Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Twee Jahwehs?

• toeter

ik zeg dus dat er 1 yhwh is maar denk dat jij er gewoon geen sikkepit van snapt; iets niet kunnen vatten is iets anders dan beweren dat de bijbel zichzelf tegenspreekt

• toeter

wat weet jij uberhaupt van de bijbel? Niets???

• theo

toeter Schreef:

——————————————————-

> wat weet jij uberhaupt van de bijbel? Niets???

Redelijk wat .

Ik weet b.v. veel minder van kantklossen en geiten en auto's en van graancirkels en aionen .

Maar ik erken ruiterlijk dat ik toch heel weer voor (prachtige) verrassingen sta als ik een verhaal in de bijbel lees en plotseling (in)zie dat me iets niet was opgevallen of dat anderen mij op bijbelse zaken wijzen waar ik eerder niet bij stil stond.

Dan denk ik maar bij mezelf; wat leuk…ik leer er iedere dag weer bij.

Ja ja , ik weet het best, er ZIJN mensen die zeggen dat ze alles al weten over de bijbel, die verkondigen vaak ook dat ze precies weten hoe God denkt maar daar ben ik altijd een beetje terughoudend in.

Vind je dat erg?

• Frederik D

Wie gereformeerd is geboren en getogen, weet wel iets van de Bijbel.

• Frederik D

Waar jij voor moet uitkijken, is vergezochte inlegkunde.

• samuel

56 Uw vader Abraham heeft zich erop verheugd mijn dag te zien en hij heeft die gezien en zich verblijd. 57 De Joden dan zeiden tot Hem: Gij zijt nog geen vijftig jaar en hebt Gij Abraham gezien? 58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik. Joh. 8

De drieéénheid van God bestaat uit de Vader, de Zoon en de heilige Geest inéén, ook wel de Vader, het Woord (zoals Jezus Christus bekend staat) en de heilige Geest, drie getuigen en deze zijn één!

1 Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is. 2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar, 4 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft: ons geloof. 5 Wie is het, die de wereld overwint, dan wie gelooft, dat Jezus de Zoon van God is? 6 Dit is Hij, die gekomen is door water en bloed, Jezus Christus, niet slechts met water, maar met het water en met het bloed. En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is. 7 Want drie zijn er, die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één. 9 Indien wij het getuigenis der mensen aannemen, het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft. 10 Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon. 11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. 1 Joh. 5

Dus er zijn drie Jahwehs en deze drie zijn één!

• Frederik D

Comma Ioanneum

De terminologie ‘drie-eenheid’ wordt niet in de Bijbel gebruikt, noch in het Oude, noch in het Nieuwe Testament, hoewel de formuleringen Vader, Zoon en Heilige Geest er wel in voorkomen. Een marginale aantekening, een glos, kwam tussen de tekst van de Vulgaat terecht en werd geleidelijk niet meer als aantekening herkend. Toen Erasmus een Grieks Nieuw Testament uitgaf, werd het comma Ioanneum er pas in opgenomen toen hij een Grieks handschrift vond waar het in stond. Vermoedelijk wist hij niet dat men, om hem zover te krijgen het Latijnse stukje tekst naar het Grieks had terugvertaald. In de vertalingen die uitgaan van de Textus receptus is het te vinden. Zo geeft bijvoorbeeld de Statenvertaling 1 Johannes 5:7 en 8 als volgt weer:

Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een. En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.

Sinds tekstcritici aantoonden dat deze passage uit de Vulgaat in die vorm in geen enkele Griekse tekst voorkwam laten de meeste vertalingen de toevoeging weg. Zo schrijft de Leidse vertaling 1 Joh 5: 7,8:

Want drie zijn de getuigen; de Geest, het water en het bloed; en die drie zijn eenstemmig.

————————-

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie-eenheid

Dus de Heilige Geest liet jou even in de steek toen jij dacht over die bijbelpassage.

• samuel

Leuk verhaaltje maar doet er weinig toe, de Bijbel die ik hanteer, eigenlijk de Bijbels die ik hanteer zijn vertaald uit het Grieks en niet uit het Latijn, de SV en de 1951 NBG en de Engelse KJV, de Duitse Lutherse Bijbel en nog vele anderen hebben deze tekst in de Bijbel staan, en dat is wat ik geloof.

Leg eens uit wie die drie in de hemel zijn?

• Frederik D

Het is bewezen dat het een invoegsel is. Een glos, zeg een kanttekening, werd aangezien als deel van de bijbeltekst.

En die drie in de hemel? Wat dacht je van symboliek, inclusief de symboliek van het getal drie? Het getal drie symboliseert de volheid. Driemaal is scheepsrecht. Van dat soort uitdrukkingen.

• samuel

Een glos of niet, het is niet bewezen het is een aanname, maar wie zijn die drie dan in de hemel?

Leg eens uit wat er symbolisch staat, en waar dan die zg. glos dan ook op gebaseert is?