baldu Schreef:
——————————————————-
> Er zijn lichten die opstijgen en lichten die
> neerdalen.
> De opstijgende lichten zijn van het hart; de
> neerdalende lichten zijn die
> van de Troon.
> Het lagere zelf (het ego) is de sluier tussen de
> Troon en het hart.
> Wanneer deze sluier verscheurd wordt gaat er een
> deur in het hart open.
> Gelijken trekken elkaar aan.
> Licht rijst op naar licht en licht daalt neer op
> licht, “en het is licht op licht”
> (Koran 24:35)
>
> Iedere keer als het hart zucht naar de Troon, dan
> zucht de Troon
> naar het hart, en zo gaan ze elkaar ontmoeten …
>
> Iedere keer dat er een licht oprijst vanuit jou,
> daalt er een licht op jou neer en
> iedere keer als er een vlam opspringt vanuit jou
> daalt er een
> corresponderende vlam op jou…
>
> Najm al-Dîn Kubrâ
Het is mooi om te lezen dat overal waarheid in te vinden is…Baldu. (in veel esotherische boeken, en “heilige” geschriften.)
Essentie is heilig, en kan als zodanig herkent worden door het hart.
We kunnen dus slechts concluderen dat zolang de eigen spiritualiteit-beleving nog geen wortel geschoten heeft, dus nog geen beleving geworden is met andere woorden, er nog maar sprake is van belijdenis van iets dat mooi in een boek staat waar wat nog geen vruchten heeft opgeleverd.
Ik heb (tot nu toe) de koran nooit gelezen, maar het is de mens die vanuit bronnen die baat hebben bij “verdeel en heers” erop uit waren om de ene leer te verheffen boven de andere, ingelepeld kreeg dat het andere slecht was op sneeky wijze.
En als gevolg van onze onwetendheid (laag bewustzijn) gingen we (of toch velen) in die doctrines mee vele eeuwen, met alle gevolgen van dien.
Zoals al eens eerder iemand aangaf hier, het is dus mooi om onbevangen (zonder dogma's) vanuit het hart te gaan lezen, en er de zoete vruchten in te vinden. Diverse andere bronnen heb ik wel onderzocht, en ook daar was steeds veel moois in te ontdekken, en dat zal wel zo blijven ook.
Zo ook Najm al-Dîn Kubrâ, getuigd van een prachtige wijsheid.
Maar “het” steeds elders zoeken ,en niet in jezelf, is ook niet goed natuurlijk.<==========
Het laatste is in mijn ogen veel belangrijker om te ontdekken.
Dan lees je bevestiging bij anderen….. de weg en de feitelijke spirituele kant van de mens is universeel, en zal ook herkend worden, juist omdat ze universeel is.
Onderscheidingsvermogen komt eens het hart geopend is, (dat groeit, en gaat gelijk op met de bewustzijnsgroei)
Dwaalleer kan zo ook ontmanteld worden.
Er is dus geen reden om krampachtig te blijven, want dat angstvallige is nu juist juist het bewijs dat er niets werkzaam is van het Ware.
(H)erkennen dat dit zo is, is met open vizier naar jezelf durven kijken, kan resulteren in een andere benadering die wel helpt.
Erkennen dat het ik niks weet, dat er iets in het menselijk hart zit “aan diepste essentie”, waarmee de weg naar de schepper geopend zal worden.
Mooi Baldu,