Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wederkomst

• theo

Is een gelijkenis van Jezus dan hetzelfde als “”echte werkelijkheid“”??

Je durft geen antwoord te geven op mijn vraag over een handjevol zuivergelovige hemelgangers en een hel stampvol fout/nietgelovigen.

Ik wist al dat het wat moeilijk debateren is met jou, dat heb je doorlopend bewezen.

• Stefan

Waar lees je het fysieke?

Er zijn teksten die het spirituele bevestigen. Maar je zou dit niet als een wederkomst kunnen lezen en blijven hopen op een fysieke ontmoeting met de Here;

1 Thess 4

16 Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem des archangels, en met de bazuin Gods neerdalen van de hemel; en die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan;

17 Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, de Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met de Heere wezen.

Joh.20: 21 Jezus dan zeide weer tot hen: Vrede zij ulieden, gelijk Mij de Vader gezonden heeft, zend Ik ook u.

22 En toen Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt de Heilige Geest.

Johannes 17:18

Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

Joh.15;26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn, Die Ik u zenden zal van de Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van de Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.

Joh.16; 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:

9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;

11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, zal Hij u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelf niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.

14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

15 Al wat de Vader heeft, is Mijne; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

21 Een vrouw, wanneer zij baart, heeft droefheid, omdat haar ure gekomen is; maar wanneer zij het kindeke gebaard heeft, zo gedenkt zij de benauwdheid niet meer, om de blijdschap, dat een mens ter wereld geboren is.

22 En gij dan hebt nu wel droefheid; maar Ik zal u weer zien, en uw hart zal zich verblijden, en niemand zal uw blijdschap van u wegnemen.

23 En in die dag zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.

24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.

25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van de Vader zal verkondigen.

26 In die dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik de Vader voor u bidden zal;

27 Want de Vader Zelf heeft u lief, omdat gij Mij liefgehad hebt, en hebt geloofd, dat Ik van God ben uitgegaan.

28 Ik ben van de Vader uitgegaan, en ben in de wereld gekomen; weer verlaat Ik de wereld, en ga heen tot de Vader.

• M*j*r**

keessie Schreef:

——————————————————-

> Theo speciaal voor jou heb ik het woord “hel” even

> vet gedrukt, daar dat in mij Bijbel wel voorkomt.

Vlam dient dan ook niet letterlijk genomen te worden.

Net zoals dat je bij de doop met Geest en vuur, dit vuur niet letterlijk neemt. Ik neem aan dat men iemand bij deze doop niet in een letterlijk vuurtje gooit.

En wat de vertaling van “hel” betreft. Welk woord staat er in de grondtekst, want ze hebben met vertalen er een potje van gemaakt.

De hel met een vlammend vuurtje waar de mens in terecht zou moeten komen bestaat niet.

• samuel

Probeer niet iets op te dringen wat jij denkt dat het betekent, want het staat er klip en klaar.

• Stefan

samuel Schreef:

——————————————————-

> Probeer niet iets op te dringen wat jij denkt dat

> het betekent, want het staat er klip en klaar.

Onderstreep waar het staat, dan kan ik het ook lezen.

Deze onderstaande teksten vind ik ook sprekend, zonder de betekenis op te willen dringen, over de ‘'fysieke situatie’' en de macht van de Mensenzoon; het vergeven van andermans zonden:

Mat 8,20

En Jezus zeide tot hem: De vossen hebben holen, en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niets, waar Hij het hoofd zal neerleggen.

Mat 9,6

Doch opdat gij moogt weten, dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde, de zonden te vergeven (toen zeide Hij tot de verlamde): Sta op, neem uw bed op, en ga heen naar uw huis.

Joh.20;21 Jezus dan zeide weer tot hen: Vrede zij ulieden, gelijk Mij de Vader gezonden heeft, zend Ik ook u.

22 En toen Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt de Heilige Geest.

23 Zo gij iemands zonden vergeeft, die worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, die zijn zij gehouden.

• M*j*r**

samuel Schreef:

——————————————————-

> Probeer niet iets op te dringen wat jij denkt dat

> het betekent, want het staat er klip en klaar.

Nee, zoals Thomas al zei, er staat nergens dat het fysiek is. Dat is dan ook weer klip en klaar.

Probeer een ander niet het fysieke op te dringen wat jij denkt dat het betekent.

• baldu

Ja, Gnosis zou gevaarlijk kunnen zijn in verkeerde handen

Daarom geeft Zij zich niet prijs, dan slechts door het Hart

Augustinus wist een beetje over Gnosis, zijn leraar was een Gnosticus, genaamd Mani

maar omdat zijn zelfzuchtig verlangen het Licht te grijpen Augustinus te groot werd, moest Mani dood

Baldu

oliebol Schreef:

——————————————————-

> gevaarlijke gnostiek

• baldu

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Een mooie gedachte, Baldu

Wat haal jij eruit dan?

> Maar op deze manier de profetie van de wederkomst

> uitleggen, vind ik vooral een uiting van het wel

> moeten vergeestelijken, omdat we weten dat de

> letterlijke uitleg niet klopt.

Ik heb niet de intentie gehad de wederkomst uit te leggen

Uitleg geven doe je slechts aan geopende harten

de beste uitleg is naast iemand staan in de ervaring

> de vergeestelijking

> ontstaat daardoor uit de spagaat van aan de ene

> kant het vastzitten aan de onfeilbaarheid van de

> bijbel en aan de andere kant het niet uitkomen van

> de letterlijke versie.

>

> Anders gezegd: als de profetie uit Hand 1,11

> (…..die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat

> gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die

> van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde

> wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien

> varen….) bedoeld was voor machtelozen, wat

> moeten we dan aan met de profetie die stelt dat

> ieder hem zal zien, ook zij die hem hebben

> doorstoken?

Zou ik iemand hebben uitgesloten, dan zijn dat degene die dat zelf al doen.

Jezus zei: zalig de armen van geest…………

Jezus zei tijdens de Bergrede ook: zalig de vredesstichters, en vervolgde met een prachtige belofte

die was inderdaad enkel voor diegenen die deze missie in hun hart meedragen

en daaraan gehoor geven

Wie zouden de machtelozen zijn denk je?

Begrijp je wat ik probeer te zeggen?

Baldu

• samuel

Nou vooruit dan thomas voor deze keer dan, zal ik het je uitleggen!

15 Want dit zeggen wij u met een woord des Heren: wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, 16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan; 17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.

18 Vermaant elkander dus met deze woorden.

1 Tess. 4

Wij levenden, die achterblijven, staat voor ons de christenen die nog leven!

Ontslapenen staat voor overleden christenen, die dus dood gegaan zijn in hun christelijke leven!

De wederkomst van Here Jezus de Christus, is een fysieke wederkomst zoals je kan lezen Hij komt immers terug zoals Hij gegaan is, dat is een profetie!

Als Hij wederkomt dan zullen dus eerst alle gestorven christenen opstaan uit de dood en met Hem verenigt worden, daarna wij de nog levende christenen hier op aarde.

Nu kan je proberen het weer zg spiritueel uitleggen, of allerei vrome praatjes en tekstjes neerzetten, die niet met het debat over de wederkomst hebben te maken.

Maar je kan het ook gewoon aannemen.

• Stefan

Teksten aangeven heeft ook geen zin blijkbaar, in een evangelie wat als maatpak voor de huid-ige mens is gemaakt; Het logische streven van de mens om het zelf-behoud.

Echter; het Leven is niet het vlees en bloed, maar is Geest; God.

Niets van de mens zal gered worden, dan datgene wat het Leven in zich heeft.

1 Kor.15 spreekt hier prachtig over. Nu geef ik toch een tekst mee..;)