Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Rapport commissie Deetman

• Richard II

Het geloof zegt inderdaad niet: ga die jongetjes verkrachten.

Het geloof zegt wel: gij zult celibatair zijn. Het geloof is gebaseerd op een boek waarin Abraham in opdracht van God zijn kind gaat offeren. Waarin God een kind doodt omdat de vader en de moeder overspel hebben gepleegd (David en Bathseba). Het geloof lokt of dwingt kinderen naar kerken, zondagscholen en biechtstoelen waar zij tot hun volwassenheid niets te zoeken hebben, maar waar celibatair gefrustreerden hun slag slaan. Is dat bitter? Of gewoon de realiteit?

• Richard II

Heel veel religieuzen houden, ondanks hun religie, hun eigen geweten en verantwoordelijkheid in ere.

• Frans

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Het geloof zegt inderdaad niet: ga die jongetjes verkrachten.

>

> Het geloof zegt wel: gij zult celibatair zijn. Het geloof is gebaseerd op een boek waarin Abraham in opdracht van God zijn kind gaat offeren. Waarin

> God een kind doodt omdat de vader en de moeder overspel hebben gepleegd (David en Bathseba). Het geloof lokt of dwingt kinderen naar kerken,

> zondagscholen en biechtstoelen waar zij tot hun volwassenheid niets te zoeken hebben, maar waar celibatair gefrustreerden hun slag slaan. Is dat bitter? Of gewoon de realiteit?

Je verward het geloof met het katholicisme, vandaar kwam ook mijn reactie.

Nergens in de bijbel( en dus het geloof) wordt wordt het celibaat, biecht of zondagsschool geboden.

• theo

Frans Schreef:

gewoon de realiteit?

>

> Je verward het geloof met het katholicisme,

> vandaar kwam ook mijn reactie.

>

> Nergens in de bijbel( en dus het geloof) wordt

> wordt het celibaat, biecht of zondagsschool

> geboden.

(Christelijk) geloof brengt tradities mee, christelijk geloof brengt bijbellezen mee, bijbellezen brengt uitleg mee.

Daar komen conclusies uit, honderden verschillende conclusies vandaar al die honderden verschillende christelijke geloofsgroeperingen.

Vandaar dat JG geen bloedtransfusie en verjaardagen toestaan en de RK geen huwelijk voor pastores en kinder/volwassendoop en sabbath op zaterdag/zondag etc. etc. etc.

• LeSage

Marith Schreef:

——————————————————-

> LeSage Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ik vraag me af of je dat zo zwart/wit kunt

> > stellen.

> > Laten we ook vast stellen dat de meerderheid

> van

> > de rk geestelijkheid zich aan het celibaat houdt

> -

> > ik neem dat maar even aan.

>

> en al die verborgen relaties dan? Het is een

> onnatuurlijke wet opgelegd bij een natuurlijke

> mens, dat kan niet anders dat dit zich wreekt.

Mee eens. maar dat wil nog niet zeggen dat celibaar per definitie tot excessen leidt.

Pedofilie is in veel gevallen aangeboren, en dan maakt (opgelegd) celibaat gewoon niet uit. Denk ook even aan het sexueel misbruik in de protestantse geledingen, de jeugdzorg, sportverenigingen, en het onderwijs.

>

> Vanmorgen stond in De Morgen dat tot 20.000

> kinderen seksueel misbruikt werden in

> Nederland.Het gaat over 1 op 10 Nederlanders.

In de volwassenen zorg is bekend dat plm 25% van alle vrouwen als meisje ooit is misbruikt.

Ik bedoel maar…… het heeft fewoon weinig met celibaat te maken.

> Tel dan al de slachtoffers in België er ook maar

> eens bij…hoeveel mensen werden er niet

> levenslang beschadigd door priesters en nonnen

> omwille van allerhande frustraties die een uitweg

> zochten? Ken je de Magdalenakloosters in Ierland

> waar ‘ontuchtige’ meisjes fysiek en geestelijk

> mishandeld werden omdat ze verkracht werden en

> daar zelf de schuld voor kregen of ongewenst

> zwanger werden enz…?

Ik heb de film gezien…..:(

> Mooi geloof en mooie dienaren van dit geloof. De

> schuldberg die de RK kerk verzameld heeft is enorm

> en dit dan nog zonder de kruistochten meegerekend

> en de godsdienstoorlogen.

>

> Marith

Helemaal mee eens.

• Frans

Dat is het probleem inderdaad, mensen laten zich door mensen leiden, niet door God.

• Richard II

>Je verward het geloof met het katholicisme, vandaar kwam ook mijn reactie.

Is katholicisme geen geloof dan? Het is wel veruit de grootste christelijke stroming en het was vele eeuwen lang de enige. Het is iets te makkelijk als iemand van een protestantse splinter suggereert dat het katholicisme niet echt christelijk geloof zou zijn. Andere christelijke richtingen gebruiken trouwens dezelfde bijbel met dezelfde (gruwelijke) verhalen.

>Nergens in de bijbel( en dus het geloof) wordt wordt het celibaat, biecht of zondagsschool geboden.

Paulus geeft duidelijk aan dat het beter is niet te trouwen. Mag wel, maar liever niet. Dat wordt toch gebruikt voor het rechtvaardigen van celibaat voor monniken, nonnen en priesters. Verder beroepen gelovigen van alle christelijke pluimage zich op Jezus' woorden ‘laat de kinderen tot mij komen’ om zondagscholen en christelijke scholen te rechtvaardigen.

Er is nu dus terecht veel kritiek op en afschuw over de pedopriesters, maar zij vormen slechts een deel van het probleem.

• Allen

Gelukkig wel ja!

De meeste religieuzen laten zich niet zomaar wat op de mouw spelden.

Je hebt je verstand tenslotte niet voor niets gekregen.

Allen.

• Frans

Richard II Schreef:

——————————————————-

Frans: Je verward het geloof met het katholicisme, vandaar kwam ook mijn reactie.

>

> Is katholicisme geen geloof dan?

Ja, maar geloof is geen katholicisme.

> Het is wel veruit de grootste christelijke stroming en het was vele eeuwen lang de enige. Het is iets te makkelijk als iemand van een protestantse splinter suggereert dat het katholicisme > niet echt christelijk geloof zou zijn. Andere christelijke richtingen gebruiken trouwens dezelfde bijbel met dezelfde (gruwelijke) verhalen.

Nergens in de bijbel( en dus het geloof) wordt wordt het celibaat, biecht of zondagsschool geboden.

>

> Paulus geeft duidelijk aan dat het beter is niet te trouwen. Mag wel, maar liever niet. Dat wordt toch gebruikt voor het rechtvaardigen van celibaat voor monniken, nonnen en priesters. > Verder beroepen gelovigen van alle christelijke pluimage zich op Jezus' woorden ‘laat de kinderen tot mij komen’ om zondagscholen en christelijke scholen te rechtvaardigen.

>

> Er is nu dus terecht veel kritiek op en afschuw over de pedopriesters, maar zij vormen slechts een deel van het probleem.

Niet omdat het je goed uitkomt deze tekst vergeten die in dezelfde context zit.

8 Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. 9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

• theo

Frans Schreef:

——————————————————-

> Dat is het probleem inderdaad, mensen laten zich

> door mensen leiden, niet door God.

Maar natuurlijk, dat doen jij en ik ook.

Zelfstandig denken is niet voor zoveel mensen weggelegd, hoe hard ze ook roepen dat ze door zelfstandig te onderzoeken en te studeren tot de enige Ware Juiste niet te weerleggen conclusies zijn gekomen.

We luisteren en lezen en kijken om ons heen, we worden gevormd door omstandigheden EN door de mensen om ons heen.

Zeker als het gaat om religie/levensbeschouwing.