Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Twee Jahwehs?

• Douce.

Ga a.u.b. eens iets aan je Nederlandse taal doen.

Douce

• David

Och Samuel toch

Dat jij met je geweldige bijbelkennis met zo'n gemanipuleerde tekst aankomt.

Een schandaal dat die zinsnede in de ST Vert en NBG ( die zet het nog tussen haakjes) zo is vertaald.

Kijk eens in de NBV want daar staat hij er niet meer in.

Of google op Comma Johaneum dan kom je tot de ontdekking dat deze zinsnede uit de middeleeuwen stamt.

Als echt de grondtekst wil bestuderen dan zal je ontdekken dat onze vertaling bijna allemaal naar het dogma van de drieeenheid zijn vertaald.

Voorbeeld Joh 1;1 Theos ho en Logos = God was het woord

Maar wat staat er behalve de Luth V en Naardense vertaling : “het woord was God”

Zo wordt dus op het verkeerde been gezet.

David ;)

David;)

• Frederik D

Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig.

——————–

Dit is waarschijnlijk de ware tekst. Of dat “op aarde” er bij hoort, weet ik niet.

Eenstemmig is wat anders dan één. Eenstemmig is: ze vertellen hetzelfde verhaal. En dat verhaal is het verhaal over Jezus, zo vermoed ik. De nederdaling van de Geest, de reiniging door het water en het offer van zijn bloed.

Die tekst zegt dus niets over God de Vader maar zegt iets over Jezus.

Maar ik sta open voor een betere interpretatie. Al verwerp ik de drie-eenheidsinterpretatie.

• samuel

Bedankt voor je bijdrage.

• samuel

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en

> het bloed; en die drie zijn eenstemmig.

Dit is alleen regel 8, in regel 7 staat: 7 Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.

8 En drie zijn er die getuigen op de aarde: de Geest, het water en het bloed; en deze drie zijn één.

Deze is uit de herziene SV. geen haakjes ;)

7 Want drie zijn er, die getuigen : de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één.

de NBG 1951

Nu als wij uit regel 7 de of het zg. Comma Ioanneum verwijderen, hebben wij nog steeds de tekst: 7 Want drie zijn er die getuigen in de hemel.

Nu blijft de vraag dan ook nog steeds, wie zijn die drie getuigen dan in de hemel?

>

> ——————–

>

> Dit is waarschijnlijk de ware tekst. Of dat "op

> aarde" er bij hoort, weet ik niet.

>

> Eenstemmig is wat anders dan één. Eenstemmig is:

> ze vertellen hetzelfde verhaal. En dat verhaal is

> het verhaal over Jezus, zo vermoed ik. De

> nederdaling van de Geest, de reiniging door het

> water en het offer van zijn bloed.

>

> Die tekst zegt dus niets over God de Vader maar

> zegt iets over Jezus.

Ja dat heb je goed gezien, Jezus als een deel van de Vader.

>

> Maar ik sta open voor een betere interpretatie. Al

> verwerp ik de drie-eenheidsinterpretatie.

Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is. 2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar, 4 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft: ons geloof. 5 Wie is het, die de wereld overwint, dan wie gelooft, dat Jezus de Zoon van God is? 6 Dit is Hij, die gekomen is door water en bloed, Jezus Christus, niet slechts met water, maar met het water en met het bloed. En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is. 7 Want drie zijn er, die getuigen : de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één. 9 Indien wij het getuigenis der mensen aannemen, het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft. 10 Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon. 11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. 1 Joh. 5

Als je de gehele tekst leest dan zie je dat het om geloof gaat en Hem liefheeft, verder lees je dus dat de getuigenis van God is, want wie in Jezus Christus gelooft de Zoon van God heeft deze getuigenis in zich.

We kunnen een er een interpretatie op nahouden dat door water en bloed een gewone geboorte is, maar er wordt wat anders duidelijk gemaakt.

De doop van Jezus Christus Zijn afranseling en kruisiging waar Zijn bloed vloeide en de heilige Geest die van Hem getuigt (Joh. 16), en die wij ook door Hem ontvangen vandaar dat die getuigenis in ons is.

De drieéénheid vind je al terug in den beginne Genesis 1: In den beginne schiep God (de Vader) de hemel en de aarde. 2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods (de heilige Geest) zweefde over de wateren.

3 En God zeide (God sprak het Woord en het licht van de wereld Jezus Christus): Er zij licht; en er was licht. 4 En God zag, dat het licht goed was, en God maakte scheiding tussen het licht en de duisternis. 5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de eerste dag.

Genesis 1

Dat is wat ik geloof.

• theo

Dat doed er allemaal niet meer toe.

Ik las dat het woordeken -het- gaat verdwijnen.

Dus; de tuin, de auto, de huis, de geval- de museum- De demsvaart- de boek.

De één na laatste is speciaal voor de letterkundigen onder ons.

• CU

samuel Schreef:

——————————————————-

———————-7 Want drie zijn er, die

> getuigen in de hemel: de Vader, het Woord, en de

> heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie

> zijn er, die getuigen op de aarde: de Geest en het

> water en het bloed, en de drie zijn tot één.

Samuel toch, wat erg.

En je had het elders dat de toehoorder mede verantwoordelijk is.

Nou, voor deze vervalse woorden als waarheid te brengen, zal je branden in de hel.

• CU

Diverse malen heb ik Eliyahu er op gewezen dat hij twee godjes heeft. Eliyahu heeft er geen tegenwerping tegen. Maar zo moeilijk doen als de man met de witte schoentjes hoeft nu ook weer niet.

Het is voldoende om Ex. 29:16-18 op te slaan en te lezen, en vervolgens Jeremia 7:22 op te zoeken en te lezen.

Je kan dan niet anders concluderen dat het over twee goden gaat, de ene die voorschrijft hoe je zijn bbq moet bereiden, en de andere die dat gewoon ontkent.

• samuel

Geweldig hoor meneer de rechter. Je vind het toch niet erg dat ik je niet serieus neem Gerrit.

• Gonnie

Ach, je noemt CU nu Gerrit om dat jij zo'n zuiver hartje hebt.

Het laat alleen zien hoe jij in wezen bent.