Het is me toch wat. Het eten van een vrucht levert de doodstraf op , en het doodslaan van Abel levert levenslange bescherming van Kain door God op.
Dus erfzonde en erfheiliging.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlZie jij dan een mogelijkheid dat de val van satan voor de schepping is gebeurd?
En ik kan alleen in de verleiding van satan in de hof een zonde zien, d.w.z. een afscheiding van God. Dat God daar wellicht een bedoeling mee had doet aan het feit niets af.
Je zou ook kunnen zeggen “het kwaad” in de persoon van satan is geen zonde, maar dan vind ik een verzoening in de hemel vreemd, daar deze met de aarde het eerst is geschapen, waar in de Bijbel sprake is dat satan een hemelbewoner was.
Douce
Douce Schreef:
——————————————————-
> Zie jij dan een mogelijkheid dat de val van satan
> voor de schepping is gebeurd?
Nee, en daar wijst de Bijbel ook niet naar, er zijn er die beweren dat toen God het licht en de duisternis scheide in den beginne dat satan op de aarde geworpen was uit de hemel en als duisternis op de aarde lag, maar dat kan dus niet aangezien hij in het boek Job met de andere engelen voor de God verscheen in de Hemel. Dus ik ga meer uit van het gegeven uit Openbaring. Het moment dat Jezus terugkeerde naar de hemel.
> En ik kan alleen in de verleiding van satan in de
> hof een zonde zien, d.w.z. een afscheiding van
> God. Dat God daar wellicht een bedoeling mee had
> doet aan het feit niets af.
> Je zou ook kunnen zeggen “het kwaad” in de persoon
> van satan is geen zonde, maar dan vind ik een
> verzoening in de hemel vreemd, daar deze met de
> aarde het eerst is geschapen, waar in de Bijbel
> sprake is dat satan een hemelbewoner was.
De personificatie van het kwaad de verleider die tot zonde brengt dat is satan, een tegenstander van God en mens, de zonden die na de eerste zonde begaan zijn begon al met moord, broedermoord, en is vanaf toen alsmaar erger geworden, dat heeft ons meer verwijdert van God, ik denk dat satan daar niet eens zo grote rol inspeelt zoals wij hem soms toebedelen. Maar hij werkt zeker op onze emoties en gevoelens om onze ziel te besturen, dat is zijn terrein. Het offer van Jezus is de verzoening en vooral de bevrijding en het wegwassen van de zonde die over ons van den beginne. Het is zoals het in het boek Hebreeën 9 staat.
>
> Douce
samuel Schreef:
——————————————————-
> Even een correctie satan verleide Eva en Eva
> verleide Adam! En Adam als eerste mens geschapen
> zijnde was verantwoordelijk en door zijn
> ongehoorzaamheid door ook van de vrucht te eten
> die door Eva aangereikt werd, en niet door satan,
> was de zonde dus geboren.
> De vraag rijst aangezien Eva de eerste was die van
> de vrucht der kennis van goed en kwaad gegeten
> had, dat zij de bewuste beslissing maakte het
> kwade te kiezen en Adam ook tot verleiding te
> brengen van deze vrucht te eten? Ergo de eerste
> zonde dus door Eva begaan.
Ja maar zo wordt dat in de Bijbel niet beschreven. Bovendien stond Adam bij haar toen Eva verleid werd zonder in te grijpen.
>
> Maar ik bespeur geen uitleg naar het door Douce
> gezegde dat de eerste zonde in de hemel plaatsvond
> wellicht nog voor de schepping, of enige
> onderbouwing daarvan.
Ik baseer dat op het feit dat vanaf het begin er duisternis op aarde was. Duisternis is niet van God.
Ik geef even de King James vertaling die hierin het nauwkeurigst uit het Hebreeuws vertaald is: 2 And the earth was without form, and void; and darkness was upon the face of the deep. And the Spirit of God moved upon the face of the waters.
Dus je ziet: er is duisternis, er is een diepte en er zijn wateren.
Duisternis, diepte en de zeeën worden vaak met de satan geassocieerd. Tenslotte wordt satan met aanhang in Openbaring 20 in de diepte geworpen. Ook uit de zee komt in Openbaring 13 het beest. Ook wordt er gezegd over de nieuwe aarde “en de zee was niet meer”. Duisternis spreekt voor zich denk ik. In deze vertaling (en het Hebreeuws) zie je dat de diepte en de wateren ook nog een aangezicht hebben. Dit impliceerd een persoonlijkheid of in elk geval een voorval. Dit alles bij elkaar combinerend, leg ik mijn conclusie dat satan al in gevallen staat op aarde was.
Ik voel me vrij om mijn visie te geven ook al is je vraag aan Samuel gericht.
In het eerste vers van de Bijbel staat: in het begin schiep God de hemel en de aarde.
Wat mij betreft betekend dit dat God de hemel schiep met alles erop en er aan zoals de engelen.
De hemel wordt als eerste genoemd, dus die werd als eerste geschapen.
Alle menselijke zielen waren toen al aanwezig in Jezus Christus, maar bestonden nog niet op aarde.
Zie Efeziers 1: 4 In Christus immers heeft God, voordat de wereld gegrondvest werd, ons vol liefde uitgekozen om voor hem heilig en zuiver te zijn,
Pas nadat de hemel geschapen was is God aan de aarde begonnen en die was toen woest, doods en duister (vers 2) waardoor ik concludeer dat satan inmiddels al ‘gevallen’ was, aangezien God licht is en in hem is geen spoor van duisternis (1Joh 1: 5)
God was er altijd al en inderdaad: er bestond alleen God.
Ik zou nog wel verder kunnen gaan dat er een scheppingsplan was bij God, maar dat maakt het nodeloos ingewikkeld.
In ieder geval schiep God eerst de hemel en daarna de ‘aarde’ met alles erop en eraan zoals het in het scheppingsverhaal staat.
Snap je het?
Groetjes, Ellen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?