Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Voor Frederik

• punky abaya

het is niet ongeloofwaardig maar absurd, dat is wel iets anders

• keessie

Het geloof, is een gave Gods Theo, wie zoekt die zal vinden.

• Frederik D

Voorstellingsvermogen is wat anders dan verstand. Het verstand kan al die berekeningen begrijpen. Maar ons visueel voorstellingsvermogen kan zich niets voorstellen bij een universum met een driedimensionale tijd en een halfdimensionale ruimte.

• Frederik D

Ze geloven niets maar baseren zich op de wetenschap die slechts heel goed observeert.

• theo

keessie Schreef:

——————————————————-

> Het geloof, is een gave Gods Theo, wie zoekt die

> zal vinden.

OF het geloof is een gave van God

OF het geloof is een cadeutje voor mensen die het zoeken want die zullen het vinden?

Is het nou een gave van God of dankzij de inspanning van het zoeken?

• punky abaya

jij denkt nog echt als een kind

• Frederik D

Verklaar je nader?

Goed kijken is des kinds? En in sprookjes geloven is een teken van volwassenheid?

• Michiel...

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> We weten nog niet waar dat balletje vandaan komt.

Raar. Als ik als gelovige zeg dat ik iets niet zeker weet is het geloof (en terecht - dat is het ook ). Maar als de wetenschap openlijk toegeeft iets niet zeker te weten en dus slechts een stelling poneert blijft het wetenschap.

Overigens is God onaanvaardbaar voor veel aanhangers van de big-bang theorie terwijl men wel zonder met de ogen te knipperen de leek uitlegt dat het universum is ontstaan door uitbarsting van een puntje dat kleiner was dan een speldeknop. Wat in mijn ogen toch ook wel het nodige voorstellingsvermogen vraagt van de mens.Want in een speldeknopje past niet veel. En zoals aangegeven moet dat puntje ergens vandaankomen. En als je dan bedenkt dat er zonnen zijn in het universum waarbij onze zon uit ons melkwegstelsel maar een klein sterretje is. Het blijft vragen om voorstellingsvermogen. Waarbij ik er niet bijzeg dat de big bangtheorie onzin is. Ik weet dat er vele waarnemeningen vanuit het heelal zijn binnengekomen die duiden op een uitdijend heelal. Maar ik weet ook dat er maar sinds enkele duizenden jaren pas echt mensen met iets van redelijk verstand tussen de oren rondlopen en dat een miljard jaar voor een mens een onoverzienbare tijdsspanne is. Maar toch doet men uitspraken over miljarden jaren terug alsof het niets is. Ook deze antwoorden vanuit de wetenschap blijven echter vragen om geloof. In de tijd van Newton met zijn mechanistisch wereldbeeld dacht de mens ook het universum verklaard te hebben. Die inzichten zijn weer helemaal van tafel geveegd. En zo zullen na ons ongetwijfeld ook weer nieuwe inzichten de ons bekende theorieen aanvullen danwel omver werpen. Ongetwijfeld. Daarbij komt dat uitspraken doen over wat miljarden jaren geleden heeft plaatsgevonden altijd vraagt om geloof van de luisteraar. Niemand die het kan verifieren. En niemand die met zekerheid kan zeggen of een atoom zich een miljard jaar lang hetzelfde zal gedragen. Ondanks alle natuurkundige wetten die opgetekend zijn door ons. Misschien gaan er na 800.000 jaar binnen een atoom wel heel andere wetten gelden. Wie zal het zeggen. Of wie zal het tegenspreken.

Met een groet,

Michiel…

.

• Frederik D

De BB is geen veronderstelling. Hij is goed bewezen.

Jij laat je beperkte en bevangen voorstellingsvermogen los op de BB. Dat is fout. Jouw voorstellingsvermogen is de gevangene van de tijd en ruimte zoals zij nu zijn. Maar rekentechnisch is aangetoond dat tijd en ruimte ook anders kunnen zijn.

De mathematica is als het ware de zelftranscendentie van de mens.

Ik kan mij overigens ook geen universum voorstellen van tien dimensies in plaats van de huidige vier. Maar rekentechnisch is zo'n universum gemakkelijk te construeren.

Er zijn mensen die beweren dat ze met hun geestesoog een vierdimensionale ruimte hebben gezien. Dit lijkt mij onmogelijk. Wellicht verwarren ze een duizeling met zien. Maar met formules construeer je gemakkelijk een vierdimensionale ruimte (lengte, breedte, hoogte en weetikveel).

Hoe zou je de vierdimensionale ruimte kunnen maken? Als je een eendimensionaal lijnstuk om zijn middelpunt draait, krijg je een tweedimensionale cirkel. Als je die tweedimensionale cirkel om zijn middellijn draait, krijg je een driedimensionale bol. Als je vervolgens die driedimensionale bol om zijn middelcirkel draait, krijg je een vierdimensionale weetikveel. Probeer dat maar eens voor je geestesoog uit te voeren.

• Sietse 45

theo Schreef:

——————————————————-

> keessie Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het geloof, is een gave Gods Theo, wie zoekt

> die

> > zal vinden.

>

> OF het geloof is een gave van God

>