¥ Lotje ¥ Schreef:
——————————————————-
> ik vraag me altijd af Samuel ,
>
> Waarom 2 keer dopen?? een keer is toch voldoende
> of zie ik dat verkeerd ???
> En waarom worden sommige 2 keer gedoopt , waar
> doen ze dat voor??
Als mensen erachter komen dat ze als kind gedoopt zijn en dat deze doop niet hun beslissing was maar die van de ouders, familie of zelfs pastoor, en dat dit niet de echte doop is, de volwassen doop ergo onderdompelings doop waarbij men dus achterover onder water gaat helemaal en dan weer omhoog komt, en dat deze hun eigen bewuste keuze is, te kiezen voor Jezus en Zijn gebod, een baby kan niet kiezen en weet nog niks van zonde en bekering en kan ook helemaal nog niks geloven en dat belijden.
9 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. Matt. 28
15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. Marcus 16
4 één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, 5 één Here, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen. Efez. 4
Nu zullen er zijn die zeggen maar dan is mijn baby niet gered of geheiligd, daar geeft de Bijbel ook antwoord op:14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig. I Kor. 7
Hier wordt vermeld dat niet alleen onze ongelovige partner (niet van gelijke sekse dus) maar juist onze kinderen geheiligd zijn door ons als gelovige omdat wij heilig zijn en geheiligd in Jezus Christus en de doop. Ieder mens moet de eigen beslissing maken, voor Jezus en Zijn gebod de doop, de onderdompelings doop. In het origineel de Griekse vertaling staat het woord Baptismo, dat vertaald betekend onderdompeling, dus geen druppeltjes water op het hoofd maar totale onderdompeling in het water.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, en zie dus dat mensen die zich wat jij zegt opnieuw laten dopen eigenlijk zich voor het eerst echt laten dopen, en dat is eenmalig.