor.

Mijn ouders waren trouwe kerkgangers maar geen invloedrijke mensen, in tegendeel bijna zoukwillenzeggen.

• Frederik D

En jij nu?

Bij ons in de kerk was het van enorm veel belang of je binnen de kerk een upper- dan wel een underdog was. Trouwens ook op de middelbare school.

• Frans

Underdogs zijn veel interessanter, apen die elkaar na-apen is al jaren simpel.

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> En jij nu?

Ik ben altijd behoorlijk actief geweest in de kerk als vrijwilliger en de laatste 10 jaar beroepsmatig.

>

> Bij ons in de kerk was het van enorm veel belang

> of je binnen de kerk een upper- dan wel een

> underdog was. Trouwens ook op de middelbare

> school.

Voor de jeugd van nu geldt het omgekeerde: je wordt een beetje meewarig aangekeken als je zegt dat je gelovig bent en naar de kerk gaat.

Dat was in het westen en in de grote steden natuurlijk al lang gaande maar de laatste 15- 20 jaar ook op op het zo vredige platteland, zelfs in NO Friesland waar gereformeerde bolwerken beroemd waren.

Daar weet Sytse ook van mee te praten. Sytse heeft beroemde gereformeerde familieleden.

• Frederik D

Misschien zijn underdogs wel interessanter maar nogal wat underdogs schikken zich in hun rol en steunen aldus de upperdogs.

• Frederik D

En misschien sneeuwden die beroemde leden de niet-beroemde leden onder.

Ook binnen de kerken, en atheïstische organisaties, spelen sociologische structuren.

• Frans

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Misschien zijn underdogs wel interessanter maar nogal wat underdogs schikken zich in hun rol en steunen aldus de upperdogs.

Helaas houden velen het in stand, terwijl ze niet goed beseffen hoeveel sterker ze eigenlijk zijn.

• Daan

theo Schreef:

——————————————————-

> Frederik D Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > En jij nu?

>

> Ik ben altijd behoorlijk actief geweest in de kerk

> als vrijwilliger en de laatste 10 jaar

> beroepsmatig.

Vang je dan nog steeds poet voor die onbijbelse praatjes ?

>

>

> >

> > Bij ons in de kerk was het van enorm veel

> belang

> > of je binnen de kerk een upper- dan wel een

> > underdog was. Trouwens ook op de middelbare

> > school.

>

> Voor de jeugd van nu geldt het omgekeerde: je

> wordt een beetje meewarig aangekeken als je zegt

> dat je gelovig bent en naar de kerk gaat.

>

> Dat was in het westen en in de grote steden

> natuurlijk al lang gaande maar de laatste 15- 20

> jaar ook op op het zo vredige platteland, zelfs in

> NO Friesland waar gereformeerde bolwerken beroemd

> waren.

> Daar weet Sytse ook van mee te praten. Sytse heeft

> beroemde gereformeerde familieleden.

• theo

Normaal tarief.

Dubbel tarief voor andersgelovigen.

Driedubbel tarief voor nietgelovigen.