Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Voor de scheppingsfanaten :)

• Frederik D

Antiwetenschap is even erg als pseudowetenschap.

• theo

Deze is TE hard, TE scherp zo begrijp ik.

Roomsen en moslims en joodse gelovigen en nietgelovigen en nietzuivergelovigechristenen in één hel na hun aardse bestaan gaat je wat te ver?

• Allen

Het instituut dat RK heet heeft wel belangrijker dingen te doen dan zich druk te maken over de oorsprong der dingen.

Denk aan al die ontelbare slachtoffers van seksuele misdaden, slachtoffers die zij gemaakt hebben en welke zij ook even makkelijk laten barsten.

Alles wat aan religie goed en mooi kan zijn heeft dit instituut, dat zichzelf kerk durft te noemen, bezoedeld en verpest.

Allen.

• LeSage

mwuah.

Ik kan me nog herinneren dat ik met mijn vader zo'n 50 jaar geleden ter kerke ging ergens in Groningen. De gereformeerde kerk art 31 was vaders favoriete kerk. De synodaal gereformeerden daarentegen waren heidenen, die God later nog wel voor de rechterstoel zouden tegenkomen met hun televisies. Punt uit.

Dát is pas scherp.

Mijn vader is in de loop der jaren een stuk milder geworden. Hij heeft onlangs zelfs een binnensmondse vloek in de kerk los gelaten omdat hij een bepaald gezang niet snel genoeg kon vinden.

Ik bedoel maar…..wat is te scherp?

Wees blij dat Samuel niet met de brandstapel aan komt zetten. Zou ook zomaar kunnen

• LeSage

samuel Schreef:

——————————————————-

> Leuk verhaaltje Le Sage, de sterrenwacht is van de

> jezuïten orde evenals Jose Gabriel Funes een

> jezuïet, dat moet toch een lichtje laten

> branden.

> Dat de rk het niet zo nauw neemt is welbekend,

> maar dat de aarde nog niet voltooid was, is wel de

> grootste fout die deze kliek maakt, ik zet hier

> een tekst bij uit Genesis 2: 1 Alzo werden

> voltooid de hemel en de aarde en al hun heer. 2

Toch was het nog niet helemaal af.

Wij (sorry, jij en de jouwen) die van voor de grondlegging der wereld uitverkoren waren, moesten immers nog geboren worden.

Adam en Eva moesten hun gehoorzaamheid nog bewijzen.

Het Lam Gods, dat ook al van voor de grondlegging der wereld….(etc) moest ook nog komen.

Stelm dat jij in een pas afgebouwde eengezinswoning trekt, zou jij dan ook niet de neiging hebben om er op eigen kosten nog even een dakkapel op te zetten, een serre aan vast te bouwen, en plantjes in de tuin te poten?

• LeSage

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Jezuïeten zijn niet per definitie fout.

>

> De RK kerk zegt: pensiamo in seculos, wij denken

> in eeuwen. De RK kerk heeft zich indertijd lelijk

> in de vingers gesneden met Galileo. De RK kerk

> baseerde zich op de Bijbel, die zei dat de zon om

> de aarde draaide (geocentrisme) . Galileo wist

> echter beter: de aarde draait om de zon

> (heliocentrisme).

interessant is dat ook dat idee niet echt origineel was. Aristarchus van Samos, die ver voor Christus leefde, wees er al op.

• Douce.

Exact zoals het er staat.

Douce

• Frederik D

Klopt.

Maar Galileo kwam met empirische bewijzen aan, zij het ook met enkele foute bewijzen.

Na Galileo kwam Newton, die trouwens zeer gelovig was, met de zwaartekrachtwetten. Op grond van het inmiddels aanvaarde gegeven dat de zon veel en veel groter was dan de aarde, moet gezien de zwaartekracht de aarde wel om de zon draaien in plaats van andersom. En langzaam verdween het geocentrisme van het gelovige toneel.

Het scheppingsverhaal is duidelijk geocentrisch. Eerst de aarde, daarna pas de zon en de sterren. Over de andere planeten zwijgt de Bijbel. Bijbelexgeten moeten dus wel concluderen dat de aarde het centrum is van de kosmos.

Wat is de zin in theologisch opzicht van die andere planeten?

Darwin pleitte zoals bekend voor een zeer oude aarde. Maar, zeiden vooraanstaande fysici zoals de grote Lord Kelvin toendertijd, de zon is geen miljarden jaren oud want anders was hij allang opgebrand. Men kende toen nog niets van de kernfysica. Maar Darwin heeft gelijk gekregen. Dus een voorspelling van hem, namelijk dat men zou ontdekken dat de zon zeer oud was, kwam uit. Dat was dus een zeer sterke aanwijzing dat het evolutionisme waar is. Van een ware theorie zijn immers ware voorspellingen af te leiden.

Ook deed Darwin een voorspelling aangaande DNA, erfelijk materiaal. Ook die kwam uit. Maar die voorspelling lag nogal voor de hand. Op de één of andere wijze moesten er zoiets als genen zijn. Zelfs creationisten vinden dat.

• Richard II

Hoe kom je er nou bij dat de schepping “voltooid” is.

Dat kan natuurlijk in een oud boekje geschreven staan dat geschreven is door mensen die nergens van wisten.

Maar ik zou het liever afleiden uit de werkelijkheid zelf. Lijkt mij overtuigender.

Dus: waaruit leidt jij af dat de schepping voltooid is als je om je heen kijkt in de wereld?

• theo

De GKV had ( of heeft nog) een schema, soort stamboom waaruit blijkt dat ze de enige ware rechtmatige directe juiste kerk zijn.

Wat ik hier al zovaak schreef en wat Samuel nu weer naar voren bracht, al die foute gelovigen die in de hel komen en het handjevol zuivergelovigen die in de hemel komen impliceert ook dat o.a. alle 6 miljoen gemartelde ontmenselijkte joden in concentratiekampen na de hel op aarde in de hel zitten.

Hetzelfde geloof waaruit wij christenen zijn voortgekomen.