Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

n.a.v. de campingavonturen van Frederik

• samuel

Douce Schreef:

——————————————————-

> Het verhaal over Constantijn heb ik nog even

> nagekeken.

> Constantijn heeft gezorgd voor opname in de wet

> van het Romeinse Rijk, maar niet als instelling

> voor de eerste christensamenkomsten.

In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar.

Wiki.

De zondag als rustdag is ingesteld door Constantijn. Het is niet de door God ingestelde rustdag.

Dat komt op

> het conto van de

> Apostelen.

>

> Wat betreft de zondag zijn er, bij gelegenheid zal

> ik daar nog eens induiken, genoeg punten om aan te

> nemen dat dit klopt.

> De eerste aanzet echter is dat het de

> opstandingsdag is en dermate vastgepind aan de

> Evangelien (alle vier, behalve het 5e apocriefe

> Ev. v. Thomas) en de Eredienst.

>

Dat klopt, maar het is niet de Sabbat de rustdag ingesteld door God, het is een dag der samenkomst van christenen en er zijn meer dagen dat ze samenkomen, maar dat heft de Sabbat niet op.

> Douce

• Douce.

Ik heb nooit beweerd dat het de Sabbat is. Het ligt alleen maar in de lijn van het NT om de zondag als Dag des Heren te vieren en tevens het z.g. broodbreken aan de Tafel des Heren.

Maar ja, ik ben dan ook ingeënt (je wordt er niet beroerd van) met deze instellingen, jaren voordat jij tot het geloof kwam - kan het ook niet helpen:)

Douce

• samuel

:)

• Ellen-Josee

Dat ben ik helemaal met je eens, zeker het ‘verbonden voelen’.

Het gaat ook om een verbond.

:)