Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Hoezo atheîsten geen moraal?

• Eliyahu

Bs'd

Onderzoek: Atheïst is het minst betrouwbaar

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3041624/2011/11/20/Onderzoek-Atheist-is-het-minst-betrouwbaar.dhtml

Atheïsten worden over het algemeen gezien als onbetrouwbare mensen. Ze scoren net zo laag op de schaal van betrouwbaarheid als criminelen en verkrachters. Religieuzen, feministen en homoseksuelen genieten fors meer aanzien.

Dat concludeert een groep wetenschappers rond de Canadese psycholoog Will Gervais. Ze publiceren hun opmerkelijke vinding deze maand in het tijdschrift Journal of Personality and Social Psychology.

Religiositeit zou alom gelden als een teken van betrouwbaarheid. Omdat de meeste mensen veel waarde hechten aan betrouwbaarheid, vormen atheïsten de minst geaccepteerde minderheidsgroepering. Ze scoren slechter dan andere etnische en religieuze minderheden.

Seculiere Canada

Het principe zou gelden in alle regio's met religieuze meerderheden - ergo: in het overgrote gedeelte van de wereld. Ontkerkelijking speelt slechts een kleine rol. Ook hoogopgeleide mensen in het sterk seculiere Canada koesteren wantrouwen jegens atheïsten, merken Gervais en zijn collega's op.

De wetenschappers lieten hun proefpersonen onder meer oordelen over een fictieve situatie. Daarbij botst een man met zijn auto tegen een geparkeerd busje en neemt hij vervolgens geld weg uit een portemonnee die hij op straat heeft gevonden.

De proefpersonen moesten de man - een leraar - vervolgens identificeren. Was hij enkel docent of was hij behalve docent ook christen, moslim, verkrachter of athëist? Volgens de meeste geënqueteerden was hij docent en atheïst. De groep die hem docent en verkrachter noemde, was aanzienlijk kleiner.

Volgens een onderzoek uit 2006 zijn atheïsten ook de minst geaccepteerde minderheidsgroepering.

• Gonnie

Maar toch wordt door gelovigen meer ontucht gepleegd dan door ongelovigen.

Zo heb ik vernomen via via.

Er wordt wat dat aan gaat veel door de kerk zelf in de doofpot gestopt.

• Gonnie

Of valt seksuele misbruik en overspel niet onder onbetrouwbaarheid.?

• Frans

Wat een onzinnig onderzoek is dat dan. Atheïsten zijn absoluut geen minderheidsgroep, misschien in jouw land wel, maar algemeen gezien helemaal niet.

Als is de opkomst van Islam groter geworden, in verhouding is die van het christendom heel wat kleiner geworden. In mijn ervaring kom ik gewoon zelden een niet atheïst tegen en dat is al tientallen jaren zo.

Er is een groot verschil tussen wat op papier en in tabelletjes staat (denk aan gedoopte mensen) en of ze in iets geloven.

• Eliyahu

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Maar toch wordt door gelovigen meer ontucht

> gepleegd dan door ongelovigen.

> Zo heb ik vernomen via via.

> Er wordt wat dat aan gaat veel door de kerk zelf

> in de doofpot gestopt.

Bs'd

Dat betreft alleen de RK geestelijkheid die met het krankzinnige concept opgescheept zitten dat ze niet mogen trouwen en geen sex mogen hebben, en daardoor krijgen ze de meest verschrikkelijke sexuele afwijkingen.

• Frans

Dat klopt.

• Sietse 45

"Aan de eindpaal van de tijden

Ziet ons oog de geest van 't kwaad,

Moe geworsteld en ontwapend,

Tot geen afval meer in staat.

Als de Here God in allen

en in allen alles is,

Zal het licht zijn, eeuwig licht zijn,

Licht uit licht en duisternis !"

(Isaäc da Costa, 1798-1860)

http://www.bijbelsdenken.nl/id3.htm

• 'en passant'

*Sietse 45* Schreef:

——————————————————-

> "Aan de eindpaal van de tijden

> Ziet ons oog de geest van 't kwaad,

> Moe geworsteld en ontwapend,

> Tot geen afval meer in staat.

> Als de Here God in allen

> en in allen alles is,

> Zal het licht zijn, eeuwig licht zijn,

> Licht uit licht en duisternis !"

>

> (Isaäc da Costa, 1798-1860)

>

>

> http://www.bijbelsdenken.nl/id3.htm

Prachtig is dit!!!

Marith

• Marjorie

Over geen moraal hebben gesproken.

Jij zou het verdommen om een ambulance te bellen voor mensen in nood als ze niet hetzelfde geloof als jij aanhangen :(

(je hebt het zelf gezegd en ik ben er nog steeds ondersteboven van)

• Douce.

Dit is de (christelijke) poëzie waarvan ik houd, super in vorm(verlies;)) en schoonheid.

Douce