Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Rapport commissie Deetman

• Allen

Het is diep triest dat de ernst van deze misdaden door velen niet wordt ingezien, . ja zelf zo erg dat de vele geestelijken er zich met een schouderophalen van kunnen afdoen, en wel met de duivelse smoes

het is al zolang geleden en dus verjaard, wat lang geleden?, het gebeurd nog steeds en daar zijn legio bewijzen van, en men schuift het evenzo goed nog steeds onder de mat, want o wee,

de naam van de kerk zou toch eens bezoedeld kunnen worden, dat zou miljarden aan inkomstenderving opleveren, want daar is het dit instituut om te doen, macht en rijkdom, verblindende macht en rijkdom om de goegemeente een loer te draaien, en helaas, ze slikken het.

Helaas moet ik concluderen dan ondanks het ontzaglijk vele en goede werk (een rapport van veertienhonderd pagina's!) wat de commissie Deetman heeft verricht, daarvoor kunnen wij ze niet erkentelijk genoeg zijn,

er een gevoel van onbehagen bij mij blijft hangen, het is helaas te soft, ik vrees dat er uit deze misdadige geschiedenis GEEN verregaande consequenties getrokken zullen worden.

En de slachtoffers? velen blijven straks zitten met een hand vol euro's, geschokt in hun geloof, verraden, uitgekotst, alleen gelaten, en de mond gesnoerd door hun religieuze leiders die glashard durven beweren,

Wir haben es nicht gewusst, een uitspraak van kardinaal Simonis, hebben wij deze uitspraak al niet eens eerder, zij het in een andere context, in de geschiedenis gehoord?

Ik heb echt met deze slachtoffers te doen, schokkend en diep triest vind ik, kon ik hen het geloof dat velen zijn kwijtgeraakt maar terug geven, dat meen ik van harte.

Allen.

• Sietse 45

¥ Kerstengel ¥ Schreef:

——————————————————-

> 300 zaken van kindermisbruik in protestantse

> kerken

> www.nu.nl

>

> Plaatje bij 300 zaken van kindermisbruik in

> protestantse kerken

> Vanuit evangelische en protestantse kerken in

> Nederland zijn van 2005 tot en met 2010 meer dan

> driehonderd meldingen gedaan van seksueel misbruik

> in pastorale relaties. Negen van die klachten zijn

> gegrond verklaard.

Schenk Uwen zegen bij Uw Woord;

Het rijk des satans word' verstoord;

Sterk leraars, sterk onz' overheid,

In 't werk, door U hun opgeleid.

7

Troost allen, die in nood en smart,

Tot U verheffen 't angstig hart.

Maak ons in tegenspoeden stil,

Hoor ons, o God, om Jezus' wil.

http://oje.home.xs4all.nl/txt/gezangen/enige%20gezangen%20(1-29).txt

• LeSage

Allen Schreef:

——————————————————-

> in het bijzonder hen die heden ten dage deze

> misdaden onder de mat hebben proberen te vegen,

> en daarbij geprobeerd hebben met allerlei

> middelen, in het bijzonder religieuze

> pressiemiddelen, de slachtoffers de mond te

> snoeren,

Strafrechtelijk is dat toch minder verwijtbaar lijkt me.

Maar ik ben het wel met je eens dat we naar geestelijke maatstaven gerekend meer, en een andere houding van ‘de hierarchie’ hadden kunnen verwachten.

Er blijkt maar weer uit dat ook de geestelijkheid gewone mensen zijn en blijven, die met gebruikelijke mechanismes, zoals doofpotcultuur, het belang van de organisatie voorop stellen.

En dat maakt al dat ge-excuseer nu juist zo huichelachtig. Men schrikt weliswaar van het leed van de slachtoffers - maar als het nu wéér zou gebeuren, zou men het op precies dezelfde wijze wéér zo proberen te verdoezelen.

Vreemd is wel dat, naarmate je al jaren weet dat dit een groot probleem is, men dan kennelijk niet inziet dat op een dag de beerput los gaat (zoals nu gebeurt), en dat de schade dan vele malen groot is, als wanneer men normaal aangifte zou hebben gedaan en de rechter zou hebben laten doen.

Zulke huichelarij vind ik echter niet alleen eigen aan de organisatie.

Het is ook een onderdeel van het christelijk geloof. Christenen pretenderen ‘de wereld’ te kunnen overwinnen door hun geloof. Het is echter nog niemand aantoonbaar gelukt. Toch blijven ze het volhouden, en als je iets tegen beter weten in volhoudt, ben je een huichelaar, en beschadig je jezelf en anderen.

Veel christenen zijn vol van ‘de kracht van het bloed van het Lam’, maar hebben de tekst uit Hebr. 26 Wanneer we willens en wetens blijven zondigen nadat we de waarheid hebben leren kennen, is er geen enkel offer voor de zonden meer mogelijk, 27 en kunnen we niet anders dan huiverend wachten op het oordeel en op het vuur dat de tegenstanders gretig zal verslinden. minder helder op het netvlies staan.

• LeSage

Ik vraag me af of je dat zo zwart/wit kunt stellen.

Laten we ook vast stellen dat de meerderheid van de rk geestelijkheid zich aan het celibaat houdt - ik neem dat maar even aan.

• 'en passant'

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ik vraag me af of je dat zo zwart/wit kunt

> stellen.

> Laten we ook vast stellen dat de meerderheid van

> de rk geestelijkheid zich aan het celibaat houdt -

> ik neem dat maar even aan.

en al die verborgen relaties dan? Het is een onnatuurlijke wet opgelegd bij een natuurlijke mens, dat kan niet anders dat dit zich wreekt.

Vanmorgen stond in De Morgen dat tot 20.000 kinderen seksueel misbruikt werden in Nederland.Het gaat over 1 op 10 Nederlanders.

Tel dan al de slachtoffers in België er ook maar eens bij…hoeveel mensen werden er niet levenslang beschadigd door priesters en nonnen omwille van allerhande frustraties die een uitweg zochten? Ken je de Magdalenakloosters in Ierland waar ‘ontuchtige’ meisjes fysiek en geestelijk mishandeld werden omdat ze verkracht werden en daar zelf de schuld voor kregen of ongewenst zwanger werden enz…?

Mooi geloof en mooie dienaren van dit geloof. De schuldberg die de RK kerk verzameld heeft is enorm en dit dan nog zonder de kruistochten meegerekend en de godsdienstoorlogen.

Marith

• Allen

De topics en draadjes van lotje lees ik allang niet meer,

en ik weet zeker dat ook deze draadjes niet de moeite waard zijn er ook maar enige aandacht aan te besteden.

groet,

Allen.

• Richard II

Heeft de RK-kerk hiermee aan religie en het geloof in God schade toegebracht?

Ik denk het niet. Een en ander laat juist zien waar religie voor staat en toe leidt.

Dat het nu zo aan de oppervlakte komt, is voor iedereen een waarschuwing dat je je met religieus geloof niet in moet laten.

• ¥ Lotje ¥

Je zou vast de topic,s ( gelezen hebben .) Tis verschrikkelijk wat er gebeurd . Maar is niet alleen in de RK kerken hoor . Bij de Joden en Protestanten ook zie je wel. Is de RK kerken afgelopen komt er vast meer aan het licht . Dus ga maar op je puntje van je stoel zitten . kan je nog wel wat meer geven . waar je van achterovervalt . Van dat verschrikkelijke gebeuren op de wereld .

• Frans

Dat is een onzinnige opmerking, alsof het geloof dit zou aanmoedigen. Je weet wel beter of is het gewoon bitter?

• Allen

Dat is jou idee over religie, en dat is je goed recht.

Mijn idee hierover is dat het zeer overgrote deel van de religieuze leiders, (want daar gaat het over)

Gode zij dank niet van die beesten zijn.

Het zelfde kan ik zeggen van de religieuze ‘'onderdanen’'.

Allen.