Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Christendom is onbijbels

• Eliyahu

W@lter Schreef:

——————————————————-

> “Er is nog geen nieuw verbond”

>

> O nee? Daarmee zeg jij dat er al meer dan 2000

> jaar geen verbond meer geldt.

> Het oude verbond geldt immers overduidelijk niet

> meer.

> Kijk maar naar Jer 31 en de lege tempelberg.

Bs'd

Het oude verbond is gewoon nog geldig.

En de tempelberg is al eerder 70 jaar leeg geweest, en toen is het verbond ook niet verbroken. De tempel werd gewoon herbouwd, en het verbond ging gewoon verder.

Zo ook wanneer de derde tempel herbouwd is.

Jeremia 31: “31 Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik met het huis van Israël en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. 32 Niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HEREN. 33 Maar dít is het verbond, dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HEREN: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. 34 Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HEREN, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonde niet meer gedenken.”

Zelfs de naam “Het Nieuwe Testament” klopt niet: Het verwijst naar het nieuwe verbond dat God zal maken met het joodse volk. Paulus claimt dat dit is gebeurd door Jezus. Paulus zegt in Hebreeen 10:15-17; “En ook de heilige geest geeft ons daarvan getuigenis, want nadat Hij gezegd had: Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal, zegt de HERE: Ik zal mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven, en hun zonden en hun ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken.” Dit is geschreven in Jeremia 31:31-34; “Zie, de dagen komen, luidt het woord des HERE, dat Ik met het huis van Israel en het huis van Juda een nieuw verbond sluiten zal. Niet zoals het verbond, dat ik met hun vaderen gesloten heb ten dage dat Ik hen bij de hand nam, om hen uit het land Egypte te leiden: Mijn verbond dat zij verbroken hebben, hoewel Ik heer over hen ben, luidt het woord des HERE. Maar dit is het verbond dat ik met het huis van Israel sluiten zal na deze dagen, luidt het woord des HERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven, Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. Dan zullen zij niet meer een ieder zijn naaste en een ieder zijn broeder leren: Kent de HERE: want zij allen zullen Mij kennen, van de kleinste tot de grootste onder hen, luidt het woord des HERE, want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hun zonden niet meer gedenken.”

Zijn we nu in de dagen dat iedereen de HERE (J-H-W-H) kent? Dat niemand zijn naaste hoeft te leren over God?

Nee dus.

Dus zelfs de verwijzing naar het nieuwe verbond, het “Nieuwe Testament”, klopt niet.

• W@lter

“Zijn we nu in de dagen dat iedereen de HERE (J-H-W-H) kent? Dat niemand zijn naaste hoeft te leren over God? Nee dus.”

Jij leest je bijbel erg onzorgvuldig, Eliyahu.

Jer 31:

31 Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,

32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.

33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.

34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE. Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.

Hoe kom jij erbij dat iedereen de Here zal kennen? Gold het oude verbond soms voor iedereen? Of alleen voor het huis Israel en het huis van Juda?

Zo geldt het nieuwe verbond ook alleen voor het huis van Israel: "dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal"

Iedereen die tot het huis van Israel behoort zal de Here kennen.

Het wordt hoog tijd dat jij tot het huis van Israel gaat behoren, Eliyahu.

• W@lter

Nog één keertje dan maar.

Jij beweert dat er al meer dan 2000 jaar geen enkel verbond meer geldt…

• W@lter

Ik verneem het graag van jou, Eliyahu :)

• W@lter

En wat bedoeld Jezus volgens jou met het feit dat de wet en de profeten zijn vervuld?

• W@lter

"En de tempelberg is al eerder 70 jaar leeg geweest, en toen is het verbond ook niet verbroken. De tempel werd gewoon herbouwd, en het verbond ging gewoon verder.

"

Dus jij ziet geen verschil tussen 70 en 2000 jaar :D

Hoe leg jij Jer 31 dan uit? Daar spreekt God dat het oude verbond is verbroken en dat Hij een nieuw verbond zal sluiten.

Als jij gelijk hebt en het oude verbond duurt gewoon voort dan liegt God in Jer 31.

Dus Eliyahu, noem jij God een leugenaar?!

• Eliyahu

W@lter Schreef:

——————————————————-

> Ik verneem het graag van jou, Eliyahu :)

Bs'd

Die link is van mij.

• W@lter

“Het joodse volk is nu het huis Israel”

Dat zou jij wel willen ;)

Helaas heb jij ervoor gekozen om een afgebroken tak te zijn.

Maar geen zorgen.

Ook die kunnen weer geënt worden.

In Christus :)

• Eliyahu

W@lter Schreef:

——————————————————-

> Nog één keertje dan maar.

>

> Jij beweert dat er al meer dan 2000 jaar geen

> enkel verbond meer geldt…

Bs'd

Ik beweer dat het oude verbond nog steeds volledig van kracht is.

• W@lter

Mooi.

Kun je het voor me samenvatten in een paar regels? :)