Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jezus kiest de kant van de sadduceeen

• LeSage

Toen ik mijn vorige berichtje typte ( waar het ook alweer om gaat), kwam ik in Math 22 uit, ivm het grote gebod van het liefhebben.

In die tijd was er ook al grote twijfel aan het bestaan van een opstanding der doden.

De evangelist beschrijft de mening van Jezus hierin als volgt:

Mt 22

23 Diezelfde dag kwamen er sadduceeën, die beweren dat er geen opstanding uit de dood is, naar hem toe. Ze stelden hem deze vraag: 24 ‘Meester, Mozes heeft gezegd: “Indien iemand kinderloos sterft, moet zijn broer met de weduwe trouwen omdat hij haar zwager is, en voor zijn broer nakomelingen verwekken.” 25 Nu kennen wij een geval met zeven broers. De eerste trouwde, maar stierf kinderloos en liet zijn vrouw na aan zijn broer. 26 Hetzelfde gebeurde met de tweede en de derde broer, tot aan de zevende toe. 27 Het laatst van allen stierf de vrouw. 28 Wiens vrouw zal zij dan bij de opstanding zijn? Alle zeven zijn ze immers met haar getrouwd geweest.’ 29 Jezus gaf hun ten antwoord: ‘U dwaalt, blijkbaar kent u de Schriften niet, en de macht van God evenmin! 30 Want bij de opstanding trouwen de mensen niet en worden ze niet uitgehuwelijkt, ze zijn dan als engelen in de hemel. 31 Hebt u niet gelezen wat God u over de opstanding van de doden heeft gezegd? Dit is wat hij zei: 32 “Ik ben de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.” Hij is geen God van doden, maar van levenden.’ 33 Toen de talrijke omstanders dit hoorden, stonden ze versteld over zijn onderricht.

Ik kan me voorstellen dat men verbaasd stond over dit onderricht.

Immers Jezus, die al als extreem vrijdenkend bekend moet hebben gestaan vwb zijn mening over de sabbath, over (het toepassen van) de doodstraf, blijkt door zijn uitspraak ‘Hij is geen God van doden maar van levenden’ te kennen te geven dat er volgens hem geen dodenrijk bestaat.

En daarmee kiest hij impliciet de kant van de sadduceeen

• Frederik D

Ik lees nergens dat Jezus een Saduceeër was.

En wat leerden de Saduceeërs verder? Zijn er ook buitenbijbelse bronnen over hen?

• perihelium

> 29 Jezus gaf hun (sadduceeen) ten antwoord: ‘U dwaalt, blijkbaar kent u de Schriften niet, en de macht van God evenmin!

Jezus kiest de kant van de sadduceeen

• LeSage

Dat lees je ook niet. De evangelieschrijver keek wel uit. Mij gaat het erom te laten zien dat Jezus in dit opzicht de kant van ‘de ongelovige’ kiest, nl door impliciet te ontkennen dat er een dodenrijk bestaat.

In een aantal naslagwerken kun je wel wat meer terugvinden over de sadduceeen.

• LeSage

De kern van Jezus' antwoord is: Hij is geen God van doden maar van levenden.

Als God geen God van doden is, hoe kunnen de doden dan bestaan?

• Stefan

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14768118/14771052/re-de-verlosser-bevrijdt-van-de-dwaling#msg-14771052

• perihelium

LeSage Schreef:

——————————————————-

> De kern van Jezus' antwoord is: Hij is geen God

> van doden maar van levenden.

> Als God geen God van doden is, hoe kunnen de doden

> dan bestaan?

Deuteronomium 30:15-18

Besef goed, vandaag stel ik u voor de keuze tussen voorspoed en tegenspoed, tussen leven en dood. Wanneer u zich houdt aan de geboden van de HEER, uw God, zoals ik ze u vandaag heb gegeven, door hem lief te hebben, door de weg te volgen die hij wijst, en zijn geboden, wetten en regels in acht te nemen, dan zult u in leven blijven en in aantal toenemen, en dan zal de HEER, uw God, u zegenen in het land dat u in bezit zult nemen. Maar als u hem de rug toekeert en weigert te luisteren, als u zich ertoe laat verleiden neer te knielen voor andere goden en die te vereren, dan zeg ik u op voorhand dat u te gronde zult gaan.

Handelingen 17:24-34

De God die de wereld heeft gemaakt en alles wat er leeft, hij die over hemel en aarde heerst, woont niet in door mensenhanden gemaakte tempels. Hij laat zich ook niet bedienen door mensenhanden alsof er nog iets is dat hij nodig heeft, hij die zelf aan iedereen leven en adem en al het andere schenkt. Uit één mens heeft hij de hele mensheid gemaakt, die hij over de hele aarde heeft verspreid; voor elk volk heeft hij een tijdperk vastgesteld en hij heeft de grenzen van hun woongebied bepaald. Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.” Maar als wij dan uit God voortkomen, mogen we niet denken dat het goddelijke gelijk is aan een beeld van goud of zilver of steen, het werk van een ambachtsman, door mensen bedacht. God slaat echter geen acht op de tijd waarin men hem niet kende, maar roept nu overal de mensen op om een nieuw leven te beginnen, want hij heeft bepaald dat er een dag komt waarop hij een rechtvaardig oordeel over de mensheid zal laten vellen door een man die hij voor dat doel heeft aangewezen. Het bewijs dat het om deze man gaat, heeft hij geleverd door hem uit de dood te doen opstaan.’

Toen ze hoorden van een opstanding van de doden dreven sommigen daar de spot mee, terwijl anderen zeiden: ‘Daarover moet u ons een andere keer nog maar eens vertellen.’ Zo vertrok Paulus uit hun midden. Toch sloten enkelen zich bij hem aan en aanvaardden het geloof, onder wie ook een Areopagiet, Dionysius, een vrouw die Damaris heette en nog een aantal anderen.

• LeSage

Wat Paulus vindt, vindt Paulus.

Wat Jezus vindt, vindt Jezus.

• LeSage

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14764886/isral-een-breekpunt#msg-14764886

• LeSage

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/14762796/bijbel-verslaat-angry-birds#msg-14762796