Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Bewijs voor het bestaan van God

• BOAZ

theo Schreef:

——————————————————-

> Het gaat over bewijs Daan, BEWIJS dat God echt

> waar bestaat.

Nou waar blijf jij met jouw bewijs!

Wat is jouw Gods ervaring!

Het is jouw topic en tot nu toe zeg jij niets:S, zoals gewoonlijk:S

Boaz.

• theo

Ik schreef aan jou dat mijn Godsbewijs o.a. is dat jij me niet kunt losweken van mijn mijn vertrouwen op God en nou is dat weer niet genoeg voor je ?? !!

• Richard II

Lastig, want ik zal zonder concreet bewijs nooit geloven dat er goden bestaan.

> Persoonlijk kunnen mensne ervaringen opdoen zodat

> ze voor zichzelf (terecht !!) kunnen zeggen: Ik

> heb ervaren of ik heb de ervaring dat God bestaat

> want…nou ja vul maar in.

God bestaat niet, maar je kunt hem wel ervaren?

> Dat is nooit een keihard bewijs voor anderen dat

> God echt bestaat maar wel voor die mens zelf.

> Stelling:

> Geloven dat God bestaat is geloof, het woord op

> zich zegt al genoeg en “”aantonen“” dat God echt

> bestaat is volkomen faluwekul.

Als God ingrijpt in de schepping, dus dingen doet die tegen de natuurwetten ingaan, dan zou dat toch best wel aantoonbaar kunnen zijn. We hebben natuurlijk geen idee waar we naar moeten zoeken, want als er goden bestaan dan zijn ze totaal anders dan wat er over ze staat in de bijbel.

Dat zogenaamde ervaren van jou, dat is toch eigenlijk ook alleen maar mogelijk als er een concrete interactie plaatsvindt tussen God en de moleculen in jouw lichaam die jouw emoties aansturen? Dat zou toch aantoonbaar en meetbaar moeten zijn?

En een God die geen interactie heeft met de wereld, zal dus niet ingrijpen en kan dan ook niet ervaren worden. In dat geval zijn godservaringen zoals jij suggereert niet mogelijk. Dan bestaat'ie misschien wel, maar wat heb je er verder aan? Religie en kerken kun je dan opdoeken als volslagen zinloos.

• Sfred+

:)o

• Frederik D

Beste Peri, je begrijpt niet waarover het gaat.

• Frederik D

Ga eerst maar in op de onderverdeling van de “godsbewijzen”.

Kun je met pure logica, dus apriori, bewijzen dat God bestaat?

Kun je op grond van de waarneming, die altijd beperkt is, de Onbeperkte waarnemen?

Kun je een subjectieve godservaring uitroepen tot een intersubjectieve, objectieve gebeurtenis?

Het opreutelen van een raar ratjetoe rammelende “godsbewijsjes” mist elke gedegenheid.

• Frederik D

Nee, hoor.

Sterker nog, ik heb van jou wel eens bijval gehad.

De hoofdfout van het ID-idee is dat ze van “voorlopig onverklaard” “principieel onverklaarbaar” maken en dat dit tot intellectuele luiheid leidt.

• Frederik D

Lees eens hun stukjes goed.

• Frederik D

Boris is niet achterlijk. Hij weet zeer goed dat ons lichaam zeer ingewikkeld is.

Maar de natuur is nu eenmaal ingewikkeld. Het is een raar vooroordeel te denken dat de natuur zelf simpel is. Hoe kom je op dat maffe idee?

Het idiote idee dat de natuur van nature simpel is, ligt ten grondslag aan menig zot “godsbewijs”. Vraag maar aan Eliyahu.

• Frederik D

Theo heeft toch duidelijk gemaakt dat voor hem alleen godsbewijzen van de derde soort gelden en dat hij gelovig is. Wat is dus de conclusie?

Hij wil verder niet uitweiden over zijn godservaring. Nou, dat heb je maar te aanvaarden. En ik heb dat ook maar te aanvaarden.