Marith, het verbaast me dat je er zoveel energie in steekt om de fout van Jezus goed te praten.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlAls ik nog eens het topic lees met de tekst waarin Jezus tekeer gaat tegen diegenen die het Koninkrijk verborgen houden voor de zoekenden, dan is dat geen driftbui, maar een zeer krachtige waarschuwing.
En die komt goed aan.
Wat emoties aangaat, is wat na de terechtwijzing ontstaat bij hen die zich juist wél door de emoties laten leiden; de wraak, list en woede die in de mens losbreekt, als het hart- en hoofd-ego dit overleving-ego van de dierlijke mens, niet meer kunnen beheersen; dood moet die ander die ons zo diep en raak ‘'grieft’'..
In vers 46 kun je zien dat één van de aangesprokenen e.e.a. als een belediging ervaart. Waarom zou die man erom liegen?
En wat betreft waarschuwen is het eigenlijk juist andersom. De aangesprokene waarschuwt Jezus, omdat het beledigen (of het nu een oorzaak had of niet) volgens de torah niet is toegestaan.
Maar los daarvan: de heilige geest is een geest van liefde. Zij verdraagt; zij kwetst niet. En uit eigen ervaring weet ik dat dat geen kwestie van zelfbeheersing is, zelfbeheersing is weer wat anders. Maar een kwestie van dat het niet in je natuur ligt om dingen te zeggen die de aangesprokene zullen kwetsen.
Iemand die vol is van de h.geest, die zoekt en vindt wegen om iemand vol liefde te raken, zodat die persoon het op zal vatten als een aan sporing om innerlijjk te veranderen. Bij vers 46 had Jezus eigenlijk gewoon op moeten houden en een andere manier moeten kiezen om met deze mensen te communiceren.
thomas Schreef:
——————————————————-
> Als ik nog eens het topic lees met de tekst waarin
> Jezus tekeer gaat tegen diegenen die het
> Koninkrijk verborgen houden voor de zoekenden, dan
> is dat geen driftbui, maar een zeer krachtige
> waarschuwing.
>
> En die komt goed aan.
>
> Wat emoties aangaat, is wat na de terechtwijzing
> ontstaat bij hen die zich juist wél door de
> emoties laten leiden; de wraak, list en woede die
> in de mens losbreekt, als het hart- en hoofd-ego
> dit overleving-ego van de dierlijke mens, niet
> meer kunnen beheersen; dood moet die ander die ons
> zo diep en raak ‘'grieft’'..
Daarom zullen weinigen Hem herkennen van de zogenaamde gelovigen omdat Hij niet is zoals ze dachten dat Hij was.
Marith
LeSage Schreef:
——————————————————-
> In vers 46 kun je zien dat één van de
> aangesprokenen e.e.a. als een belediging ervaart.
> Waarom zou die man erom liegen?
Hij liegt er niet om , hij is natuurlijk fel beledigd, zijn ‘eer’ is gekrenkt. En wat betekent dit?
Jezus geeft geen moer om de ‘eer’ of praat helemaal niemand naar de mond.Hij is Waarheid en kan dus niets anders dan de leugen blootleggen
> En wat betreft waarschuwen is het eigenlijk juist
> andersom. De aangesprokene waarschuwt Jezus, omdat
> het beledigen (of het nu een oorzaak had of niet)
> volgens de torah niet is toegestaan.
Nee, volgens de letter was het niet toegestaan. Jezus hield zich dus niet aan de letter en precies omdat Hij al wat schijn was aan de kaak stelde werd Hij als een oproerkraaier gezien en werd Hij uitgespuwd en gekruisigd. De grote massa was beledigd, want ze begrepen Hem niet en bijgevolg toonde Hij hun hun eigen gezicht.
>
> Maar los daarvan: de heilige geest is een geest
> van liefde. Zij verdraagt; zij kwetst niet.
En uit
> eigen ervaring weet ik dat dat geen kwestie van
> zelfbeheersing is, zelfbeheersing is weer wat
> anders. Maar een kwestie van dat het niet in je
> natuur ligt om dingen te zeggen die de
> aangesprokene zullen kwetsen.
> Iemand die vol is van de h.geest, die zoekt en
> vindt wegen om iemand vol liefde te raken, zodat
> die persoon het op zal vatten als een aan sporing
> om innerlijjk te veranderen. Bij vers 46 had Jezus
> eigenlijk gewoon op moeten houden en een andere
> manier moeten kiezen om met deze mensen te
> communiceren.
Het beeld van de liefde die jij hebt is er een van naastenliefde, niet van Goddelijke Liefde, dat de werking heeft van een tweesnijdend Zwaard.
Marith
Het is ook niet leuk om te horen dat het eigen, gekoesterde bouwwerk finaal wordt afgekeurd.
Je haalde dit al aan;
En ik zeg U dat zij in huizen wonen die wankele fundamenten hebben. Als de storm begint te razen – en dat zal niet lang meer duren – dan storten hun huizen boven hun hoofden in en wordt het tot hun graf. Ik zeg U dat al hun gedachten, hun woorden, hun twisten, hun liederen, hun boeken en al hun werken niets anders zijn dan ketenen die hen hinderen, omdat ze te zwak zijn om het gewicht ervan voort te slepen.
K.Gibran
thomas Schreef:
——————————————————-
> Het is ook niet leuk om te horen dat het eigen,
> gekoesterde bouwwerk finaal wordt afgekeurd.
>
> Je haalde dit al aan;
>
> En ik zeg U dat zij in huizen wonen die wankele
> fundamenten hebben. Als de storm begint te razen
> – en dat zal niet lang meer duren – dan
> storten hun huizen boven hun hoofden in en wordt
> het tot hun graf. Ik zeg U dat al hun gedachten,
> hun woorden, hun twisten, hun liederen, hun boeken
> en al hun werken niets anders zijn dan ketenen die
> hen hinderen, omdat ze te zwak zijn om het gewicht
> ervan voort te slepen.
>
> K.Gibran
Tja, het is moeilijk om zien met versluierde ogen ;-)
Marith
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?