Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

de bijbel

• theo

Ik kan het niet duidelijker uitleggen dan ik deed en je begrijpt me niet..ik kom niet door..ik kom niet over…

Sorry.

• Frans

theo Schreef:

——————————————————-

> Je mag best kritiek hebben hoor, daar heb ik geen enkel probleem mee.

Weet ik wel ;)

>

> Zou jij een poging willen wagen om het door mij bedoelde duidelijker uit te leggen?

Ok, maar bekijk het als poging, ik heb niet alle antwoorden.

De mens, Adam en Eva dus was perfect (kompleet) geschapen, zondeloos (ervaringloos) en tot op het moment ook verleidingloos.

Die perfectie zou geen perfectie zijn als zij geen vrijheid hadden, geen vrije wil is helemaal niet perfect.

Dus had God hen vrije wil geschonken en Hij zag dat het goed was.

Toen kwam de verleiding want vrije wil kan enkel ervaren worden als er ook een keuze meegegeven wordt. Vandaar die boom van kennis van goed en kwaad.

De rest is geschiedenis met alle gevolgen van dien, want wij hebben diezelfde vrijheid gekregen, voor zover wij die aan elkaar toelaten natuurlijk.

• ­­¥ Lotje ­­¥

Het scheppingsverhaal in de bijbel moet je letterlijk geloven

*******************************************************************************

Dit is al iets dat je zelf kan oordelen . Een boek die door mensen handen geschreven is . tig keer herdrukt , in verschillende talen dus daar een letter er bij en daar er een af , soms hele woorden , Dan krijg je een krom boek . Ik kom altijd op terug :

Er zou iets van waar zijn……..Een rode draad .

Zeg een zin (pak weg met 30 man of meer.) Fluister bij de eerste een zinnetje in, ja een zinnetje maar nu. En laat de laatste het hardop zeggen . Er komt iets heel anders uit dan jij het bij de eerste ingefluisterd hebt . zo ook met het boek De bijbel . .Aanvaard de ervaring liever alles om je heen, en vraag soms af waarom..

• CU

Ja. Een God die falliet ging in de jaren ‘40-’45.

• ­­¥ Lotje ­­¥

ja dat denk ik van me zelf ook wel . En heb dat ook uitgelegd ergens dat ik het beter kan praten dan schrijven dus……….. misschien een puzzeltje nu van:: wat bedoeld Lotje nou toch en ik van jou wat bedoeld Theo nou toch .Dan zijn we allebei onduidelijk . Maar nu ga ik echt iets anders doen had het net al gezegd .

Dus ben er nu van door

• Gonnie

En zo ben ik ook van mening, elk mens is en blijft verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Het scheppingsverhaal komt bij mij ook niet over als waar gebeurd.

Zie, ik ben geheel met jou eens.

• CU

Jezus zegt ergens “Vraag , en het zal u gegeven worden” , maar elders staat dat je wel moet vragen naar Gods wil.

Dus, eerst vragen aan God wat Zijn wil is, en dan pas bidden naar Zijn wil.:D

• ­­¥ Lotje ­­¥

zo duidelijk :)

• 'en passant'

Frans Schreef:

——————————————————-

> Hoe dat komt ?

>

> Omdat heel veel mensen geen Godservaring hebben,

> Hem enkel (denken) te kennen uit wat ze lezen of

> wijsgemaakt worden.

> Geloof gebaseerd op enkel horen zeggen dus, die

> mensen worden dan ook vaak teleurgesteld. Geloven

> is een persoonlijke ervaring met God, heb je die

> niet dan kan je er ook niets van verwachten. Dat

> is tenminste mijn mening.

>

> Ik lees dat je het hieronder beschrijft als

> ‘gevoel’. Daar moet je dan toch erg voorzichtig

> mee zijn Lotje. Gevoel zegt niets, bewijst al

> helemaal niets, en nog erger, ik denk dat gevoel

> iets heel verraderlijks is. UIt gevoel kan je wel

> iemands leven redden, maar ook iemand vermoorden.

>

> Misschien wordt gevoel vaak verward met

> ervaringen. Je kan het gevoel hebben door God

> verlaten te zijn, maar de ervaring kan je laten

> terugkijken dat dit helemaal niet het geval was op

> langere termijn.

Mooi verwoord Frans.

Heb je maw een ‘gods’ overtuiging of een bepaald godsbeeld dan sluit dit steeds de verwachting in dat andere dit delen of moeten delen omdat de nood hoog is om begrepen te worden, dat is het drama dat oneindig door kan gaan.

Het is een puur egocentrische aangelegenheid die men evangeliseren noemt. Een ander moet in dezelfde voetstappen treden dus.

Begin je God te ‘ervaren’ dan koester je dit in je hart.

Daar hoef je helemaal niet met te koop te lopen, je handelingen zullen hiervan getuigen.

En hierop word je ‘gewogen’ straks.

• ­­¥ Lotje ­­¥

Begin je God te ‘ervaren’ dan koester je dit in je hart.

Daar hoef je helemaal niet met te koop te lopen, je handelingen zullen hiervan getuigen.

En hierop word je ‘gewogen’ straks.

Mooi:)