Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

wie is de naaste?

• holybol

veel kerkmensen alsook veel linkse betweters menen dat ze wel weten wie de naasten zijn: de zielige kindertjes in Afrika.

Men wijdt er een levenstaak aan om zich voor te bereiden op een missie om deze naasten ver weg te helpen. Men wil dan voor samaritaan spelen.

Maar de bijbel leert ons het omgekeerde: de naaste is juist de samaritaan ZELF die de knakker langs de weg genade komt schenken. Deze knakker die halfdood langs de weg ligt moet namelijk weten dat hij (of zij) het op eigen kracht en met de wet niet redt.

Het gaat hier dus opnieuw om de verhouding tussen wet en genade. Zo beschouwd hebben de ontwikkelingswerkers zelf hulp nodig omdat ze niet snappen dat ze op eigen kracht de wereld niet kunnen verbeteren.

• 'en passant'

nihil

• LeSage

Wat een merkwaardige redenering is dit.

De betekenis van de halfdode man langs de weg die door priesters en levieten in de steek gelaten is, is dat wij het op eigen kracht niet zouden redden, en dus moeten de ontwikkelingswerkers zelf geholpen worden omdat ze niet snappen dat ze op eigen kracht de wereld niet kunnen verbeteren.

De samaritaan (symbool van de ongelovige die de wil van God doet, nl het helpen van een vijand die in de problemen zit) had zich dus met zijn eigen zaken moeten bemoeien.

Oliebol, wat denk jij dat de essentie van christen-zijn is?

• holybol

je hebt er weer helemaal niks van begrepen

• holybol

Oliebol, wat denk jij dat de essentie van christen-zijn is?

een gouden oliebol met roze flaporen

• samuel

Le Sage schreef:

“De samaritaan (symbool van de ongelovige die de wil van God doet, nl het helpen van een vijand die in de problemen zit) had zich dus met zijn eigen zaken moeten bemoeien.”

Hoe kom je erbij dat Samaritanen ongelovigen zijn?

20 Onze voorouders vereerden God op deze berg, en bij u zegt men dat in Jeruzalem de plek is waar God vereerd moet worden.’ 21 ‘Geloof me,’ zei Jezus, ‘er komt een tijd dat jullie noch op deze berg, noch in Jeruzalem de Vader zullen aanbidden. Joh. 4

• CU

De bijbel leert je het omgekeerde door een fictief verhaaltje van een Samaritaan.

De situatie zoals in het verhaal is niet in het echt voorgekomen.

• Stefan

Zo te lezen wordt het woord barmhartigheid niet meegenomen in de meeste opmerkingen;

Barmhartigheid

Barmhartigheid is de behoefte om hulp te verlenen aan mensen die in geestelijke of lichamelijke nood verkeren. Het is nauw verbonden met naastenliefde en rechtvaardigheid.

.

Mat.5:7 Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden.

Lucas 10:36 Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn van hem, die onder de moordenaars gevallen was?

37 En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen, en doe gij evenzo.

• holybol

een beetje samaritaan kijkt om zich heen en jat vervolgens al je centen af

• perihelium

thomas Schreef:

——————————————————-

> Zo te lezen wordt het woord barmhartigheid niet

> meegenomen in de meeste opmerkingen;

Romeinen 9:14-16

God zei tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens.