Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Als de ziele luistert....

• voorbijganger

Misschien is het beter om bij een Bijbel begrip van ziel te blijven? Daar betekent ziel meer iets als ‘leven’ of ‘bloed’. En wanneer we zo naar ‘dat leven’ kijken, vragen velen zich wel eens af : wat ‘bezielt deze of gene nu eigenlijk, dat hij of zij dat doet of zegt". Hetgeen waaruit we leven is ook hetgeen waarvan we getuigen. Vaak wordt de verkeerde veronderstelling gemaakt dat de menselijke ziel intrinsiek ’goddelijk' zou zijn. En dat, wanneer we maar luisteren naar de stem van onze ziel, het allemaal wel goed zal komen. Maar dit is in het allerminst wat de Bijbel ons leert. Daarin lezen juist hoe het leven dat nu door onze aderen stroomt in feite de dood is. De gevallen mens ‘leeft’ dus uit de dood. Ons zielsleven is een leven uit de dood! Beseffen velen dit? En is het dan verstandig om je te verlaten op zo'n ziels-'leven'? De Bijbel wijst ons naar Jezus Christus. Hij is de Weg, het Leven en de Waarheid. Wanneer we door het geloof gaan leven uit het Leven dat in Hem is, komt er een geheel ander Leven in ons. We worden dan opnieuw bezield. Dit keer niet door de gevallen wereld van de dood maar van boven, van God. het is een Geestleven dat ons dan gaat bezielen. Deze wedergeboorte van boven af vindt plaats wanneer we ons in geloof richten tot Hem die ons dit Leven schenkt. Dit is niet een of andere gevoelservaring maar komt door het kennen van wie Jezus Christus is en wat Hij heeft gedaan. Door de Bijbel leren we Jezus Christus kennen en het is het geloof dat van harte instemt met Gods Waarheid. Alleen op deze basis kan Gods Tempel worden gebouwd. Dan bouwen we op de Rots die is: Jezus Christus.

• toeter

gevaarlijk al dat zielse, houdt je af van de geest

• Douce.

:)

Douce

• Douce.

Laten jij en ik (en misschien meerderen) uitstralen dat uiteindelijk het goede het kwade overwint. Dat is uiteindelijk een wetmatigheid.

Ook ik vind continu zuigen erg irritant, maar toch moet je met deze figuren verder, ze zijn er nu eenmaal.

Tja, met God heeft het natuurlijk geen zier te maken.

Douce

• Douce.

Dat is een mooie tekst LeSage, het symboliseert de wisselwerking en de eenheid, die kennelijk niet iedereen zich bewust is.

Soms zijn eenvoudige “beelden” inderdaad diepzinniger dan ingewikkelde. Ik denk dat het komt doordat eenvoudige zaken niet met ons verstand worden benaderd, maar meer met de ziel:)

Douce

• Douce.

Het kan worden toegepast;)

Douce

• Douce.

Dankjewel!

Douce

• Douce.

Graag gedaan Els, ik kan er ook echt van genieten.

Douce

• Douce.

Zo zie je maar dat de ware bezieling van binnenuit komt. En ach, jouw manier van kijken is wellicht de mijne niet?

Je kunt naar hetzelfde kijken en toch iets anders zien en beleven. Wat de Bijbel “mij” leert kan iets anders zijn dan wat “we” moeten leren of wat “ons” iets heeft te zeggen.

Een wedergeboorte vind niet plaats van boven maar van binnen.

Jij matigt je het recht aan voor “allen” te spreken, ik houd het liever gewoon bij mezelf, met inderdaad, mijn eigen geloofservaringen.

De tijd van het veroordelende vingertje heb ik allang achter me gelaten en ben ik ook totaal niet meer gevoelig voor.

Ik heb het vermoeden dat je weinig op hebt met poëzie? Poëzie is meestal niet letterlijk te vertalen, maar metaforisch en juist poëzie is veen gevoelservaring.

Douce

• Douce.

Echt? Heb ik nog niet ondervonden.

Douce