Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Psalm 16 heeft het over de Messias, de Here Jezus

• samuel

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Ja dat had ik kunnen weten als ik die hele Psalm

> nog eens goed gelezen had en niet bij "ik ben een

> worm" was afgehaakt.

> Dus nog bedankt voor de aanvulling :)

De zin als een worm en wat er na komt, dus van vers 7 t/m 9 kun je terugvinden in Jesaja 52 verzen 13 t/m 15 en Jesaja 53 natuurlijk, en Matteüs 27 vanaf vers 33 en verder.Marcus 15 vanaf vers 22.

Een worm werd als volkomen waardeloos beschouwd het laagste van het laagste, iets niets betekend.

Geen dank, daar gaat toch om, een gelijke geest! :)

• Ellen-Josee

samuel Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ja dat had ik kunnen weten als ik die hele

> Psalm

> > nog eens goed gelezen had en niet bij "ik ben

> een

> > worm" was afgehaakt.

> > Dus nog bedankt voor de aanvulling :)

>

> De zin als een worm en wat er na komt, dus van

> vers 7 t/m 9 kun je terugvinden in Jesaja 52

> verzen 13 t/m 15 en Jesaja 53 natuurlijk, en

> Matteüs 27 vanaf vers 33 en verder.Marcus 15

> vanaf vers 22.

>

> Een worm werd als volkomen waardeloos beschouwd

> het laagste van het laagste, iets niets betekend.

Ik merk dat door een blokkade van dat woord ‘worm’ ik gewoon blind word voor de betekenis.

Maar na er de tijd voor genomen te hebben om alles na te lezen en er over na te denken, is het me nu helemaal duidelijk :)

>

> Geen dank, daar gaat toch om, een gelijke geest!

> :)

Ja, amen!

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> > Hoewel David ook wel in bedreigende situaties

> > heeft gezeten zoals toen Saul hem achterna zat.

>

> Ja dat klopt maar David zijn handen en voeten zijn

> nooit doorboord,

Bs'd

Er wordt in Psalm 22 dat ook HELEMAAL NIET gesproken over het “doorboren van handen en voeten”.

Die uitdrukking is alleen te vinden in gecorrupteerde christelijke vertalingen. In het originele hebreeuws bestaat dat niet.

Om mee te beginnen: De Psalmen zijn geen profetische geschriften. Ook Psalm 22 claimt niet om te profeteren over de messias. Het staat nergens geschreven: "De messias zal tijdens zijn executie uitroepen: Mijn God, mijn God, waarom hebt gij mij verlaten?

Dit is koning David die over zichzelf praat. Dit Psalm is voornamelijk in de verleden tijd gesteld, en beschrijft de beproevingen die koning David doorgemaakt heeft. Maar, zoals eerder uitgelegd, de authentieke messiaanse profetieen zijn NIET vervuld door JC, en daarom moet het christendom terugvallen op teksten die niets met de messias van doen hebben, en ze aan ons presenteren als zijnde messiaanse profetieen. Huiveringwekkende voorbeelden hiervan kunnen HIER gevonden worden. Vanwege het feit dat, volgens het NT, JC Psalmen citeerde tijdens zijn terechtstelling, concluderen de christenen dat dit een messiaanse profetie moet zijn. Een achterstevoren bewijs, gebaseerd op niets.

En zelfs dat is nog niet genoeg. Om het wat echter te maken heeft het christendom de beruchte vervalsing erin gestopt betreffende het “doorboren van handen en voeten”. Ze zeggen: “Kijk, hier is de kruisiging, voorspeld in de Psalmen!”

Punt 1: Het staat nergens geschreven dat de handen en voeten van de messias doorboord zouden worden. Zoals ik al zei: Dit Psalm gaat over koning David, en dat in de verleden tijd.

Daarbovenop: Er is niet zo iets als: “Zij doorboren mijn handen en voeten”. Het hebreeuwse woord dat hier vertaald is als “doorboren” is “ka'arie”. Er is geen woord dat ook maar in de buurt komt van ka'arie dat doorboren betekent. Om dit een foute vertaling te noemen is te eufemistisch, we moeten dit benoemen als wat het is: De zoveelste christelijke corruptie van hun bijbelvertalingen ten einde JC er in te kunnen projecteren.

Het woord wat er het dichtste bij komt is “karah”, maar het is onmogelijk om dat hier in te lezen, want dat is grammaticaal gezien totaal onmogelijk. En afgezien daarvan, “karah” betekent niet “doorboren”, maar “opgraven”, “van de grond omhoog brengen”, in de zin van opdelven.

Het hebreeuwse voorzetsel ‘ka’ betekent ‘als de’, en ‘arie’ betekent ‘leeuw’. Dus wat hier staat is: "Als de leeuw mijn handen en voeten. De tekst tussen de vierkante haken is mijn invoeging, waarbij opgemerkt dient te worden dat het werkwoord ‘zijn’ in de tegenwoordige tijd in het hebreeuws zelden of nooit gebruikt wordt, het wordt aangenomen dat het bedoelt is, en het bijbels hebreeuws is geschreven in een soort telegramstijl, waarbij vaak woorden ingelast moeten worden om er een goede vertaling van te maken.

Dus koning David spreekt over een leeuw, en niet over het doorboren van handen en voeten. Dezelfde leeuw waar hij over spreekt in vers 13 en 21.

Ook de moderne bijbelvertalers vertalen dit vers verkeerd. Ik heb maar 1 christelijke bijbelvertaling kunnen vinden die dit correct vertaald, en dat is de Nieuwe Wereld Vertaling van de J-H-V-H getuigen: "Als een leeuw mijn handen en mijn voeten."

Maar de moderne engelstalige bijbelvertalers hebben in elk geval het fatsoen om te vermelden dat er in de hebreeuwse tekst niet zo iets is als ‘het doorboren van handen en voeten’.

Mijn uitgave van de Revised Standard Version heeft een voetnoot bij het woord “pierced”, (doorboord) in vers 16, het zegt daar: “Gk Syr Jerome: Heb like a lion”. Dat betekent dat de vertalers het woord ‘doorboord’ halen uit de oude griekse vertaling, de Septuaginta, en uit de Syriac vertaling, en uit de Vulgata, de katholieke vertaling van de bijbel in het latijns, gemaakt door Jerome, op het verzoek van paus Damascus in het jaar 328.

Maar dit: ‘Heb like a lion’ betekent dat ze toegeven dat er in het hebreeuws geschreven staat: ‘Als een leeuw’.

Hier is de voetnoot van de New American Standard Bible Update (1995): “Another reading is like a lion, my…”

De voetnoot van de English Standard Version: “Some Hebrew manuscripts, Septuagint, Vulgate, Syriac; most Hebrew manuscripts like a lion my hands and feet

De voetnoot van de New King James Version: “22:16 Following some Hebrew manuscripts, Septuagint, Syriac, Vulgate; Masoretic Text (dit is de traditioneel joodse hebreeuwse tekst) reads Like a lion.”

En hier is de voetnoot van de New International Version: “Some Hebrew manuscripts, Septuagint and Syriac; most Hebrew manuscripts: 'like the lion,”

Hier is waar die vertalingen met voetnoten nagekeken kunnen worden: http://bible.gospelcom.net/bible

Wat de bijbelvertalers dus doen in Psalm 22 is het negeren van de hebreeeuwse grondtekst van de bijbel, en in plaats daarvan vertalen ze vertalingen, want dat past beter in het christelijke straatje.

EXACT hetzelfde woord “ka'arie” wordt ook gebruikt in Jesaja 38:13, en zie hier hoe het daar vertaald wordt:

Staten vertaling: “Ik stelde mij voor tot den morgenstond toe; gelijk een leeuw”

Lutherse vertaling: “Maar Hij brak mij al de beenderen, gelijk een leeuw”

Leidse vertaling: “Tot den morgen toe riep ik om hulp; gelijk een leeuw”

Willibrord vertaling: “Tot aan de ochtend word ik uitgemergeld; als een leeuw vermorzelt Hij al mijn botten”

NBG vertaling: “tot aan de morgen zoek ik tot rust te komen. Als een leeuw, zo verbreekt Hij al mijn beenderen.”

NBV “weerloos lig ik tot het ochtendgloren, als een leeuw breekt u al mijn botten.”

GNB “wanneer de ochtend aanbreekt, verbrijzelt hij als een leeuw mijn botten;”

Herziene Staten Vertaling: “als een leeuw, zo zal Hij al mijn beenderen breken.”

Naardense Vertaling: “als een leeuw, zo brak hij al mijn beenderen,”

New International Version “I waited patiently till dawn, but like a lion he broke all my bones;”

New American Standard Bible: “I composed my soul until morning. Like a lion–so He breaks all my bones,”

The Message: “I cry for help until morning. Like a lion, God pummels and pounds me,”

Amplified Bible: “I thought and quieted myself until morning. Like a lion He breaks all my bones;”

New Living Translation: “I waited patiently all night, but I was torn apart as though by lions.”

King James Version: “I reckoned till morning, that, as a lion, so will he break all my bones:”

English Standard Version: “I calmed myself until morning; like a lion he breaks all my bones;”

Contemporary English Version: “Until morning came, I thought you would crush my bones just like a hungry lion;”

New King James Version: “ I have considered until morning– Like a lion, So He breaks all my bones;”

21st Century King James Version: “I reckoned till morning that, as a lion, so will He break all my bones;”

American Standard Version: “I quieted myself until morning; as a lion, so he breaketh all my bones:”

Young's Literal Translation: “I have set till morning as a lion, So doth He break all my bones,”

Darby Translation: “I kept still until the morning; … as a lion, so doth he break all my bones.”

Revised Standard version: “I cry for help until morning; like a lion he breaks all my bones;”

Dit zijn alle vertalingen die ik vinden kon, en NIET ÉÉN van hen vertaald dit hier als “doorboren” of iets dergelijks.

En in Psalm 22 is er met uitzondering van de Nieuwe Wereld Vertaling, niet één die het weergeeft als “gelijk een leeuw”, maar maken ze er allemaal iets van in de geest van “doorboren”.

EXACT hetzelfde woord is gebruikt in Nummeri 24:9;

Staten vertaling: “Hij heeft zich gekromd, hij heeft zich neergelegd, gelijk een leeuw, en als een oude leeuw; ”

Lutherse vertaling: “Hij heeft zich nedergelegd als een leeuw en als een jonge leeuw; wie wil tegen hem opstaan?”

Leidse vertaling: “Hij heeft zich gekromd, zich nedergelegd als een leeuw, als een leeuwin;”

Willibrord vertaling: “Hij vlijt zich neer als een roofdier; hij ligt als een leeuw,"

NBG vertaling: “Hij kromt zich, en legt zich neder als een leeuw, en als een leeuwin;”

NBV “Hij gaat liggen als een leeuw, majesteitelijk vlijt hij zich neer”

GNB “Als een leeuw vlijt hij zich neer. Wie zou hem durven tergen?”

Herziene Staten Vertaling: “Hij kromt zich, hij legt zich neer als een leeuw, als een leeuwin;”

Naardense Vertaling: “hij heeft zich gekromd, neergevlijd als een leeuw, als een luipaard”

New International Version “Like a lion they crouch and lie down"

New American Standard Bible: “He crouches, he lies down as a lion"

The Message: “Israel crouches like a lion and naps"

Amplified Bible: “He couched, he lay down as a lion"

New Living Translation: “Like a lion, Israel crouches and lies down"

King James Version: “He couched, he lay down as a lion"

English Standard Version: “He crouched, he lay down like a lion"

Contemporary English Version: “Like a lion you lie down"

New King James Version: “He bows down, he lies down as a lion"

New Century Version: “Like a lion, they lie waiting to attack"

21th Century King James Version: “He couched, he lay down as a lion”

American Standard Version: “He couched, he lay down as a lion"

Young's Literal Translation: “He hath bent, he hath lain down as a lion"

Darby Translation: “He stooped, he lay down like a lion"

Revised Standard version: “He couched, he lay down like a lion"

EXACT hetzelfde woord vinden we ook in Ez 22:25, met daarachter het woord “sjo'eeg”, wat “brullend” betekend. Het bijvoeglijk naamwoord komt in het hebreeuws achter het zelfstandig naamwoord, en niet er voor, zoals in het nederlands.

Kijkt u zelf even hoe dat daar vertaald wordt.

En zo wordt het volk bedonderd.

Maar in Psalm 22 wordt dus niet gesproken over een kruisiging en niet over DE messias.

en over zijn kleding is ook nooit

> het lot gegooid. Eigenlijk van vers 12 t/m vers 19

> is zo treffend dat kan alleen maar over Jezus

> gaan.

• samuel

Geweldig jongen, succes!

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Geweldig jongen, succes!

Bs'd

Hopelijk zie je nou hoe je opgelicht wordt door de christelijke bijbelvertalingen.

Steek je kop er niet voor in het zand!

• samuel

Ik hou mij toch maar bij mijn christelijke Bijbel jongen, dus nogmaals succes.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Ik hou mij toch maar bij mijn christelijke Bijbel

> jongen, dus nogmaals succes.

Bs'd

“Tot U zullen volken komen van de einden der aarde en zeggen: Enkel leugen hebben onze vaderen bezeten, nietigheid, waaronder niet één die baat kon brengen.” Jeremia 16:19.

Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.

• samuel

Openbaring 3: 9 Zie, Ik geef sommigen uit de synagoge des satans, van hen, die zeggen, dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen; zie, Ik zal maken, dat zij zullen komen en zich nederwerpen voor uw voeten, en erkennen, dat Ik u heb liefgehad.

Ik was al gewaarschuwd!

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Openbaring 3: 9 Zie, Ik geef sommigen uit de

> synagoge des satans, van hen, die zeggen, dat zij

> Joden zijn en het niet zijn, maar liegen; zie, Ik

> zal maken, dat zij zullen komen en zich

> nederwerpen voor uw voeten, en erkennen, dat Ik u

> heb liefgehad.

>

> Ik was al gewaarschuwd!

Bs'd

Gewaarschuwd door de leugenaars.

Maar ga gerust door met je kop in het zand te steken voor de feiten, mij heb je daar niet mee, alleen jezelf.

• samuel

Gewaarschuwd voor de leugenaars, dat is een feit.

Voor de rest nog wat te liegen?

Nee dat dacht ik wel!