Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Vraag

• Frans

Ik ben begonnen met een vermaning, niet meer of minder, de rest is voor jullie rekening, discussie gesloten dus.

• Frederik D

De gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan staat niet in jouw Bijbel, Samuel?

• samuel

Ja hoor die staat er wel in, bij jou ook neem ik aan Frederik? Alleen ik lees nergens dat de barmhartige Samaritaan door de heilige Geest geleid werd, bij jou wel in je Bijbel?

• LeSage

Ik vraag me af of dat het is wat ‘men’ ervaart als devotie.

devotie is niet meer dan een zeer volgzame houding. dat maakt het vaag.

Een houding die de essence van stilte, wijsheid, en liefde kent, is soms bepaald niet devoot. M.i. is een grondmerk eerder: stabiliteit.

• Frederik D

Het humanisme van de Barmhartige Samaritaan was een gruwel in Jezus' ogen?

• Stefan

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ik vraag me af of dat het is wat ‘men’ ervaart als

> devotie.

>

> devotie is niet meer dan een zeer volgzame

> houding. dat maakt het vaag.

DEVOTIE

1) Aanbidding 2) Eerbied 3) Geloof 4) Genegenheid 5) Godvrezendheid 6) Godvruchtigheid 7) Godsvrucht 8) Ijver 9) Inzet 10) Innige verering 11) Naar binnen toekeren 12) Overgave 13) Respect 14) Toegewijdheid 15) Toewijding 16) Trouw 17) Vrome toewijding 18) Verering 19) Vroomheid 20) Wijding 21) Zorg…

> Een houding die de essence van stilte, wijsheid,

> en liefde kent, is soms bepaald niet devoot. M.i.

> is een grondmerk eerder: stabiliteit.

Het hart, op Hem gericht, zal Hem herkennen. Dat is Devotie.

Maar je gaat voor stabiliteit. Stabiel in wat dan? Is de stabiliteit dan niet een uiting als gevolg van de Devotie in de betekenis van 1 t/m 21.;)

• samuel

Waarom vul je dingen in die er niet staan? Jezus verteld deze vergelijking! Het is een fictief persoon! Lees eens Wie de heilige Geest is in deze tekst: Ananias en Saffira

Handelingen 5

1 En een zeker man, met name Ananias, met zijn vrouw Saffira, verkocht een eigendom, 2 hield iets van de opbrengst achter, met medeweten van zijn vrouw, en bracht een zeker deel en legde het aan de voeten der apostelen. 3 Maar Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen en iets achter te houden van de opbrengst van het stuk land? 4 Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en was, na de verkoop, de opbrengst niet te uwer beschikking? Hoe kondt gij aan deze daad in uw hart plaats geven? Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God. 5 En bij het horen van deze woorden viel Ananias neder en blies de adem uit. En een grote vrees kwam over allen, die het hoorden. 6 En de jonge mannen stonden op en legden hem af, en zij droegen hem uit en begroeven hem.

7 En het geschiedde na verloop van ongeveer drie uur, dat zijn vrouw binnenkwam, onkundig van wat er gebeurd was. 8 En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gij het stuk land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel. 9 En Petrus zeide tot haar: Hoe hebt gij kunnen overeenkomen om de Geest des Heren te verzoeken? Zie, de voeten van hen, die uw man hebben begraven, zijn aan de deur en zij zullen ook u uitdragen. 10 En zij viel terstond neder voor zijn voeten en blies de adem uit; en de jonge mannen kwamen binnen en vonden haar dood en zij droegen haar uit en begroeven haar bij haar man. 11 En een grote vrees kwam over de gehele gemeente en over allen, die dit hoorden.

Verklaar maar waarom de heilige Geest hen dode? Hoe past dit in het humanistisch model?

• Frederik D

Ik had het over de Barmhartige Samaritaan.

Soms, heel soms, sterft er een echtpaar bijna tegelijkertijd. Dom toeval. Vooral na een gezamenlijk leugentje. Maar als iedereen na een leugentje sterft, dan was de wereld onderbevolkt en dit prikbord zo goed als leeg.

• samuel

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik had het over de Barmhartige Samaritaan.

Ik was daar al klaar mee!

>

> Soms, heel soms, sterft er een echtpaar bijna

> tegelijkertijd. Dom toeval. Vooral na een

> gezamenlijk leugentje. Maar als iedereen na een

> leugentje sterft, dan was de wereld onderbevolkt

> en dit prikbord zo goed als leeg.

Dat is geen antwoord, en zeker niet als je de vergelijking van de barmhartige Samaritaan wil gebruiken en dan deze tekst als dom toeval afdoen: Ananias en Saffira

Handelingen 5

1 En een zeker man, met name Ananias, met zijn vrouw Saffira, verkocht een eigendom, 2 hield iets van de opbrengst achter, met medeweten van zijn vrouw, en bracht een zeker deel en legde het aan de voeten der apostelen. 3 Maar Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld om de heilige Geest te bedriegen en iets achter te houden van de opbrengst van het stuk land? 4 Als het onverkocht gebleven was, bleef het dan niet van u, en was, na de verkoop, de opbrengst niet te uwer beschikking? Hoe kondt gij aan deze daad in uw hart plaats geven? Gij hebt niet tegen mensen gelogen, maar tegen God. 5 En bij het horen van deze woorden viel Ananias neder en blies de adem uit. En een grote vrees kwam over allen, die het hoorden. 6 En de jonge mannen stonden op en legden hem af, en zij droegen hem uit en begroeven hem.

7 En het geschiedde na verloop van ongeveer drie uur, dat zijn vrouw binnenkwam, onkundig van wat er gebeurd was. 8 En Petrus antwoordde haar: Zeg mij, hebt gij het stuk land voor zoveel verkocht? En zij zeide: Ja, voor zoveel. 9 En Petrus zeide tot haar: Hoe hebt gij kunnen overeenkomen om de Geest des Heren te verzoeken? Zie, de voeten van hen, die uw man hebben begraven, zijn aan de deur en zij zullen ook u uitdragen. 10 En zij viel terstond neder voor zijn voeten en blies de adem uit; en de jonge mannen kwamen binnen en vonden haar dood en zij droegen haar uit en begroeven haar bij haar man. 11 En een grote vrees kwam over de gehele gemeente en over allen, die dit hoorden.

Dus nogmaals hoe kan je deze gebeurtenis invullen als geleid worden door Gods Geest zoals theo zegt en ook in zijn humanistische model toepassen?

• LeSage

nee beslist niet. Die stabiliteit heeft totaal niets met godsdienst, religie, of geloof te maken.

Stabiel als een soort van onverstoorbare grondhouding. Het heeft echt niets met godsdienst/devotie te maken, meer met hoe je in het leven staat. Het is vooral te merken als het je heel erg tegen zit, en je innerlijk weet dat niets je werkelijk uit je evenwicht kan brengen.

ik weet dat dit naar men zegt ook een eigenschap van het echte geloof is.

De vergissing die men kan maken, is te denken dat dit afhankelijk is van dat geloof. Het is feitelijk juist andersom: een eventueel geloof is afhankelijk van die grondhouding.