Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De sabbat. Een overdenking.

• Frans

theo Schreef:

——————————————————-

> Dan kunnnen we een groot deel van het OT en het NT dus gewoon schrappen.

Waarom vind je dat ? Je kent het antwoord hierop volgens mij.

• theo

Dat vind ik niet..dat vind jij.. jij stelt: alleen de tien geboden doen er toe en de rest is overbodig geworden.

Slechts één conclusie mogelijk:

DUS kunnen grote delen van de bijbel geschrapt worden.

• punky abaya

bij werkloos eindigt de week met een sabbat, bij werkend begint de week met een sabbat. Verschil tussen 6 dagen werken en 1 dag rust of 1 dag rust en 6 dagen werken is levensgroot.

• punky abaya

te beginnen met het kaft

• Frans

punky abaya Schreef:

——————————————————-

> bij werkloos eindigt de week met een sabbat, bij werkend begint de week met een sabbat. Verschil tussen 6 dagen werken en 1 dag rust of 1 dag rust en 6 dagen werken is levensgroot.

Een rare conclusie, die snap ik niet.

• CU

Nu je toch zo aan het onderwijzen bent geslagen , zal je toch wel weten dat de stenen tafelen van Ex. 20 door Mozes in Ex. 32 werden kapot gegooid.

De stenen tafelen met andere woorden van God uit Ex. 34 werden rondgedragen in de ark.

Het gebod van Ex. 20 , “Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt”, is strenger dan de afgezwakte sabbat van Ex. 34. Want daar staat “ Zes dagen zult gij arbeiden, maar op den zevenden dag zult gij rusten”. En juist deze werd rondgedragen in de ark.

• Frans

CU Schreef:

——————————————————-

> Nu je toch zo aan het onderwijzen bent geslagen , zal je toch wel weten dat de stenen tafelen van Ex. 20 door Mozes in Ex. 32 werden kapot gegooid.

>

> De stenen tafelen met andere woorden van God uit Ex. 34 werden rondgedragen in de ark.

>

> Het gebod van Ex. 20 , “Gedenkt den sabbatdag,dat gij dien heiligt”, is strenger dan de afgezwakte sabbat van Ex. 34. Want daar staat “ Zes dagen zult gij arbeiden, maar op den zevenden dag zult gij rusten”. En juist deze werd rondgedragen in de ark.

Ik zie er niet zoveel verschil in, het blijven er tien. God zezgt niet “ Wil je alsjeblief rusten ? ”, Gij zult!

• theo

Maar er staan talloze ge/verboden in de bijbel met woorden dezelfde strekking: Gij zult…

allemaal schrappen ??

• theo

De komende week zal ik je in ieder geval niet met lastige vragen/opmerkingen confronteren Frans.

Wat ik al schreef in mijn eerste reactie; we ( iedere gelovige) is selectief in het opvolgen van Gods ge/verboden.

Punt is : op grond waarvan, met welke argumenten.

Ander punt blijft: de gehele bijbel is dus niet gezaghebbend ??!!

• David

punky abaya Schreef:

——————————————————-

> waar ga ik aan voorbij dan?

>

>

> aan de genadeboodschap van paulus

Betekent de genade boodschap voor jou dan dat we alle geboden die Jezus opdroeg naast ons neer kunnen leggen?