Het is diep triest dat de ernst van deze misdaden door velen niet wordt ingezien, . ja zelf zo erg dat de vele geestelijken er zich met een schouderophalen van kunnen afdoen, en wel met de duivelse smoes
het is al zolang geleden en dus verjaard, wat lang geleden?, het gebeurd nog steeds en daar zijn legio bewijzen van, en men schuift het evenzo goed nog steeds onder de mat, want o wee,
de naam van de kerk zou toch eens bezoedeld kunnen worden, dat zou miljarden aan inkomstenderving opleveren, want daar is het dit instituut om te doen, macht en rijkdom, verblindende macht en rijkdom om de goegemeente een loer te draaien, en helaas, ze slikken het.
Helaas moet ik concluderen dan ondanks het ontzaglijk vele en goede werk (een rapport van veertienhonderd pagina's!) wat de commissie Deetman heeft verricht, daarvoor kunnen wij ze niet erkentelijk genoeg zijn,
er een gevoel van onbehagen bij mij blijft hangen, het is helaas te soft, ik vrees dat er uit deze misdadige geschiedenis GEEN verregaande consequenties getrokken zullen worden.
En de slachtoffers? velen blijven straks zitten met een hand vol euro's, geschokt in hun geloof, verraden, uitgekotst, alleen gelaten, en de mond gesnoerd door hun religieuze leiders die glashard durven beweren,
Wir haben es nicht gewusst, een uitspraak van kardinaal Simonis, hebben wij deze uitspraak al niet eens eerder, zij het in een andere context, in de geschiedenis gehoord?
Ik heb echt met deze slachtoffers te doen, schokkend en diep triest vind ik, kon ik hen het geloof dat velen zijn kwijtgeraakt maar terug geven, dat meen ik van harte.
Allen.