Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De sabbat. Een overdenking.

• Gonnie

Mooi Punky, ik heb die tekst opgezocht en ben daardoor wijzer geworden. Goed dat jij het hebt geplaatst.(tu)

• punky abaya

je leert sneller dan domineer david

• punky abaya

inderdaad en jouw invulling plaatst ook jou centraal en niet god

• Frans

punky abaya Schreef:

——————————————————-

> inderdaad en jouw invulling plaatst ook jou centraal en niet god

Waarom vind je dat?

• Frans

Miracula Schreef:

——————————————————-

> Priesters hebben daarvan gemaakt dat vrije dagen een idee van God zouden zijn. En hebben zich vervolgens die dag toegeëigend om de vrije tijd van de gelovigen te verpesten door hen op die dag naar synagogen en kerken te drijven.

hoezo vrije tijd verpesten ? Daar kiezen die mensen toch zelf voor en voor zover ik weet komen de meesten er verkwikt buiten.

• Douce.

Vandaar dat bijeenkomsten belangrijk zijn c.q. kunnen zijn. Dat is de ware “rust”, zoals je binnen kunt gaan in de rust van God. (Lees maar in de diverse Psalmen die hierover gaan).

Ik zie rust meer in deze zin i.p.v. het rusten van werk na gedane arbeid (om in je onderhoud te voorzien). Ook omdat ik zonder meer aanneem dat God, niet zoals wij, vermoeid raakte (..) van het scheppen. Wat jij en ik scheppen (want dat doe je iedere dag) is zeer vermoeiend en daarvan is het heerlijk om te rusten.

Verder gaat het niet om onze rust (even algemeen) maar om, ook in erediensten, min of meer een dag te reserveren om God te danken en Jezus Christus te gedenken en te eren.

Douce

• punky abaya

stoppen met werken is iets anders dan rust

• Douce.

Dat zeg ik. Wellicht lees je m'n woorden anders dan ik deze heb bedoeld.

Maar….., dat wil nog niet zeggen dat je niet moet werken.

Douce

• LeSage

Het bezoeken van bijeenkomsten is de rust van God? Dat moet je me es uitleggen.

• LeSage

ben ik niet met je eens. Het idee dat godsdienst voor sommige mensen een verkwikking is, is een humanistisch idee.

het is eerder andersom: godsdienst wil niets met humanisme te maken hebben, omdat godsdienst de vrees heeft dat werkelijk humanisme God overbodig maakt.

Overigens denk ik ook dat dat laatste Gods hoogste doel is: zichzelf overbodig maken.