Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Christelijke leiders & de 'Wet'...

• Albert

De ‘Wet’ & bekende christelijke leiders.

Allereerst is het zeer belangrijk te (h-)erkennen dat de vertalers het woordje ‘wet’ hebben genomen voor hetgeen de Joden zélf noemen ‘de onderwijzing’ (thora). Ook het Nederlandse woord ‘geboden’ betekende in de 17e eeuw ‘bekendmaken’ (Zie Van Dale woordenboek). Dit alleen al geeft een totáál andere invulling van de denkwijze rondom dit onderwerp!

Uittreksel uit: “Yeshua” (blz 41) door dr. Ron Moseley, uitg. Bread of Live - Vlissingen (=tevens uitgever van het christelijke lifestyle-magazine “Charisma” ) 2000. ISBN 90-75 226 32 20:

"Was Maarten Luther, de grote hervormer, tegen de Wet? Helemaal niet. Wat meer is, hij zei: “De eerste plicht van een prediker van het evangelie is een Gods Wet bekend te maken en het karakter van de zonde te laten zien, want dat zal de functie van een schoolmeester hebben en eeuwig leven in Jezus Christus brengen. (1) John Wesley zei: “Voordat ik liefde en genade preek, zal ik zonde, Wet en oordeel moeten prediken”.(2) Wesley gaf later dit advies aan een vriend: “Preek 90% Wet en 10% genade”. Charles Spurgeon, die bekend staat als de ‘Prins der Predikers’ zei””Men zal nooit de genade aanvaarden totdat men gebeefd heeft voor een heilige en rechtvaardige Wet” (3) Charles Finney, van wie beweerd wordt dat hij een resultaat van 80 % (!) had in zijn bediening, zei: “Altijd weer moet de Wet de weg bereiden voor het Evangelie. Als men dit bij het onderrichtten van zielen zou negeren, dan zal dit vrijwel zeker resulteren in valse hoop; het binnenbrengen van een verkeerde standaard voor christelijke beleving en het zal de kerk vullen met onwaarachtige bekeringen”. (4) John Wycliffe, de Morgenster van de Reformatie, zei: “De hoogste dienst die een mens op aarde kan vervullen, is het prediken van de Wet van God”.(5) D.L. Moody, aan wie meer dan een miljoen bekeerlingen wordt toegeschreven, heeft dit in het juiste perspectief geplaatst toen hij zei: “God, die een volmaakt God is, moest wel een volmaakte Wet geven en deze Wet is niet gegeven voor het behoud van mensen maar als graadmeter”.(6)

(1) “Our Christian heritage” Sherwood A.R. Mozark Publ. 1994. blz.15

(2) Ray Comfort “The cannons of God’s Law” BellFlower, C.A. Institute of basic life principles 1992

(3) Ron Moseley “Law and Grace” Sherwood A.R. Mozark Pub. 1994 blz 21/22

(4) Charles Finney “Revival Lectures Old Tappan N.J. Flemming,H. Reveill 1979

(5) Ray Comfort “The cannons of God’s Law” BellFlower, C.A. Institute of basic life principles 1992

(6) D.L. Moody “The best of D.L. Moody” Grand Rappits Baker Bookhouse 1984

Een heel ander doch ook leuk stukje over ‘de wet’ staat op de site van Peter Steffens: http://www.petersteffens.nl/artikelen/onderwijs/1050-geboden-in-het-nieuwe-testament.html

En natuurlijk is daar de bijbel, Gods Woord Zélf: Johannes spreekt meermaals over het opvolgen van de geboden (bekéndmakingen) van Jezus Christus: Joh.14:15 & :21 / 15:10 - & I Joh.2:3-6 (!). Ook Paulus schrijft over dit opvolgen: Rom.3:31, I Kor.9:21 terwijl hij in Gal.3:24 niet de wét wegdoet maar de tuchtmeester… Ook Jezus Zélf geeft in Matt.5:17-19 ook duidelijke instructies náást het Zélf onderhouden van deze “wet” die Hij Zélf heeft gegeven!

Hier heeft u dus waarlijk “een wolk” van getuigen… Wat gaat ú hiermee doen…??? Matt.10:37-38!

• Stefan

Deze reactie sprak mij meer aan;

3. En Jezus zeide: Ik zie geen ‘grootste’ in de tien geboden. Ik zie een gouden koord dat door alle tien geboden gaat, het samenbindt en hen één maakt.

4. Dit koord is liefde en het hoort bij elk woord van alle tien geboden.

5. Als iemand vol liefde is, kan hij niets anders doen dan God aanbidden, want God is liefde.

6. Als iemand van liefde vervuld is, kan hij niet doden; hij kan niet valselijk getuigen; hij kan niet begeren; hij kan niet anders doen dan God en mens eren.

7. Iemand die van liefde vervuld is, heeft geen enkel gebod nodig.

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14834060/14853645/re-onwetendheid-is-als-een-donkere-kamer#msg-14853645

1 Kor.13; 10 Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden.

• Stefan

Het is opvallend dat je afwezig blijft na het posten van herhalende stukken;

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14261418/christelijke-leiders-&-de-wet#msg-14261418

In reacties die je geeft, wat zelden gebeurt, kom je niet terug op de reacties die dáárop gegeven worden.

Kortom; je plaatst dezelfde stukken, en reacties verlang je geen weerwoord op, of zwijg je stil.

Wat is je doel met het langskomen op pb, terwijl je ook aangeeft http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/read.php?335,14772853,14773124#msg-14773124dat je hier haast nooit komt omdat er weinig christenen te vinden zijn.

Is jouw gedrag wél van de zogenaamde christen die je voor ogen hebt?

En daarmee is het ook van belang, dat je juist reageert in je topics, om het geloof te bereiken.

• Eliyahu

Bs'd

"Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen."

Matt 5

Helaas is het overgrote deel van de christenheid volkomen wetteloos, en hebben ze Gods wetten overboord gegooid en vervangen door heidendom zoals kerstfeest, drie-éénheid, enz enz.

• 'en passant'

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Helaas is het overgrote deel van de christenheid

> volkomen wetteloos, en hebben ze Gods wetten

> overboord gegooid en vervangen door heidendom

> zoals kerstfeest, drie-éénheid, enz enz.

Je hebt deels gelijk, christenen zijn geen Ware Volgelingen meer en kerstmis is een oppervlakkig consumptiefeest geworden. Wie van de chrristenen kent nog de ware betekenis ervan?

Marith

• Frans

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar jouw uitleg over het ‘enz enz’. De rest is al zoveel uitgekauwd. Kerstfeest is ook voor veel christenen (zoals ik), onzin(en/of heidens) in de vorm dat die bestaat met bomen en ballen, drie-éénheid zoals het door vele groeperingen verklaard wordt en ik wil er nog het paasfeest aan toevoegen met eieren en klokken. Vertel eens wat je er nog aan dwarszit.

• Sietse 45

Je bent een levend voorbeeld zoals het ook niet hoord.

• Stefan

Gal.3

19 Waartoe is dan de wet?

Zij is om de overtredingen daarbij gesteld,

totdat het zaad zou gekomen zijn,

die het beloofd was;

en zij is door de engelen besteld

in de hand van

de middelaar.

• CU

Nou ja, we kunnen misschien eens discussiëren over de leeftijd van Maria toen ze van Jezus beviel?

• LeSage

Albert Schreef:

——————————————————-

> De ‘Wet’ & bekende christelijke leiders.

>

> Allereerst is het zeer belangrijk te (h-)erkennen

> dat de vertalers het woordje ‘wet’ hebben genomen

> voor hetgeen de Joden zélf noemen 'de

> onderwijzing' (thora). Ook het Nederlandse woord

> ‘geboden’ betekende in de 17e eeuw ‘bekendmaken’

> (Zie Van Dale woordenboek). Dit alleen al geeft

> een totáál andere invulling van de denkwijze

> rondom dit onderwerp!

>

Een correcte opmerking.

De joden hebben het bijvoorbeeld ook niet over ‘de 10 geboden’, maar over de 10 woorden (sjemoth)

> Uittreksel uit: “Yeshua” (blz 41) door dr. Ron

> Moseley, uitg. Bread of Live - Vlissingen (=tevens

> uitgever van het christelijke lifestyle-magazine

> “Charisma” ) 2000. ISBN 90-75 226 32 20:

>

> "Was Maarten Luther, de grote hervormer, tegen de

> Wet? Helemaal niet. Wat meer is, hij zei: “De

> eerste plicht van een prediker van het evangelie

> is een Gods Wet bekend te maken en het karakter

> van de zonde te laten zien, want dat zal de

> functie van een schoolmeester hebben en eeuwig

> leven in Jezus Christus brengen.

Zo…..wist ik niet. Ik vind het ook niet te rijmen met de bekende anti-semietische houding van Luther.

(1) John Wesley

> zei: “Voordat ik liefde en genade preek, zal ik

> zonde, Wet en oordeel moeten prediken”.(2)

> Wesley gaf later dit advies aan een vriend:

> “Preek 90% Wet en 10% genade”. Charles

> Spurgeon, die bekend staat als de ‘Prins der

> Predikers’ zei””Men zal nooit de genade

> aanvaarden totdat men gebeefd heeft voor een

> heilige en rechtvaardige Wet” (3) Charles

> Finney, van wie beweerd wordt dat hij een

> resultaat van 80 % (!) had in zijn bediening, zei:

> “Altijd weer moet de Wet de weg bereiden voor

> het Evangelie. Als men dit bij het onderrichtten

> van zielen zou negeren, dan zal dit vrijwel zeker

> resulteren in valse hoop; het binnenbrengen van

> een verkeerde standaard voor christelijke beleving

> en het zal de kerk vullen met onwaarachtige

> bekeringen”. (4) John Wycliffe, de Morgenster

> van de Reformatie, zei: “De hoogste dienst die

> een mens op aarde kan vervullen, is het prediken

> van de Wet van God”.(5) D.L. Moody, aan wie meer

> dan een miljoen bekeerlingen wordt toegeschreven,

> heeft dit in het juiste perspectief geplaatst toen

> hij zei: “God, die een volmaakt God is, moest

> wel een volmaakte Wet geven en deze Wet is niet

> gegeven voor het behoud van mensen maar als

> graadmeter”.(6)

> (1) “Our Christian heritage” Sherwood A.R.

> Mozark Publ. 1994. blz.15

> (2) Ray Comfort “The cannons of God’s Law”

> BellFlower, C.A. Institute of basic life

> principles 1992

> (3) Ron Moseley “Law and Grace” Sherwood A.R.

> Mozark Pub. 1994 blz 21/22

> (4) Charles Finney “Revival Lectures Old Tappan

> N.J. Flemming,H. Reveill 1979

> (5) Ray Comfort “The cannons of God’s Law”

> BellFlower, C.A. Institute of basic life

> principles 1992

> (6) D.L. Moody “The best of D.L. Moody” Grand

> Rappits Baker Bookhouse 1984

Ik vind het christelijk uitgangspunt mbt de wet niet kloppen. Als je het verslag van de wetgevnd in exodus en deuteronomium onbevangen leest, dan valt je al heel snel op dat de wet nergens wordt gezien als een soort schooleester die uiteindelijk leidt tot christelijk geloof.

Het zijn vooral praktische, en vaak voor hun tijd hele goede regels om een samenleving in te richten, en het menselijk leven een basis te geven.

Het idee dat de wet een soort van ‘tuchtmeester’ is om weet ik veel wat in te zien, is afkomstig van Paulus.

>

> Een heel ander doch ook leuk stukje over ‘de wet’

> staat op de site van Peter Steffens:

> http://www.petersteffens.nl/artikelen/onderwijs/10

> 50-geboden-in-het-nieuwe-testament.html

>

> En natuurlijk is daar de bijbel, Gods Woord Zélf:

> Johannes spreekt meermaals over het opvolgen van

> de geboden (bekéndmakingen) van Jezus Christus:

> Joh.14:15 & :21 / 15:10 - & I Joh.2:3-6 (!). Ook

> Paulus schrijft over dit opvolgen: Rom.3:31, I

> Kor.9:21 terwijl hij in Gal.3:24 niet de wét