Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Het offeren van een kind

• LeSage

Ik vind dat geen goede vergelijking, David. De opdracht aan Abraham was -tig keer zo zwaar als die aan Adam en Eva en bovendien eerder een duivelse opdracht dan een goddelijke opdracht.

En wat hebben God en mens eraan dat Abr. zich wel aan de opdracht hield? In Adam & E ondervinden alle mensen het nadeel van het uitoefenen van de (veronderstelde) vrije wil, terwijl niemand er baat blijkt te hebben wanneer je je wil ondergeschikt maakt aan die van ‘God’.

• CU

Jefta deed de belofte, terwijl de Geest van God op, of over hem was.

Dus deed God die belofte aan zichzelf.

• CU

Ik ben niet helderziend, dus maak je statement dan ook in één keer af.

• Frederik D

Blind vertrouwen lijkt mij juist een grote ongerechtigheid.

• Frederik D

En om hun nageslacht te straffen is gerechtigheid?

• LeSage

Ja, tot in het derde en vierde geslacht. En daarna wordt het meer een genetische kwestie :)

• Frederik D

Zo lust ik er nog wel eentje.

Ik ben kwaad op jou en daarom wreek ik mij ook op je nageslacht. Hoe primitief kun je, ik dus, zijn? Het gaat dus om een primitief verhaal. De onderliggende clan, de mens, tegenover de bovenliggende clan, God.

Vandaag komt Sinterklaas, zeggen ze. Ik vind Sinterklaas toch geloofwaardiger dan de Bijbel.

• LeSage

Mijn reactie was ironisch bedoeld.

• Richard II

Heb het even nagelezen. Je hebt helemaal gelijk.

Mijn beeld van de reputatie van God is nog altijd veel te positief, zo blijkt maar weer.

Ik heb het weer een stukje naar beneden bijgesteld.

• David

Nee geen straf maar oorzaak en gevolg.

Als je geen vertrouwen hebt in degen die je beschermt en een andere weg kiest dan veroorzaak je niet alleen voor jezelf de ellendige evolgen maar ook voor anderen.

Dus wel schuldig aan de gevolgen.

David ;)