Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

@ Boaz

• Stefan

Ik kauw er anders al jaren op, omdat je niets anders voor de kiezen krijgt..:D

• Richard II

Tja, ik ben nogal praktisch ingesteld.

Maar een boek met nieuwe verhalen kun je ook “havenen” hoor en er net zoveel in kliederen als je wilt.

Je geeft nu zelf aan hoe moeilijk het is om met die verhalen te werken.

Zou een bundel met treffende en sprekende verhalen, waarvoor je je voor de uitleg niet in allerlei bochten hoeft te wringen, niet een verademing zijn? Ik vind het ook wel eens lastig om oude schoenen weg te doen, maar je kunt er niet op blijven lopen.

• theo

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Tja, ik ben nogal praktisch ingesteld.

>

> Maar een boek met nieuwe verhalen kun je ook

> “havenen” hoor en er net zoveel in kliederen als

> je wilt.

>

> Je geeft nu zelf aan hoe moeilijk het is om met

> die verhalen te werken.

> Zou een bundel met treffende en sprekende

> verhalen, waarvoor je je voor de uitleg niet in

> allerlei bochten hoeft te wringen, niet een

> verademing zijn? Ik vind het ook wel eens lastig

> om oude schoenen weg te doen, maar je kunt er niet

> op blijven lopen.

Ach, een nieuw boek geeft evenveel moeilijkheden hoor.

Ik houd het maar bij de bijbel.

• theo

Het heeft bij Peri veel weg van veel willen zeggen en niet willen of kunnen luisteren.

• Douce.

Dat is geen antwoord op de vraag van Theo.

Douce

• Richard II

> Ach, een nieuw boek geeft evenveel moeilijkheden hoor.

De paus en Boaz zullen er niet blij mee zijn.

Maar Paulus heeft met zijn Jezus destijds ook voor een hele nieuwe bundel verhalen gezorgd, die aansloten bij het wereldbeeld uit die tijd dat bestond uit onder meer uit de dood opstaande godenzonen, hiernamaalsen, wonderen, eindtijdverwachtingen, demonen etc. Da's nu een beetje uitgewerkt, want geloven dat Jezus uit de dood is opgestaan, accepteert de moderne mens niet zo gemakkelijk meer.

> Ik houd het maar bij de bijbel.

Nou ja, da's voor ongelovigen eigenlijk ook wel zo overzichtelijk, want van de oude verhalen weten wij precies waar de zwakke punten zitten….

• theo

Zou Paulus ooit heben kunnen bevroeden dat we zijn brieven na 2000 jaar nog steeds zouden lezen?

Stel dat Paulus ons “”van boven“” gadeslaat, zou het dan zo kunnen zijn dat hij zijn wijze hoofd zou schudden vanwege het feit dat we volkomen verkeerde uitleggingen doen over zijn brieven, dat we er niks van begrijpen?

“”Hoe halen jullie het in je hoofd om mijn brieven van 2000 jaar oud te lezen alsof jullie ze gisteren persoonlijk hebben ontvangen “”

“”Jullie schrijven toch ook niet meer met een ganzeveer en verplaaatsen jullie toch ook niet meer per koets ?“”

Of worden Boaz en Florin en Peri nu ook boos, zelfs als het maar om veronderstellingen gaat die niemand kan controleren?

• Stefan

Het geeft wel blijk van vlak mijmeren wat je nu doet.

• Richard II

> Stel dat Paulus ons “”van boven“” gadeslaat, zou

> het dan zo kunnen zijn dat hij zijn wijze hoofd

> zou schudden vanwege het feit dat we volkomen

> verkeerde uitleggingen doen over zijn brieven,

> dat we er niks van begrijpen?

Best mogelijk. Als het zo is dat we die brieven (en evangeliën waar ook veel Paulus in zit) toch niet snappen, kunnen moderne christenen ze net zo goed samen met Abraham overboord gooien, toch?

• theo

VLAK mijmeren?

Ik denk in alle ernst dat b.v. Paulus het niet heeft kunnen bevroeden dat over 2000 jaar zijn brieven nog zouden worden gelezen en uitgespit tot de punt en de komma..