Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

laatste zondag kerkelijk jaar.

• Stefan

Ik weet het; je staat met je laarzen in de klei, maar wat heeft de tekst met de dienst te maken?

Als de tekst dit schrijft; 34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen van deze wereld huwen en worden uitgehuwelijkt, 35 maar wie waardig bevonden is deel te krijgen aan de komende wereld en aan de opstanding van de doden, huwt niet en wordt niet uitgehuwelijkt. 36 Zij kunnen ook niet meer sterven, want ze zijn als engelen en ze zijn kinderen van God omdat ze deel hebben aan de opstanding. ..en de dienst is bedoeld voor hen, die een dierbare hebben verloren..

..wat is de connectie?

• theo

Ik heb o.a. gepreekt dat onze geloofsvoorstellingen over een leven na het aards bestaan beelden zijn, per mens en per (geloofs)opvatting en per cultuur verschillend. Daar is niks mis mee en die beeldende voorstellingen troosten mensen.

Maar dat AL te zelfverzekerde geloofsopvattingen over het hiernamaals weerstand oproepen en tot bizarre maar terechte vragen kunnen leiden zoals een weduwe die daarna met zes broers trouwt en maar geen kinderen krijgt en ze overleeft alle 7 echtgenoten.

• Frederik D

Dat wist ik niet.

En of er vroeger bij mij in de kerk om deze tijd stil werd gestaan bij de ontslapenen, weet ik niet.

• Stefan

Oké, dus je leest de tekst; 34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen van deze wereld huwen en worden uitgehuwelijkt, 35 maar wie waardig bevonden is deel te krijgen aan de komende wereld en aan de opstanding van de doden, huwt niet en wordt niet uitgehuwelijkt. 36 Zij kunnen ook niet meer sterven, want ze zijn als engelen en ze zijn kinderen van God omdat ze deel hebben aan de opstanding. ..als een beeld of een blik van het ‘'hiernamaals’'.

Dat kan natuurlijk, maar het verbaast me enig zins dat deze tekst zo gelezen kan worden.

• theo

Iedere tekst kan op 70 manieren worden uitgelegd en iedere uitelg is waardevol.

Bovenstaande zin heb ik overigens niet van mezelf.

• theo

Ik vermoed op oudejaarsavond- 31 dec. dus.

• Frederik D

Dat vind ik al te liberaal.

In principe is maar één uitleg de juiste.

• Frederik D

Toen ging ik nooit naar de dienst.

• theo

Welnee, hoe kom je daar nou bij.

3 x3 = 9.

9 kan echter ook 4 + 5 zijn of 16 minus 7.

• ­­¥ Lotje ­­¥

hij bedoeld waarschijnlijk ,,hoe ,,je het verteld . de een doe dat spannender als de ander.