Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Eindtijd?

• Ellen-Josee

Dus je gelooft niet dat wij in de eindtijd zitten? Of laat je je nu beinvloeden door bepaalde prikkers die het allemaal onzin vinden?

Wat vind jij dan van de volgende bijbeltekst zoals in 2 Timoteüs 3: 1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen. Keer je af van zulke mensen.

Ik weet dat jij al wat ouder bent dus dat jij vergelijking kunt maken en heb je dan niet de gedachte dat bovenstaande meer van toepassing is geworden als 50 jaar geleden?

• Frans

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> Dus je gelooft niet dat wij in de eindtijd zitten? Of laat je je nu beinvloeden door bepaalde prikkers die het allemaal onzin vinden?

Waar zei ik dat wij niet in de eindtijd zitten ? Ik denk dat je eerst alles even moet lezen in deze draad voor je deze conclusie trekt.

Ik zei dat ik me er niet gek door laat maken door de zogenaamde eindtijd (uitspraken die vaak gebaseerd zijn op wat anderen zeiden of schreven.) Denk aan het gedoe rond 2012 bijv.

> Wat vind jij dan van de volgende bijbeltekst zoals in 2 Timoteüs 3:

> 1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn.

> 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten.

> 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten

> 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God,

> 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen. Keer je af van zulke mensen.

> Ik weet dat jij al wat ouder bent dus dat jij vergelijking kunt maken en heb je dan niet de gedachte dat bovenstaande meer van toepassing is geworden als 50 jaar geleden?

Ja het wordt steeds erger, met mijn eigen generatie is het zwaar bergaf gegaan, maar er is niets nieuws onder de zon, net als in de dagen van Noach.

Het grote verschil is dat ik niet begin te vertellen dat het nog tien, honderd of duizend jaar duurt, omdat we dat bijbels nergens op kunnen baseren.

• Douce.

E.e.a. heb ik de wm voorgesteld. Als het echter geen doorgang vindt, dan houdt het gewoon op.

De eindtijd is iets waarmee ik mezelf niet bezighoud, die komt ooit en dan is het zover, of ik het nu wil of niet. Dat geldt ook voor dit prikbord.

Olie in de lamp houden en gewoon het leven beleven zoals het je is gegeven en dan is het goed.

Douce

• theo

Ach ja, die tekst was 1800 jaar en 1000 jaar en 500 jaar natuurlijk niet van toepassing.

Oftewel; ken de geschiedenis.

Of is geschiedenis alleen (west)europa en sinds 50 jaar??

• Frans

Misschien geeft dit soort nieuws meer duidelijkheid.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/3114361/2012/01/10/Amerikanen-bouwen-bunkers-uit-vrees-voor-21-december.dhtml ;-)

• Johanan

Dit staat er in de ,Groot nieuws bijbel;..Demonen gaan naar alle koningen der aarde….

Drie geesten brachten de koningen der aarde op de plaats die in het Hebreeuws "Harmagedon genoemd wordt.

Volgens de bijbel is dat het begin van het einde of te wel Armageddon genoemd …ook wel de oorlog

van de grote dag van God de almachtige. Jer 25:32,33;…. Dit heeft Jehovah der legerscharen gezegd: ’Ziet! Een rampspoed gaat uit van natie tot natie, en een zware storm zelf zal verwekt worden van de meest afgelegen streken der aarde. 33 En zij die door Jehovah zijn neergeveld, zullen op die dag stellig van het ene einde der aarde helemaal tot het andere einde der aarde komen te liggen. Er zal niet over hen geweeklaagd worden, noch zullen zij bijeengezameld of begraven worden. Tot mest op de oppervlakte van de aardbodem zullen zij worden.’

Johanan.

• 'en passant'

Frans Schreef:

——————————————————-

> Langs de ene kant verheug ik mij dat ik in deze

> tijd leef, langs de andere kant is is het niet

> eenvoudig dagelijks op allerlei manieren

> vervolging te ondergaan, nu nog verbaal in onze

> streken, maar wat binnen een jaar of tien ?

En dat was het ook niet in eerdere tijden. Denk maar aan de joden in het Nazitijdperk, aan de ‘ketters’ in het tijdperk van de Inquisitie, aan elk individu die omwille van zijn geloof of overtuiging onderdrukt werd of wordt door de andersdenkende of heersende massa..

Maar wat ik vooral zie is een innerlijke, niet te benoemen kracht die alle angst teniet doet en de mens overeind houdt in de verdrukking waaraan hij blootstaat als hij maar trouw blijft aan zijn hart. Daarop zullen we worden getest.

Marith

• Ellen-Josee

Frans Schreef:

——————————————————-

> Ellen-Josee Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Dus je gelooft niet dat wij in de eindtijd

> zitten? Of laat je je nu beinvloeden door bepaalde

> prikkers die het allemaal onzin vinden?

>

> Waar zei ik dat wij niet in de eindtijd zitten ?

> Ik denk dat je eerst alles even moet lezen in deze

> draad voor je deze conclusie trekt.

> Ik zei dat ik me er niet gek door laat maken door

> de zogenaamde eindtijd (uitspraken die vaak

> gebaseerd zijn op wat anderen zeiden of schreven.)

> Denk aan het gedoe rond 2012 bijv.

als je het hebt over ‘zogenaamde’ eindtijd dan denk ik dat je het niet serieus neemt. De Here Jezus had het toch duidelijk over tekenen (van de vijgeboom) en nu krijg ik het idee dat de ogen van bepaalde christenen daar bewust voor gesloten worden.

>

> > Wat vind jij dan van de volgende bijbeltekst

> zoals in 2 Timoteüs 3:

> > 1 Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn.

> > 2 De mensen zullen egoïstisch zijn,

> geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen

> God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders,

> ondankbaar zijn en niets heilig achten.

> > 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk,

> lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het

> goede haten

> > 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn.

> Het genot zullen ze meer liefhebben dan God,

> > 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden,

> maar de kracht ervan miskennen. Keer je af van

> zulke mensen.

>

> > Ik weet dat jij al wat ouder bent dus dat jij

> vergelijking kunt maken en heb je dan niet de

> gedachte dat bovenstaande meer van toepassing is

> geworden als 50 jaar geleden?

>

> Ja het wordt steeds erger, met mijn eigen

> generatie is het zwaar bergaf gegaan, maar er is

> niets nieuws onder de zon, net als in de dagen van

> Noach.

Er is nog nooit in de hele geschiedenis een periode geweest dat wereldwijd (en het wordt steeds maar erger) zo weinig respect voor anderen (zoals ouders en leraren), zo weinig respect voor het leven, zo'n materialisme en zo'n egoisme heeft geheerst. Daarbij werken familierelatie's helemaal niet meer, ook het huwelijk stelt niets meer voor. Mensen kennen geen eerbied meer, dat is alleen nog in bepaalde culturen aanwezig. Het gaat allemaal om geld, zie maar hoe gek iedereen wordt door de recessie. En dat is niet altijd zo geweest.

>

> Het grote verschil is dat ik niet begin te

> vertellen dat het nog tien, honderd of duizend

> jaar duurt, omdat we dat bijbels nergens op kunnen

> baseren.

Ik kan ook niet zeggen hoe lang het duurt, maar het feit dat als je een bijbelse basis wilt volgen in het laatste hoofdstuk kunt lezen; dat de Here Jezus drie maal zegt: Ik kom spoedig. En dat betekend dat wij Hem ieder moment moeten verwachten.

Dat mag je naast je neerleggen en daar mag je een heel weerspannig verhaal omheen hangen, dat is dan jouw keuze.

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Ach ja, die tekst was 1800 jaar en 1000 jaar en

> 500 jaar natuurlijk niet van toepassing.

> Oftewel; ken de geschiedenis.

>

> Of is geschiedenis alleen (west)europa en sinds 50

> jaar??

Ik zie hier een tendens om te denken dat mensen die denken dat we in de eindtijd zitten niet realistisch zouden zijn, maar volgens mij zien mensen die dat denken de huidige tijd helemaal niet realistisch.

• Ellen-Josee

Ja dat verhaal over die bunkers is inderdaad een soort gekte die met de Bijbel niets te maken heeft.

Of denk je echt dat wanneer de wereld vergaat het zin heeft in een bunker te kruipen? En dan?

Eigenlijk blijkt daar ook weer het enorme egoisme uit. Als die mensen nu echt geloofden dat de wereld verging dan konden ze ook al hun geld aan de hongerenden geven en het nog proberen goed te maken met degenen waarmee ze ruzie hebben, mensen bezoeken die hun nodig hebben of lang niet gezien. In mijn ogen weten de mensen totaal niet waar ze mee bezig zijn, ook niet de beterweters die denken dat dit allemaal zo nog duizenden jaren door zal gaan.