Alma schreef: Zoals je wel begrijpt gaat het mij niet om of God mannelijk of vrouwelijk is. God wil onze vader en onze moeder zijn. en als we soms onze man of onze vrouw moeten missen wil Hij onze man of vrouw zijn. Het gaat erom dat Hij zo groot is dat Hij alle lege gaten bij ons kan vullen. En ik kan me voorstellen dat als je als kind alleen maal ellende gehad hebt met manspersonen, deze zienswijze een enorme eye opener kan zijn. Heel simpel is het eigenlijk. God is zo groot dat Hij wat wij missen in kan vullen, en dan maakt het niets uit wat wij missen. Hij wil ons weer heel maken.
Ja dat is een mooie invulling. en het kan ook andersom gebruikt worden dat je als kind zijnde ellende hebt gehad met vrouwspersonen, maar dat is niet relevant aan je vraag. Je vraag was is God een Hij of een Zij?
De Bijbel geeft het antwoord daarop, vooral onze Heer Jezus is duidelijk daarin: Matteüs 11:27 Alle dingen zijn Mij overgegeven door mijn Vader en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon en wie de Zoon het wil openbaren. Hij verteld over de Vader, Hij openbaart de Vader in al Zijn aspecten, Hij noemt God Vader, anders had hij wel gezegd als God onzijdig is, Vraag God alles in Mijn naam, maar dat staat er niet en dat zegt en onderwijst Hij ook niet.
Neem nu Johannes 16: 23 En te dien dage zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, als gij de Vader om iets bidt, zal Hij het u geven in mijn naam. 24 Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in mijn naam; bidt en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Dit heb Ik in beelden tot u gesproken; er komt een ure, dat Ik niet meer in beelden tot u zal spreken, maar u vrijuit over de Vader spreken zal. 26 Te dien dage zult gij in mijn naam bidden en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u vragen zal, 27 want de Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij hebt liefgehad en geloofd hebt, dat Ik van God ben uitgegaan. 28 Ik ben van de Vader uitgegaan en in de wereld gekomen; Ik verlaat de wereld weder en ga tot de Vader.
Het is niet om iemand af te breken omdat deze de Vader ineens Moeder wil gaan noemen, het is niet wat de Bijbel verteld en zeker niet wat Jezus onderwijst, en de Here Jezus zegt nog nadrukkelijk blijf in Mijn woord. Dat je zegt dat God de leegte kan opvullen van gebrek aan moeder/vader liefde zeker, dat heb ik ook ervaren, en dat doet Hij ook, zelfs de leegte van een verloren kind, God is waarlijk groot. Maar om nu de veronderstellen dat het beeld van een mannelijke God een oude man met een baard is, is natuurlijk onzin, het is een plaatje geprint in iemands hoofd, ze hebben eens naar de zolderschildering gekeken van een oude Italiaanse schilder, en dan Oh dat is God, nee zo eenvoudig is dat niet.
Jezus was een jonge man van net in de dertig, en Hij zei: Johannes 14: 5 Tomas zeide tot Hem: Here, wij weten niet, waar Gij heengaat; hoe weten wij dan de weg? 6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. 7 Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader?
Kolossenzen 1:15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping, 16 want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; 17 en Hij is vóór alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem; 18 en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente.
Dit zijn maar een paar tekstjes om te benadrukken dat het over God de vader gaat, niet om iemand neer te halen, maar het antwoord op je vraag waar je de topic mee opent, Is God een Hij of een Zij.