Lotje, ‘Zij doen het ook’ is geen argument hè ?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nltheo Schreef:
——————————————————-
Frans Schreef:
————————————————–
Dat is het probleem inderdaad, mensen laten zich door mensen leiden, niet door God.
> Maar natuurlijk, dat doen jij en ik ook.
Ik kan niet voor jou antwoorden, ik laat me soms misleiden maar niet leiden.
> Zelfstandig denken is niet voor zoveel mensen weggelegd, hoe hard ze ook roepen dat ze door zelfstandig te onderzoeken en te studeren tot de
> enige Ware Juiste niet te weerleggen conclusies zijn gekomen.
Het is belangrijk dat de weerzin tegen het wettische niet zelf wettisch wordt. Daarmee wil ik zeggen dat ik op dit punt in mijn leven bijvoorbeeld op 8% zit van wat God mij leert, jij misschien op 22% waardoor we elkaar al niet meer kunnen begrijpen, neem daar nog een 7 miljard andere percentages van mensen bij, en heel het verschillend denken en beleven is verklaard.
>
> We luisteren en lezen en kijken om ons heen, we worden gevormd door omstandigheden EN door de mensen om ons heen.
> Zeker als het gaat om religie/levensbeschouwing.
Richard, het misbruik is nooit gemotiveerd vanuit het geloof. Het is niet zo dat deze geestelijken met beroep op een bijbeltekst misbruik legitimeerden, het gebeurde stiekem. Men was zich er donders goed van bewust dat wat zij deden niet in de haak was (zonde). Dat dit hen niet weerhield laat juist zien dat zij zich op dit punt niet lieten leiden door het geloof.
Deetman geeft in zijn rapport aan dat in dat tijdsgewricht 9,7% van de kinderen seksueel werden misbruikt.Of dat meer is dan tegenwoordig weet ik niet, maar ik schrik wel van een dergelijke percentage. Seksueel misbruik was geen issue. Nog niet zolang terug verkondigde door de Nederlandse overheid gesubsidieerde instellingen als de NVSH onder invloed van de seksuele revolutie nog dat pedofilie onder bepaalde omstandigheden moest kunnen. We kennen allemaal nog de affaire Brongersma die als lid van de 1e kamer namens de Pvda openlijk pleitbezorger was voor seks tussen volwassenen en minderjarigen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Brongersma Gelukkig is de norm de afgelopen jaren weer glashelder geworden.
In een instelling verdubbelde deze kans, zeg maar 1 op 5 kinderen werd misbruik. Er is dan echter geen sprake van een significant verschil tussen katholileke instellingen en overige instellingen. Seksueel misbruik had nauwelijks maatschappelijk aandacht en zowel binnen katholieke instellingen als overige instellingen konden misbruikers ongestoord hun gang gaan. Het is misleidend deze context mee te nemen bij het interpreteren van de cijfers, je kietelt wellicht je eigen kritische gevoel t.o.v. religie, feitelijk heeft elke plaats waar kinderen onder gezag zijn geplaatst een aantrekkingskracht op pedoseksuelen.
LeSage Schreef:
——————————————————-
> Marith Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > LeSage Schreef:
> >
> ————————————————–
>
> > —–
> > > Ik vraag me af of je dat zo zwart/wit kunt
> > > stellen.
> > > Laten we ook vast stellen dat de meerderheid
> > van
> > > de rk geestelijkheid zich aan het celibaat
> houdt
> > -
> > > ik neem dat maar even aan.
> >
> > en al die verborgen relaties dan? Het is een
> > onnatuurlijke wet opgelegd bij een natuurlijke
> > mens, dat kan niet anders dat dit zich wreekt.
>
> Mee eens. maar dat wil nog niet zeggen dat
> celibaar per definitie tot excessen leidt.
> Pedofilie is in veel gevallen aangeboren, en dan
> maakt (opgelegd) celibaat gewoon niet uit. Denk
> ook even aan het sexueel misbruik in de
> protestantse geledingen, de jeugdzorg,
> sportverenigingen, en het onderwijs.
akkoord
> >
> > Vanmorgen stond in De Morgen dat tot 20.000
> > kinderen seksueel misbruikt werden in
> > Nederland.Het gaat over 1 op 10 Nederlanders.
>
> In de volwassenen zorg is bekend dat plm 25% van
> alle vrouwen als meisje ooit is misbruikt.
> Ik bedoel maar…… het heeft fewoon weinig met
> celibaat te maken.
Die 1 op 10 slaat op het aantal kinderen dat misbruikt werd, niet alleen door priesters. Is schrikbarend.
En dus meestal door mannen op zowel meisjes of jongens.
Daar moet je je toch wel vragen bij stellen over dat machtsmisbruik die zich daarin uit. Het celibaat is niet de hoofdoorzaak bij priesters, maar maakt er wel onderdeel vanuit.
Marith
Richard II Schreef:
——————————————————-
> Het geloof zegt inderdaad niet: ga die jongetjes
> verkrachten.
>
> Het geloof zegt wel: gij zult celibatair zijn. Het
> geloof is gebaseerd op een boek waarin Abraham in
> opdracht van God zijn kind gaat offeren. Waarin
> God een kind doodt omdat de vader en de moeder
> overspel hebben gepleegd (David en Bathseba). Het
> geloof lokt of dwingt kinderen naar kerken,
> zondagscholen en biechtstoelen waar zij tot hun
> volwassenheid niets te zoeken hebben, maar waar
> celibatair gefrustreerden hun slag slaan. Is dat
> bitter? Of gewoon de realiteit?
Jezus leefde niet celibatair in de zin zoals het bedoeld werd door de kerken.
Omdat het Celibaat niet begrepen werd werd dit verengd tot wat het geworden is en mede doordat Paulus niet begrepen werd.
Marith
> > Is katholicisme geen geloof dan?
>
> Ja, maar geloof is geen katholicisme.
Hoe dan ook, het katholicisme is voor het christendom wel het meest representatief.
> Nergens in de bijbel( en dus het geloof) wordt
> wordt het celibaat, biecht of zondagsschool geboden.
Geloof is het geheel van God, kerk, bijbel en Jezus. Voor de praktijk maakt het niet uit of God zegt dat het celibaat moet, of de kerk. Het celibaat wordt voorgeschreven door het geloof.alsof het door God verordonneerd zou zijn.
> > Er is nu dus terecht veel kritiek op en afschuw
> over de pedopriesters, maar zij vormen slechts een
> deel van het probleem.
>
> Niet omdat het je goed uitkomt deze tekst vergeten
> die in dezelfde context zit.
>
> 8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het
> is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9
> Indien zij zich echter niet kunnen beheersen,
> laten zij dan trouwen. Want het is beter te
> trouwen dan van begeerte te branden.
Precies. liever niet trouwen dus.
Maar zijn ouders volgens jou niet mede schuldig? Zij sturen hun kroost naar instituten waar kinderen niet horen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?