Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

laatste zondag kerkelijk jaar.

• Frederik D

Maar de som drie maal drie heeft maar één oplossing.

En om bij jouw voorbeeld te blijven, de enige juist uitleg van 9 is dat 9 de som is van … en … , van … minus … , van … gedeeld … etcetera.

Als meerdere uitleggen echt mogelijk zijn, dan dienen ze als deeluitleggingen deel uit te maken van de uiteindelijke enige juiste uitleg.

Overigens heb jij grote moeite met de uitleg van de Bijbel door lieden als Keessie. Blijkbaar staan ze haaks op jouw uitleg en opteer je niet voor een wirwar van onderling tegenstrijdige uitleggingen. Zelf opteer ik dus ook niet voor zo'n wirwar.

Maar we dwalen af. Het onderwerp hier is de protestantse versie van, zeg, Allerzielen.

• theo

(In mijn jeugd (ger. synodaal) was het altijd op oudejaarsavond)

Even kort/snel googelen levert het volgende op:

De synode van de Hervormde Kerk in 1817 besloot tot herdenken op 3 WANNEER GEDENKEN WE DE OVERLEDENEN?

In de Grote Kerk, De Hoogte en De Spinne was de gedachtenis op de eerste zondag van november. In de Oosterkerk en Westerkerk was de gedachtenis op de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Sinds we in 2000 Samen op Weg zijn gegaan, gedenken we op de laatste zondag van het kerkelijk jaar. Bij het heroverwegen van de datum spelen

(A) de verschillende tradities binnen de christenheid en

(B) uiteenlopende argumenten een rol.

Onze voorkeur zal er vooral van afhangen bij welke traditie we ons het meest thuis voelen.

A. Verschillende tradities

De Rooms-Katholieke traditie: Allerheiligen (1 november) / Allerzielen (2 november). Allerheiligen werd oorspronkelijk gevierd ter ere van de martelaren, later van allen die door de Kerk heilig zijn verklaard: aanvankelijk op de zondag na Pinksteren, later op 1 november . Abt Odilo van Cluny (ca 1000) voegde Allerzielen (2 november) toe: de gedachtenis van de “gewone” gelovigen. In de Rooms-Katholieke traditie wordt de verbondenheid met de overledenen sterk beleefd: vele heiligen worden genoemd in het eucharistisch gebed; voor het zieleheil van overleden geliefden wordt gebeden; hun graven worden in ere gehouden.

De Nederlandse Protestantse traditie: terughoudendheid.

In de lijn van Calvijn (1509-1564) is men zeer terughoudend ten opzichte van de overledenen. Er was geen gedachteniszondag. Enkel God heeft het laatste woord over ons leven.

Herdenken op oudejaarsavond.

oudejaarsavond. Oudejaarsavond is bij uitstek geschikt ‘om ons te stemmen tot ernstig nadenken over ons zelven, en over de wegen van God met ons gehouden’. Daarom zal een ‘plegtig dank-uur’ worden gehouden, het liefst in de avonduren. In veel reformatorische en confessionele gemeenten worden de overledenen nog steeds herdacht op oudejaarsavond. Mensen die in het afgelopen jaar een verlies hebben geleden, zijn daar zeker op oudejaarsavond mee bezig. Het is pastoraal om deze intense gevoelens te benoemen.

De Lutherse traditie: herdenken op de laatste zondag van het kerkelijk jaar. In 1816 bepaalde koning Frederik Willem III van Pruisen dat op de laatste zondag van het kerkelijk jaar de overledenen moesten worden herdacht (met name de soldaten gevallen in de oorlogen tegen Napoleon). Deze Dodenzondag werd later Eeuwigheidszondag genoemd. De meeste gemeenten in de Protestantse Kerk in Nederland volgen tegenwoordig deze van oorsprong Lutherse traditie.

• Stefan

Wat Jezus zegt,

35 maar wie waardig bevonden is deel te krijgen aan de komende wereld en aan de opstanding van de doden, huwt niet en wordt niet uitgehuwelijkt. 36 Zij kunnen ook niet meer sterven, want ze zijn als engelen en ze zijn kinderen van God omdat ze deel hebben aan de opstanding.

heeft m.i. ook betrekking op wat in de Efeze 2 tekst staat;

1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;

2 In welke gij eertijds gewandeld hebt naar de eeuw dezer wereld, naar de overste van de macht der lucht, van de geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;

3 Onder welke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden van ons vlees, doende de wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;

4 Maar God, Die rijk is in barmhartigheid door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft,

5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; ( uit genade zijt gij zalig geworden)

6 En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in de hemel in Christus Jezus;

7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen de uitnemende rijkdom van Zijn genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus.

8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

9 Niet uit de werken, opdat niemand roeme.

10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.

..en is in die zin waardevol voor de na bestaanden, dat ingezien kan worden dat alles om het nu draait.

• Frederik D

Bedankt. Dit alles wist ik nog niet.

• theo

Er zijn talloze cominaties mogelijk, dat is het mooie van het dikke boek.

Ik houd er b.v. om te proberen het OT en het NT te verbinden .

Alles draait om het nu zo schrijf je.

Natuurlijk draait alles om het nu , hoe sta je in het leven- heb je alleen aan jezelf gedacht of ook naar je naaste gezien- hoe wil je dat er over je gedacht/gesproken wordt, ook nadat je gestoven bent- .

Mar de harde onverbiddelijke dood , het verdriet en het gemis van en dierbare willen we verwoorden, hebben we beelden bij een hiernamaals.

De mens wil niet eindig zijn. Hemel na de dood, reincarnatie, wel dood is dood maar voortleven in je kinderen ( daarom was in Israel het hebben van kinderen ook zeer belangrijk wat wij in W.Europa terugzien/zagen in het benoemen van je kind naar zijn/haar grootvader/moeder.

En ik heb niks met reincarnatie maar wel met een hiernamaals “” geborgen bij God“”.

Hoe? Paarlen poorten en gouden straten en jubelende mensen en je geliefde weerzien ….????……. ik weet het niet maar mijn geloofsovertuiging is ; geborgen bij God.

Bijbels gezien is het nog niet zo eenvoudig…denk b.v. alleen maar aan de visie van JG die op grond van dezelfde bijbel weer een heel andere overtuiging hebben.

• Stefan

''Ik sta met twee laarzen in de klei''.

Je zegt dat af en toe..

..hoe treffend, want dat voelt precies zo aan in wát je schrijft.

(Ik heb al een stukje van je reactie hierop gelezen, maar door dat voor-modereren is het geen discussie voeren meer en stop ik verder met reageren) Maar..ik heb het niet over de schrijfstijl, wollig of niet, maar uiteraard over wát men schrijft.

Het proces wat zo vaak beschreven en behandeld is hier op pb over de dood, het ontslapen, de opwekking, de opstanding, het Leven, het Licht, het geloof..zeg maar de Verlossing en bevrijding van de mens in de teksten die hierover gaan lijken allemaal niet geschreven en behandeld.

Kortom; het Evangelie gaat niet over de ‘'harde en onverbiddelijke dood met al zijn zogenaamd lijden en medelijden’', maar over het Leven. En dan is een dienst gericht aan de nabestaanden voor hen die een dierbare hebben weggebracht in mijn ogen een dienst om de doden te eren, in plaats van inzien dat de dood een overgang is; een fase in het bestaan van de natuurlijke mens, waarin het natuurlijke, het tijdelijke afgelegd wordt, letterlijk. De ziel leeft voort in zijn bestaan.

De bijbel heeft het over dit natuurlijke wat de mens eerst is, maar een geestelijk moet worden wil het Koninkrijk van God bereikt of ingegaan worden. Dit hele gebeuren, vanaf het geraakt worden in het geloof, en door de werken uit het geloof, de vruchten die daaruit voortvloeien, het Leven wat gevonden en verkregen wordt…dat gaat niet over de overgang van de natuurlijke mens in een andere staat van het bestaan, maar over de dood van het leven in het natuurlijke bestaan, en dat geven de teksten aan die net gelezen zijn in Lucas uit het topic alsook van Efeze 2.

Deze werken uit het geloof gebeuren innerlijk en door deze innerlijke veranderingen gaat het Licht gloren.

Het zijn twee verschillende werelden, twee haaks op elkaar staande kracht-systemen, die de mens ondergaat en veranderen zal tot het wezen waar Johannes, Jezus en Paulus, de apostelen en profeten het over hebben; een wezen die het Licht is. En niet in de duisternis blijft ronddolen, ‘'gewikkeld in doeken’'.

Het is een proces van bevrijding van de Geest in de mens, van opstanding van de Geest door Christus.

Maar goed. Reageren heeft verder geen zin door het modereren, en daarbij ben ik wat dagen weg en kan zowiezo niet reageren.

Tot hier dan maar even, en tot ziens tot over een week of zo Theo..;)

• Mar-

Maar het troosten daarom en louter daarom hebben mensen toch het geloof uitgevonden? Want als alles zinloos is dan is het ineens ook wel erg zinloos.

Maar als je heel sterkt na denkt over een eeuwig leven dan wil niemand dat eeuwig leven, zeker niet als sommigen waar je van houdt blijkbaar uitgesloten worden. Al geloof jij dat niet volgens mij, jij denkt dat iedereen eeuwig leeft.

Wat moet je in godsnaam doen dan de hele tijd? Of is je bewustzijn weg maar besta je nog wel door middel van je nabestaanden die over je praten en door middel van moleculen enzovoort? Maar daar hoef je dan toch niet voor te geloven?

• theo

EN…natuurlijk reformatorisch …

Je bedoeling kan toch niet zijn dat ik net als jij en Carl en Baldu meer poetisch “”wolliger/verhevener“” zou moeten denken en schrijven??

• theo

Mar- Schreef:

——————————————————-

> Maar het troosten daarom en louter daarom hebben

> mensen toch het geloof uitgevonden?

Zou kunnen, zou kunnen, ik ben er niet bij geweest toen ze het “”uitvonden“”.

Het is natuurlijk niet nieuw: God heeft niet de mens geschapen maar de mens heeft God geschapen.

Maar als ik nou geloof dat God bestaat en met dat geloof “”voel ik me goed“” ( is niet platvoers bedoeld) , het geeft me inspiratie en kracht en moed om het leven (beter) aan te kunnen, dan is dat geloof voor mij dus heilzaam in het dagelijks leven.

DUS,…..,zelfs als het niet waar zou zijn is het bijzonder waardevol.

Want als alles

> zinloos is dan is het ineens ook wel erg zinloos.

>

> Maar als je heel sterkt na denkt over een eeuwig

> leven dan wil niemand dat eeuwig leven, zeker niet

> als sommigen waar je van houdt blijkbaar

> uitgesloten worden. Al geloof jij dat niet volgens

> mij, jij denkt dat iedereen eeuwig leeft.

>

> Wat moet je in godsnaam doen dan de hele tijd? Of

> is je bewustzijn weg maar besta je nog wel door

> middel van je nabestaanden die over je praten en

> door middel van moleculen enzovoort? Maar daar

> hoef je dan toch niet voor te geloven?

• 'en passant'

thomas Schreef:

——————————————————-

> ‘'Ik sta met twee laarzen in de klei’'.

>

> Je zegt dat af en toe..

>

> ..hoe treffend, want dat voelt precies zo aan in

> wát je schrijft.

>

>

> (Ik heb al een stukje van je reactie hierop

> gelezen, maar door dat voor-modereren is het geen

> discussie voeren meer en stop ik verder met

> reageren) Maar..ik heb het niet over de

> schrijfstijl, wollig of niet, maar uiteraard over

> wát men schrijft.

>

> Het proces wat zo vaak beschreven en behandeld is

> hier op pb over de dood, het ontslapen, de

> opwekking, de opstanding, het Leven, het Licht,

> het geloof..zeg maar de Verlossing en bevrijding

> van de mens in de teksten die hierover gaan lijken

> allemaal niet geschreven en behandeld.

>

> Kortom; het Evangelie gaat niet over de ''harde en

> onverbiddelijke dood met al zijn zogenaamd lijden

> en medelijden'', maar over het Leven. En dan is

> een dienst gericht aan de nabestaanden voor hen

> die een dierbare hebben weggebracht in mijn ogen

> een dienst om de doden te eren, in plaats van

> inzien dat de dood een overgang is; een fase in

> het bestaan van de natuurlijke mens, waarin het

> natuurlijke, het tijdelijke afgelegd wordt,

> letterlijk. De ziel leeft voort in zijn bestaan.

>

> De bijbel heeft het over dit natuurlijke wat de

> mens eerst is, maar een geestelijk moet worden wil

> het Koninkrijk van God bereikt of ingegaan worden.

> Dit hele gebeuren, vanaf het geraakt worden in het

> geloof, en door de werken uit het geloof, de

> vruchten die daaruit voortvloeien, het Leven wat

> gevonden en verkregen wordt…dat gaat niet over

> de overgang van de natuurlijke mens in een andere

> staat van het bestaan, maar over de dood van het

> leven in het natuurlijke bestaan, en dat geven de

> teksten aan die net gelezen zijn in Lucas uit het

> topic alsook van Efeze 2.

>

> Deze werken uit het geloof gebeuren innerlijk en

> door deze innerlijke veranderingen gaat het Licht