Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wie kent dat lied wat nu steeds in mij op komt maar

• Gonnie

de tekst weet ik niet helemaal meer.

Ik heb getracht al jaren lang om goed en vroom te leven ,

het werd mijn ziele toch te bang, mijn werken kon niets geven. En verder herinner ik het niet meer . wie weet kent het hele gezang.?

• keessie

Begin je hem te knijpen Gonnie?

• perihelium

Ik moest even zoeken maar het is Gezang 471 uit het Liedboek voor de Kerken

1 Ik heb gejaagd, wel jaren lang,

om goed en vroom te leven,

maar 't werd mijn ziele toch te bang,

mijn werken kon niets geven.

Ik had mijn hart er toe gezet,

om alles te beproeven,

mijn zonden hebben 't mij belet,

dit doet mij zeer bedroeven.

2 Ik ben verdoold op deze jacht

en werd door waan bedrogen.

'k Had van mijn deugden veel verwacht,

't heeft alles mij belogen.

Ik had mijzelve slechts bemind

en ijdelheid verkoren.

Dit jagen heeft mij zo verblind,

dat alles is verloren.

3 O Jesu, Heer, ik bid tot U

uit al mijns harten gronde:

verlos mij van mijn zonden nu

en voortaan te aller stonde,

opdat ik met een zuiver oog

in uw genade schouwe,

en dat uw Geest mij leren moog'

hoe ik U dien' met trouwe.

http://home.wanadoo.nl/spielerei/teksten/liedboek/471.htm

• samuel

In één woord wow.

• Gonnie

Nee hoor keessie echt niet, het is naar aanleiding van iets,wat ergens op toepasselijk is.

En ik ben niet bang voor de dood, en ik houd mij er dagelijks mee bezig. Ik ben goed op leeftijd en hoop geen 100 te worden.

Maar vindt jij het eigenlijk niet onfatsoenlijk gezien mijn leeftijd dat in verband te brengen als ik er om vraag om dat lied naar voren te brengen.

Ik weet dat jij altijd bang bent om dat jij het zo vaak hebt over de eindtijd, waarom ben jij wel bang keessie waarom knijp jij hem.?

Ben jij zo slecht geweest in jouw leven, of hebben zij jou van huis uit zo bang gemaakt.?

• theo

Voor zover iemand interesse heeft:

Een zeer oud lied.

Deze gebruikte vertaling is van Hendrik Pierson 1834- 1923 maar is herschreven naar oorspronkelijke motieven van Johannes Brugman ( ca 1400- 1475) Dit staat onder het lied in het liedboek voor de kerken.

Uit het Compendium, deel citaat over Brugman: Getuigen van Franciscaans optimisme en Maria liefde ; ook van ouderdom en berusting en van spijt hebben van een verkeerd besteed leven.

• Gonnie

Bedankt, ik heb eerst getracht het zelf te vinden via goolge maar dat wilde niet lukken.

Het kwam ineens in mij op maar alleen de eerste regels.

• Frederik D

Praten als (pater) Brugman.

• theo

Toch een vraag als het mag; Ken je het- liedboek voor de kerken- niet?

• samuel

Tuurlijk mag dat dat theo, ja vaag in mijn jongste jaren ging ik naar de protestantse kerk in Wassenaar, ik zat daar namelijk in een christelijk kindertehuis, ik heb ook enige jaren zondagschool genoten, en zat zelfs op een zo niet de eerste school waar een protestante en een katholieke school samengevoegd werden tot een school.

Dus enige liederen staan me wel bij, maar om echt te zeggen dat ik er bekend mee dat niet!