Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Het offeren van een kind

• Johanan

baldu,begrijp jij waarom God Abraham de opdracht gaf zijn zoon Isaa'k te offeren? Gezien je topic denk ik van niet,maar kan het mis hebben.

Er wordt hier een profetisch drama op gevoerd;..zegt jouw dat wat?

Johanan..

• LeSage

Jij doelt waarschijnlijk op de kruisdood van Jezus.

Ik vind dat toch een wat merkwaardige analogie.

Abraham werd als mens op de proef gesteld. Als vader faalde hij, want hij zou zijn zoon zomaar geslacht hebben als een engel niet op het allerlaatste moment had ingegrepen. Als gelovige faalde hij ook, want een gelovige van zijn nivo zou hebben moeten weten dat God geen slachtoffers vraagt:

Micha 6:6

Waarmede zal ik de HERE tegemoet treden en mij buigen voor God in den hoge? Zal ik Hem tegemoet treden met brandofferen, met éénjarige kalveren? 7 Zal de HERE welgevallen hebben aan duizenden rammen, aan tienduizenden oliebeken? Zal ik mijn eerstgeborene geven voor mijn overtreding, de vrucht van mijn schoot voor de zonde mijner ziel? 8 Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de HERE van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God.

Hosea 6:6

6 Want in liefde heb Ik behagen en niet in slachtoffer, in kennis van God en niet in brandoffers.

• David

Het vertrouwen in God van Abraham daar mogen we met z''n allen wel een voorbeeld aannemen.

Zijn vertrouwen werd hem tot gerechtigheid gerekend

Zou ons vertrouwen in God voldoende zijn dat het tot gerechtigheid gerekend zal worden?

David ;)

• David

Het vertrouwen in God van Abraham daar mogen we met z''n allen wel een voorbeeld aannemen.

Zijn vertrouwen werd hem tot gerechtigheid gerekend

Zou ons vertrouwen in God voldoende zijn dat het tot gerechtigheid gerekend zal worden?

David winking smiley

• Claude Hommel

We mogen Abraham ook wel dankbaar zijn want stel dat hij had gezegd \“Nee God, bekijk het maar !\”, wat zou er dan van ons terecht zijn gekomen ?

Abraham, bedankt !

• baldu

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Zeker maakt dat verschil. ik ken de begripsinhoud

> van de demiurg, als fenomeen bekend in de

> gnostiek.

>

> Maar de bijbel ken geen demiurg. Die kent slechts

> God, satan, en wat afgoden.

Waarom denk je dat?

Omdat de bijbel het niet bij de naam noemt soms?

Lees met name het OT eens erop na, misschien ontdek je wel verschillen

in sfeer en toedracht

Baldu

• baldu

Johanan Schreef:

——————————————————-

> baldu,begrijp jij waarom God Abraham de opdracht

> gaf zijn zoon Isaa'k te offeren? Gezien je topic

> denk ik van niet,maar kan het mis hebben.

Ik kan een aantal benaderingen van dat verhaal wel begrijpen, want er zijn verschillende benaderingen

> Er wordt hier een profetisch drama op

> gevoerd;..zegt jouw dat wat?

Het offer vertaald zich uiteindelijk in het NT, Abrahams gehoorzaamheid en het offer

van de zoon op het altaar, voerde ten Leven.

Bezien we het offer Jezu, dan zien we niet slechts de tragiek, maar ook dat Vertrouwen en de Bereidheid

de eigen wil ondergeschikt te maken aan die des Vaders, wat tot Vrijheid uit gevangenschap leidt

Hierom werd Hij Verheerlijkt, en velen zagen de Weg vrijgemaakt

Maar ook het uitgeleiden uit Egypte symboliseert de bevrijding, God gaat in alles voor, en zijn knecht hoort op Hem

De machten zijn de ineigen machten en krachten, die in verzet komen en uiterste inspanning leveren

de slavernij van het vlees te behouden. Later drukte Paulus dat weer uit in zijn uitspraken over 'wij hebben niet te strijden tegen

machten en krachten van vlees en bloed, maar tegen die van hemelse gewesten etc.

Deze hemelse gewesten bevinden zich in onszelf, de gevallen krachten van behoud van de mens in het vlees en zo in zonde

Baldu

• David

Bezem Schreef:

——————————————————-

> We mogen Abraham ook wel dankbaar zijn want stel

> dat hij had gezegd \“Nee God, bekijk het maar !\”,

> wat zou er dan van ons terecht zijn gekomen ?

>

> Abraham, bedankt !

Precies.

Een slecht voorbeeld zijn Adam en Eva.

Die zeiden inderdaad "Nee, God bekijk het maar

"en de gevolgen zijn bekend.

David ;)

• LeSage

Wat het verhaal overigens in dit verband wel interessant maakt, is dat het verhaal van Abr. en Izaak een samenvoeging lijkt te zijn van 2 eerdere verhalen, en een van de elementen die verschilt, is God.

Ga maar na.

In het eerste gedeelte van het verhaal is het God die de opdracht geeft, maar het moment van redding wordt uitgevoerd door de plotsleling in het verhaal opduikende ‘engel des Heren’. Een andere figuur dus, en God komt verder niet meer voor.

• LeSage

Dat vinden we in de Hebr.brief terug. Het is maar de vraag of die opmerking slaat op deze gebeurtenis. Het leven van Abraham kent andere gebeurtenissen waarin ook sprake was van vertrouwen, maar ook sprake van situaties waarin hij kennelijk geen vertrouwen op God had.

Bovendien kun je je afvragen waarom dit verhaal kennelijk moest gebeuren.

Laten we er even vanuit gaan dat het inderdaad de bedoeling was om Abr's geloof op de proef te stellen. Twijfelde God daar dan aan? Weet God dan kennelijk niet alles vooruit? Het antwoord daarop kan verder moeilijk anders dan positief zijn. Maar dan rijst de vraag hoe God zijn eigen opdracht aan Abr. legitimeert. Het is nogal wat om een mens, een vader, zó ver te drijven. Is hier in feite niet sprake van een satanische opdracht? Elders in de bijbel worden God en satan ook wel eens met elkaar verwisseld; denk bv aan de volkstelling onder David.