Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Respect voor de mening van een ander ?

• Douce.

Pas een beetje op?

Jij moet oppassen te pas en te onpas mensen dingen voor de voeten te gooien die ze ooit zeiden en niets met de topic te maken hebben, maar uiteraard zag jij ook je kans weer schoon om iemand in een kwaad daglicht te zetten. Als het nodig is, kan ik dat zelf wel hoor. Daar heb ik geen extremistische christenen voor nodig.

Maar ja, je kunt het niet laten kees weer te hulp komen, kennelijk denk jij dat hij het zelf niet af kan. Of er is jou geen zee te hoog om andersdenkenden pootje te lichten.

'k Zou me niet al te belachelijk maken als ik jou was.

PS. er is een nieuw boek uit van Paulo Coelho, ga ik natuurlijk ook aanschaffen. Hij is behalve een goede schrijver, een heel liefdevol en gelovig mens.

Douce

• Frans

Nu heb ik de neiging om te kwispelen. ;)

• Frederik D

Sorry maar Paul Coelho is een commercieel schrijver die goed gemanaged wordt door zijn agenten.

• Douce.

Ja en? Daar is niets mis mee dunkt me. Maar die hij is, wordt niet gemanaged, wellicht gebruik van gemaakt.

Hoe dan ook, ik lees en hoor hem graag.

Douce

• Douce.

Het is een prachtverhaal, ik kende het reeds;), omdat ik wel vaker op deze site neus.

Douce

• Frederik D

Soms heeft Eliyahu gelijk. Het OT verkondigt nergens dat God een eniggeboren zoon heeft die mens wordt en de mensheid bevrijdt door zichzelf te laten offeren. Sorry maar het is niet anders.

Vele theologen die wel kennis hebben van het Hebreeuws, geven Eliyahu daarin gelijk. Beter gezegd, wat Eliyahu beweert, is allang bekend in de theologie en dergelijke. Wie zelf geen Hebreeuws kent, kan zijn licht opsteken bij lieden die wel Hebreeuws kennen, dat wil zeggen het Hebreeuws beter kennen dan onze amateurhebraïsten alhier.

En wellicht heb je meer aan kennis van het Grieks aangezien de Septuaginta wellicht dichter bij de oertekst staat dan de Hebreeuwse Masoretische tekst. Daarnaast is het NT oorspronkelijk in het Grieks geschreven.

• Ellen-Josee

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Soms heeft Eliyahu gelijk. Het OT verkondigt

> nergens dat God een eniggeboren zoon heeft die

> mens wordt en de mensheid bevrijdt door zichzelf

> te laten offeren. Sorry maar het is niet anders.

Psalm 2

7 Het besluit van de HEER wil ik bekendmaken.

Hij sprak tot mij:

‘Jij bent mijn zoon,

ik heb je vandaag verwekt.

>

> Vele theologen die wel kennis hebben van het

> Hebreeuws, geven Eliyahu daarin gelijk. Beter

> gezegd, wat Eliyahu beweert, is allang bekend in

> de theologie en dergelijke. Wie zelf geen

> Hebreeuws kent, kan zijn licht opsteken bij lieden

> die wel Hebreeuws kennen, dat wil zeggen het

> Hebreeuws beter kennen dan onze amateurhebraïsten

> alhier.

Theologie is iets anders als het christelijk geloof.

>

> En wellicht heb je meer aan kennis van het Grieks

> aangezien de Septuaginta wellicht dichter bij de

> oertekst staat dan de Hebreeuwse Masoretische

> tekst. Daarnaast is het NT oorspronkelijk in het

> Grieks geschreven.

Grieks is niet zo moeilijk hoor, maar ik heb duidelijke redenen om aan te nemen dat het nieuwe Testament in elk geval deels in het Hebreeuws en Aramees is geschreven. Zoals anderen het jou ook wel hebben verteld. Veel apostelen spraken Hebreeuws of nog waarschijnlijker Aramees, Jezus zelf sprak Aramees, dus zijn broer Jacobus zal dat ook hebben gedaan. (Aramees is een dialect van het Hebreeuws)

Toen Jezus aan het kruis hing kreeg Hij tenslotte ook een bordje aan het kruis gespijkerd met verschillende talen.

Joh 19: 19 Pilatus had een inscriptie laten maken die op het kruis bevestigd werd. Er stond op ‘Jezus uit Nazaret, koning van de Joden’. 20 Het stond er in het Hebreeuws, het Latijn en het Grieks, en omdat de plek waar Jezus gekruisigd werd dicht bij de stad lag, werd deze inscriptie door veel Joden gelezen.

Dus het zal ook wel de bedoeling zijn geweest dat het nieuwe Testament door de Joden gelezen werd.

Ellen