Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

wie is de naaste?

• Stefan

Exact.

Met andere woorden; in hoeverre laten we God toe, in plaats dat wij ons willen inspannen voor Hem.

Er is vooreerst verticale dienstbaarheid nodig vooraleer je een waar dienaar kan zijn voor je naaste. http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/15169141/15170580/re-wie-is-de-naaste#msg-15170580

• perihelium

thomas Schreef:

——————————————————-

> Exact.

>

> Met andere woorden; in hoeverre laten we God toe,

God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.

> in plaats dat wij ons willen inspannen voor Hem.

Waarom roept God ons dan nog ter verantwoording? Niemand gaat toch in tegen zijn wil?

• Michiel...

Het gaat er helemaal niet om wie je op basis van exegese van de bijbel als naaste ziet.

Het gaat er om wie je op basis van de leiding door de heilige Geest als naaste moet zien omdat je dan niet meer anders kunt of wilt.

Wie gedragen wordt door de geest van God ziet iedere medemens onvoorwaardelijk als zijn naaste.

• LeSage

jij verwijt mij dat ik aandacht zou trekken, en wezenlijke vragen beantwoord jij op deze manier??

• LeSage

Dat is missc hien wat kort door de bocht, inderdaad.

Ik had beter kunnen zeggen ‘recht in de leer’ of zoiets.

• CU

Dat is die waarmee jij je brood deeld, ook al is het oud brood.

Dus niet zoals de Joden die het verstikte vlees verkochten aan de vreemdelingen in de stadspoort.

• Ellen-Josee

perihelium Schreef:

——————————————————-

> thomas Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Exact.

> >

> > Met andere woorden; in hoeverre laten we God

> toe,

>

>

> God is barmhartig voor wie hij wil en maakt

> halsstarrig wie hij wil.

Kan wel zijn maar Here Jezus roept op om barmhartig te zijn.

>

>

>

> > in plaats dat wij ons willen inspannen voor

> Hem.

>

>

> Waarom roept God ons dan nog ter verantwoording?

> Niemand gaat toch in tegen zijn wil?

• holybol

jij geeft een humanistische uitleg aan een bijbelvers. Wil je dit niet doen… zoals gezegd gaat het in het voorbeeld om de verhouding tussen wet en genade.

de geest die jou op dit moment leidt is zeker niet de heilige geest.

• holybol

het gaat om de verhouding tussen wet en genade

• Stefan

Ik snap niet wat je bedoelt.

Hoe kom je erbij dat niemand tegen Gods wil ingaat?

''Inspanning voor Hem'' ter bravoure van de mens zelf; het gedrag van zelfverheffing, zoals diegenen die doorlopen, maar niet kunnen helpen juist daar waar de behoefte groot is.

Mat.25 heeft hierover, in het verlengde van de barmhartigheid, een duidelijke tekst;

40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u:Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.