Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

een vraag aan de bijbelkenners

• Frederik D

Teveel boekjes van Anja Meulenbelt gelezen?

• Eliyahu

Marith Schreef:

——————————————————-

> Het gaat mij hierom en vooral om het lot van de

> Palestijnen…

Bs'd

Hebben de palestijnen het zo moeilijk dan?

> "De moord op zo’n zes miljoen Europese joden in

> de door het nazi-regime geïnspireerde holocaust

> 1935–1945 gaf het zionisme zijn uiteindelijke

> impuls en bezorgde het in de gehele wereld veel

> sympathie. De zionistische droom werd

> werkelijkheid toen in 1948 de staat Israël werd

> opgericht, waarmee wij zijn aangeland bij het

> judaïsme in onze tijd en bij de vraag: Wat

> geloven hedendaagse joden?"

Die geloven in één God die één is, namelijk

J-H-W-H.

• Eliyahu

theo Schreef:

——————————————————-

> Als je het simpel wilt:

>

> Matteüs 27,25

>

> En heel het volk antwoordde: ‘Laat zijn bloed

> óns dan maar worden aangerekend, en onze

> kinderen!

Bs'd

God zegt: "Ik, J-H-W-H uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden."

Ex 20, de 10 geboden.

God zegt dus duidelijk dat hij de zonden der vaderen niet verder aan het nageslacht bezoekt dan maximaal vier generaties.

Dus de huidige jodenhaat, een slordige 65 generaties later, kan niet aan de zonderen van de vaderen 2000 jaar geleden toegeschreven worden.

• Eliyahu

Marith Schreef:

——————————————————-

> En wat is de reden van het niet in gesprek kunnen

> gaan?

> Hoe komt het maw dat anno 2012 de gehele wereld

> toekijkt en niets onderneemt tegen deze

> kolonisatie en slavernij

Bs'd

Is er slavernij in Israel? Vertel eens?

> van een zionistisch

> bewind dat niets te maken heeft met het echte

> Jodendom.

Oh. En wie is dan het echte jodendom? De christenen? Of toch de arabieren?

> Zionisme staat momenteel gelijk aan terreur die

> schandelijk de Holocaust als excuus

> gebruiken….

Welke terreur heb je het over??

> doch de Zeloten 2000 jaar geleden

> waren ook fanatici en gingen voor de strijd en dus

> verraad aan Liefde waar Christus toch voor stond,

> daardoor werd hij verraden en gekruisigd en wordt

> Hij nog steeds gekruisigd.

JC liefde?

Jezus zei (Matteus 10:34): “Meent niet, dat ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar het zwaard.” Maar dit is niet de messias waar de joden op wachten. In de messiaanse dagen moeten de wolf en het lam samen weiden, en de leeuw zal stro eten net als het rund, en de slang zal stof tot spijze hebben (Jesaja 65:25). We hebben al een overvloed aan zwaarden, oorlogen en ellende op aarde. We hebben geen messias nodig die meer ellende brengt.

Jezus leerde om geen wraak te nemen maar om je vijanden lief te hebben. Maar toen hij onderweg was, hongerig, en een vijgeboom tegenkwam die geen vijgen droeg, vervloekte hij de boom die direct daarna dood ging. Matteus 21:18-19. Is dit de houding van een liefdevol persoon? In Marcus 11:13 kunnen we lezen dat het zelfs niet het seizoen was voor vijgen. Wat deed de arme boom verkeerd om een dergelijk lot te verdienen?

In Lukas 19:27 zegt Jezus: “Doch die vijanden van mij, die niet wilden, dat ik over hen koning werd, brengt hen hier en slacht ze voor mijn ogen.” w Dit is waarlijk een heel vreemde manier om je vijanden lief te hebben. Deze uitspraak was een motivatie voor de kruisvaarders om vele joodse gemeenschappen af te slachten.

Een ander slecht voorbeeld van hoe je vijanden lief te hebben is Johannes 15:6: “Wie in mij niet blijft, is buitengeworpen als de rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt ze in het vuur en zij worden verbrand.” Deze vreselijke uitspraak is later gebruikt door de katholieke kerk om hun praktijken van het levend verbranden van joden op de brandstapel te rechtvaardigen.

• Eliyahu

Marith Schreef:

——————————————————-

> Maar wat me vooral intrigeert waarom iedereen

> zwijgt en laat begaan, vooral de groten der

> aarde.De macht om de macht?

Bs'd

Tja, waarom zwijgt iedereen en laat het begaan?

In Syrie gisteren weer 50 burgers doodgeschoten, waarom zwijgt iedereen?

In Sudan zijn er in de burgeroorlog 2 miljoen burgers vermoord, waarom zwijgt iedereen?

In Rwanda zijn bijna een miljoen tutsies uitgemoord met kapmessen, waarom zwijgt iedereen?

In Noord Korea zijn 2 miljoen mensen doodgehongerd, is 1 op de drie kinderen ernstig ondervoed, zitten honderduizenden in gruwelijke concentratiekampen, waarom zwijgt iedereen?

Arabieren moorden mede-arabieren met bosjes tegelijk uit, waarom zwijgt iedereen?

China houdt Tibet bezet, en heeft van de 8 miljoen tibetanen er al een miljoen uitgemoord. Waarom zwijgt iedereen?

Waarom zwijgt iedereen over al het bovenstaande, en focust men zich op Israel?

Jodenhaat misschien?

• 'en passant'

nihil

• 'en passant'

nihil

• theo

O ??

Kom je nu weer met je slachtofferrol?

Je zou natuurlijk ook kunnen bedenken dat het door God uitverkoren volkje Israël politiek aan bepaalde eisen zou moeten voldoen in het licht van de bijbel.

Geen haatzaaien en anderen doelbewust het leven zuur maken b.v. - naastenliefde ( Jezus haalde dat ook uit het O.T.) en vreemdelingen huisvesten.

In O.T. tijden kwam er nog wel eens een profeet met knikkende knieën en het zweet onder de oksels bij een machthebber om te vertellen dat ze anders met hu macht om moesten springen.

Zou dat niet een taak voor jou kunnen zijn? Je hebt misschien het gevoel dat God jou nu blijkbaar roept om vanuit een tamelijk riante positie op een veilige manier het prikbord hier te vervuilen met steeds dezelfde items.

Heb je niet het gevoel dat God jou roept of misschien nog zou kunnen gaan roepen om de politieke machthebbers in Israël tot de orde te roepen ?.

• Douce.

't Is dat ik nooit vloek, maar anders………………………………………………………………………………..

Douce

• 'en passant'

nihil