Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Is God een Hij of een Zij

• Frederik D

De Bijbel is toch duidelijk paternalistisch.

Zo ook de Tien Geboden. Ze zijn gericht aan de man. Niet aan de vrouw.

En Jezus was net als God manlijk, niet vrouwelijk.

• keessie

Jij bent echt de eerste die ik tegenkom die God zhij noemt, het kan natuurlijk zijn dat ik achterloop in mijn denkwijze of dat jij voorop loopt in je denkwijze maar dat hoeft natuurlijk niet.

• theo

Is dat interessant?

Doet dat er wat toe?

Wordt het daar anders van?

Overigens is mijn antwoord; Jawel hoor.

—————————————-

Als je nou eens op het onderwerp in zou gaan?

Bekijk de andere reacties nou ook eens en geef eens normaal commentaar als je wilt.

Als je je eraf wilt maken dan zet je bij iedere reactie - eens- OF- oneens.

Als je te kennen geeft dat je een ander serieus neemt dat geef je er steekhoudende argumenten bij.

• keessie

Wat is je doel om God bewust zhij te noemen soms vraag ik me af of je wel goed bij je hoofd bent Theo, wat is het nut ervan en wie kun je daar mee dienen?

• theo

Gepost door: theo ()

Datum: 10 juli 2012 19:12

God is Geest, nou ja volgens Johannes dan maar niemand hoeft het natuurlijk met Johannes eens te zijn.

God als Vader benoemen is niks mis mee, Jezus dat dat ook.

God als Moeder benoemen is ook niks mis mee, je gaf een mooie tekst als voorbeeld.

Kwaad worden op iemand omdat die iemand God Moeder noemt…daar is wel wat mis me.

God zien als een oude man met een witte baard is ook wat mis mee.

God als Moeder kunnen en mogen zien omdat je aardse vader een klo otzak is en je met de beste wil van de wereld geen beeld kunt hebben van een liefhebbende Vader is voor veel mense neen verademing EN een mogelijkheid om geloof te behouden.

Overigens voor de taalkundigen die het vast mooi uit kunnen leggen: God, die de meeste gelovigen ook de eigenschap; Barmhartig als titel meegeven, volkomen bijbels ook zoals ieder kan lezen..God de Barmhartige…Barmhartigheid heeft taalkundig te maken met baarmoeder.

• Florin

Alma Schreef:

> Ik zal u troosten als een, die door zijne moeder

> getroost wordt

Alma,

hier zegt Jahweh niet dat Hij ook vrouwelijk is. De Here zegt niets anders dan dat Hij zal troosten gelijk iemand door zijn moeder getroost wordt, meer niet.

Als ik over een zorgzaam man zeg dat hij net als een moeder voor zijn kinderen zorgt, dan zeg ik daarmee niet dat die man ook een vrouw is, ik vergelijk hem met een vrouw maar hij is het niet en het behoort over of tot die man nog steeds in de mannelijke vorm te worden gesproken . Het feit dat geen profeet voor of na Jesaja ooit in zijn hoofd heeft gehaald om over of tot de Here in de vrouwelijke vorm te spreken getuigt er van dat het niet Bijbels is om te zeggen dat Jahweh ook vrouwelijk is.

Florin

• Frederik D

Oorlog en oorzaak hebben ook met elkaar te maken.

• theo

God is dus een man.

??

Punt.

??

• theo

????

• Florin

Zo iets als ‘mevrouw god’ bestaat echt niet in de Bijbel Alma :D.

Florin