uit je nek lullen is heel duur
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlLeSage Schreef:
——————————————————-
> Ik ben het niet met je eens dat de meerderheid
> niet gepakt zouworden denk maar aan bv de steeds
> hoger wordende eigen bijdrage en eigen risiko.
>
> Het punt wat ik echter aan wil snijden is dat je
> het inderdaad niet van de zich steeds
> meerindividualiserende maatschappij hoeft te
> vérwachten dat zij zulke lasten op zich zal
> nemen. Waarom zou men?
Bs'd
Maar zo hoog zijn die lasten niet. Pompe is een zeer zeldzame ziekte, maar 1 op de 140.000 mensen lijdt er aan.
Dat betekent dat er in NL maar ongeveer 120 Pompe lijders zijn. En als die allemaal 700.000 euro per jaar kosten, dan komen we per nederlander op een bedrag van 5 euro per jaar, (dus niet per maand) wat er betaald moet worden, om die mensen in leven te houden.
Lijkt me niet een schokkend bedrag.
Wat we ook niet moeten vergeten, is dat de tijd dat die uitvinders hun uitvinding kunnen uitmelken, maar relatief kort is. Hun patent loopt maar 20 jaar, en in die 20 jaar moeten ze dan ook nog eens, voor ze het kunnen gaan verkopen, eerst dierproeven doen, en daarna proeven op mensen. Dat neemt al gauw zo'n 10 jaar in beslag, en kost hun honderden miljoenen. Dus ze hebben effectief maar iets van 10 jaar om hun investeringen terug te verdienen.
Maar het belangrijke punt is dat hun patent heel vlot afloopt, waarna de prijs van dat medicijn in elkaar zal klappen, omdat iedereen het dan tegen kostprijs kan gaan maken.
Heel anders wordt het als het gaat om chemotherapie voor kankerpatienten, wat krankzinnige bedragen kost, en wat vaak maar een paar maanden het leven verlengt. Dat komt namelijk erg vaak voor, en de winst, een paar maanden langer leven als een ziek wrak, is erg klein.
Dat zou wel ter discussie gesteld kunnen worden.
Dit vind ik dus een heel verstandige reactie van jou.
Vooral chemokuren bij iemand die toch al is opgegeven, doen meer kwaad dan goed.
Ze zouden bij oudere mensen ook eerder ‘de stekkers eruit moeten trekken’ in plaats van mensen maar meganisch te laten voortleven en te laten lijden, voordat men ze dan uiteindelijk op uitdroging laat sterven. Dat vind ik mishandeling. Ik ben ook wel van plan daar iets over vast te laten leggen.
Maar € 5 per jaar heb ik nog wel over voor de medicatie van Pompe-patiënten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?