Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

stilte voor de storm

• bart.klinton

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Maar juist dat aanvoelen is te subjectief.

Dat kan alleen zo ervaren worden indien de zoekende mens nog in zijn denken blijft, en geen toenadering heeft ondernomen om Hem te ontmoeten.

Als de letter een dode letter blijft, met andere woorden KAN er niks gevoeld worden.

Eens het hart in …de “vlam” begint te voelen die aangewakkerd is….vanaf de eerste dag zul je voelen…dat wat de mysticus al zo lang wist.

En die vlam kan maar ontstoken worden in toenadering tot de Vader, dus in de verschuiving van “lezen over” naar…“Hem gaan eren in toenadering.”

• Douce.

Jij plaatst iets.

Prikkers reageren.

Dan ga jij je topic wijzigen, en……………nu dan?

Staan dan de reacties nog wel in verhouding met de originele “brief” ? Volgens mij niet.

De notulen van vergaderingen en gesprekken etc. kun je, afhankelijk van de niet bevallende reacties, nooit wijzigen.

Ik ben een spiritueel mens, maar ik sta wel met beide benen geaard.

Overigens zag ik dat je na je dramatische (..) afscheid, wat natuurlijk helemaal niet nodig is, dat je nog steeds meeprikt. Houden zo, maar wellicht de kat uit de boom kijken, of zijn bak in huis verschonen?

Douce

• Stefan

We hebben het toch over essentiele kennis?

Dat kan uiteraard geweigerd worden door het niet aan te nemen. Prima.

Maar wat, als ‘'waardevolle spullen’' afgekeurd worden omdat het niet in ‘'het eigen hokje’' past?

Is het daarmee afgekeurd? Of is het eigen hokje vol en kan het er niet meer in. Ook prima.

Is het daarmee, de essentiele kennis, geen essentiele kennis meer?

• Stefan

Essentieel..wezenlijk..

Wezenlijk;wezenlijk

echt, eigenlijk, waarachtig, werkelijk hoofdzakelijk, in wezen, essentieel, fundamenteel, innerlijk onvermengd, volstrekt, zuiver

Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/wezenlijk

Wie of wat bepaalt wat wezenlijk is?

Het geloof, dat aanvoelt wat het wezen aangaat.

• BOAZ

thomas Schreef:

——————————————————-

> Essentieel..wezenlijk..

>

> Wezenlijk;wezenlijk

> echt, eigenlijk, waarachtig, werkelijk

> hoofdzakelijk, in wezen, essentieel, fundamenteel,

> innerlijk onvermengd, volstrekt, zuiver

> Gevonden op

> http://www.woorden-boek.nl/woord/wezenlijk

>

>

> Wie of wat bepaalt wat wezenlijk is?

>

> Het geloof, dat aanvoelt wat het wezen aangaat.

Je hoeft niets te voelen, geloof en gehoorzaam.

Ik Zal Zijn, wil aangeroepen worden met Zijn Naam voor eeuwig!

Exodus 3:15 Voorts zeide God tot Mozes: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Jahweh, de God uwer vaderen, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob, heeft mij tot u gezonden; dit is mijn naam voor eeuwig en zo wil Ik aangeroepen worden van geslacht tot geslacht.

Bij de Naam Jahweh!

Boaz.

• Ellen-Josee

Volgens Wikipedia:

De essentie (Latijn: essentia, van esse, zijn) of het wezen is filosofisch gezien de aard van iets, datgene wat kenmerkend is voor iets. Essentie kan in het algemeen worden beschouwd als datgene wat overblijft wanneer de als zodanig beschouwde ‘randzaken’ worden weggedacht. Het essentiedenken veronderstelt dus het bestaan van een ‘zuiver’ wezen, omgeven door bijzaken.

Dus er wordt wel degelijk geschift zonder bijzaken, net zoals ik het gezegd heb.

Mvg, Ellen

• Stefan

De essentie blijft over als ‘'de rest’' wordt weggedacht.. Dat is mooi.

En wat maak jij er nu van? Het essentiedenken

:D

• Stefan

Je slaat de essentie over; het geloof.

Wat is het geloof in dit overzicht?

Juist datgene wat de essentie bepaalt.

Rom.7:4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus opdat gij zoudt worden van een Ander, namelijk van Hem, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.

• Ellen-Josee

thomas Schreef:

——————————————————-

> De essentie blijft over als ‘'de rest’' wordt

> weggedacht.. Dat is mooi.

>

> En wat maak jij er nu van? Het essentiedenken

>

> :D

Ja lust je nog peulen? Je bent me aan het plagen he?

Er staat; tot het zuiver wezen zonder bijzaken overblijft.

Dacht dat het je zou aanspreken!

Ellen ;)

• Stefan

Het spreekt mij aan, omdat ik het juist aanhaalde daarom; wezenlijk kennis; kennis uit God.

Wat is hiermee het wezen anders dan datgene wat zuiver is in de ogen van God?

En wat is dat wezenlijke anders, dan de uit God geborene? De Rechtvaardige.

Dan is het essentie-denken ook uit God.

En dat is wat vanuit het geloof aanvoelt om alles in het werk te stellen om Hem te ontmoeten willen en daarmee het essentie-denken te ontvangen mogen.

Johannes 23 Hij zeide: Ik ben de stem des roependen in de woestijn: Maakt de weg des Heeren recht, gelijk Jesaja, de profeet, gesproken heeft.

24 En de afgezondenen waren uit de Farizeeën;

25 En zij vroegen hem en spraken tot hem: Waarom doopt gij dan, zo gij de Christus niet zijt, noch Elía, noch de profeet?

26 Johannes antwoordde hun, zeggende: Ik doop met water, maar Hij staat midden onder u, Die gij niet kent;

27 Deze is het, Die na mij komt, Die vóór mij geworden is, Wie ik niet waardig ben, dat ik Zijn schoenriem zou ontbinden.

28 Deze dingen zijn geschied in Bethábara, over de Jordaan, waar Johannes was dopende.

29 Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

30 Deze is het, van Wie ik gezegd heb: Na mij komt een Man, Die vóór mij geworden is, want Hij was eer dan ik.

31 En ik kende Hem niet; maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom ben ik gekomen, dopende met het water.