Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

laatste zondag kerkelijk jaar.

• theo

Vanmorgen stil gestaan bij de mensen die een dierbare naar hun laatste rustplaats hebben gebracht de afgelopen 12 maanden.

Een waardevolle dienst vind ik dat (altijd)..

Ik heb gepreekt n.a.v. Lucas 20 : 27 - 36

27 Enkele sadduceeën, die ontkennen dat er een opstanding is, kwamen naar hem toe en vroegen hem: 28 ‘Meester, Mozes heeft ons het volgende voorgeschreven: als een gehuwd man sterft zonder dat zijn vrouw kinderen heeft gebaard, moet zijn broer met die vrouw trouwen en nakomelingen verwekken voor zijn broer. 29 Nu waren er zeven broers. De eerste was gehuwd, maar stierf kinderloos; 30 daarna trouwde de tweede broer met de vrouw 31 en vervolgens de derde, en toen de andere broers, maar alle zeven waren ze kinderloos toen ze stierven. 32 Ten slotte stierf ook de vrouw. 33 Wiens vrouw is ze dan bij de opstanding? Alle zeven zijn ze immers met haar getrouwd geweest.’ 34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen van deze wereld huwen en worden uitgehuwelijkt, 35 maar wie waardig bevonden is deel te krijgen aan de komende wereld en aan de opstanding van de doden, huwt niet en wordt niet uitgehuwelijkt. 36 Zij kunnen ook niet meer sterven, want ze zijn als engelen en ze zijn kinderen van God omdat ze deel hebben aan de opstanding.

Zijn julie naar de kerk geweest vanmorgen en zo ja waar heeft de voorganger bij jullie over gepreekt?

• perihelium

theo Schreef:

——————————————————-

> Vanmorgen stil gestaan bij de mensen die een

> dierbare naar hun laatste rustplaats hebben

> gebracht de afgelopen 12 maanden.

>

> Een waardevolle dienst vind ik dat (altijd)..

> Ik heb gepreekt n.a.v. Lucas 20 : 27 - 36

>

> 27 Enkele sadduceeën, die ontkennen dat er een

> opstanding is, kwamen naar hem toe en vroegen hem:

> 28 ‘Meester, Mozes heeft ons het volgende

> voorgeschreven: als een gehuwd man sterft zonder

> dat zijn vrouw kinderen heeft gebaard, moet zijn

> broer met die vrouw trouwen en nakomelingen

> verwekken voor zijn broer. 29 Nu waren er zeven

> broers. De eerste was gehuwd, maar stierf

> kinderloos; 30 daarna trouwde de tweede broer met

> de vrouw 31 en vervolgens de derde, en toen de

> andere broers, maar alle zeven waren ze kinderloos

> toen ze stierven. 32 Ten slotte stierf ook de

> vrouw. 33 Wiens vrouw is ze dan bij de opstanding?

> Alle zeven zijn ze immers met haar getrouwd

> geweest.’ 34 Jezus zei tegen hen: ‘De kinderen

> van deze wereld huwen en worden uitgehuwelijkt, 35

> maar wie waardig bevonden is deel te krijgen aan

> de komende wereld en aan de opstanding van de

> doden, huwt niet en wordt niet uitgehuwelijkt. 36

> Zij kunnen ook niet meer sterven, want ze zijn als

> engelen en ze zijn kinderen van God omdat ze deel

> hebben aan de opstanding.

>

> Zijn julie naar de kerk geweest vanmorgen en zo ja

> waar heeft de voorganger bij jullie over gepreekt?

Hoezo is het nu de laatste Zondag van het kerkelijke jaar en wat heb je gepreekt?

In de middag en avond zijn er hier in Amsterdam ook diensten. Ik ga misschien naar een preek (van een leek) luisteren, van burgermeester van der Laan over de scheiding tussen kerk en staat en vanavond is er in de anglicaanse kerk een maandelijkse worship (aanbiddings) bijeenkomst.

• Stefan

Vanmorgen stil gestaan bij de mensen die een dierbare naar hun laatste rustplaats hebben gebracht de afgelopen 12 maanden.

Sta je dan stil bij je naaste?

Dat is mooi.

• Richard II

Ik ga misschien naar een preek (van

> een leek) luisteren, van burgermeester van der

> Laan over de scheiding tussen kerk en staat

Goed opletten, Peri.

Kun je vast wel wat van leren.

• perihelium

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Ik ga misschien naar een preek (van

> > een leek) luisteren, van burgermeester van der

> > Laan over de scheiding tussen kerk en staat

>

> Goed opletten, Peri.

> Kun je vast wel wat van leren.

Hoezo?

• theo

Christelijk bekeken begint volgend jaar met advent het nieuwe jaar, een nieuw begin. Vandaag dus min of meer oudjaar.

Gepreekt Over onze voorstellingen onze beelden over het leven na de dood en de troost en de nabijheid van God : IK ben- Ik ben bij je.

• Frederik D

Lijkt wel wat op Allerzielen. Zoals ik al eerder schreef, het is niet verkeerd om stil te staan bij de ontslapenen.

Nee, ik ga niet naar kerkdiensten.

• theo

We moeten natuurlijk altijd stil stan bij onze naaste ( die hulp nodig heeft , die verdrietig is.)

• ­­¥ Lotje ­­¥

ben niet geweest wel naar de Mariakapel . Stonden tig kaarsen .

Trouwens ik had hier toen een topic gewijd aan 2 november . Allerzielen . ;)

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Lijkt wel wat op Allerzielen. Zoals ik al eerder

> schreef, het is niet verkeerd om stil te staan bij

> de ontslapenen.

Lijkt mij ook niet.

>

> Nee, ik ga niet naar kerkdiensten.

Dat is dus ook zoiets, in dit soort diensten komen dan ook niet/randkerkelijken, kinderen die niet meer naar de kerk gaan en nu op dit soort gelegenheden toch in de kerk komen.

Binnen de “”zwaardere“” kerkgenootschappen is het vaak gebruikelijk om tijdens uitvaart kerkdienst en de laatste zondag van het kerkelijk jaar de aanwezigen waarschuwend toe te spreken…heden is hij/zij overleden maar bent u allen wel gereed voor de eeuwigheid.

Die voorgangers ( en hun aanhang) zien het als hun plicht om de mensen te waarschuwen voor het oordeel Gods. Dit soort diensten geeft hun DE kans om niet/andersgelovigen een hartig woordje toe te spreken zo vinden ze.