Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Eindelijk geven de christenen toe dat de Psalmen niet over JC gaan

• Johanan

Beste mensen maak je niet druk om al dat gene dat Eliyahu hier neer zet.

De joden uit de eerste eeuw hebben de messias verworpen,en hem zelfs vermoord.

Jezus wandelde velen jaren tussen hen in,zagen zijn wonderen,en luisterde naar zijn uiteenzettingen

maar de meesten moesten niks van hem hebben.

Zo ook in deze tijd de meesten moeten niets van Jezus hebben,dat geld voor zowel voor Joden als

de rest van de mensheid.

Wat verwacht je dan van hen die de leer van Eliyahu verkondigen?

Mensen zoals hij zijn horende doof en ziende blind.

Lees maar hoe Jezus te keer ging tegen hen die hem verlochende in het wéé U Matth 23

Mattheüs 23:1-39 Toen sprak Jezus tot de scharen en tot zijn discipelen, en zei: 2 „De schriftgeleerden en de Farizeeën zijn op de stoel van Mozes gaan zitten.

3 Doet en onderhoudt daarom alles wat zij U zeggen, maar doet niet naar hun daden, want zij zeggen het wel, maar volbrengen het niet. 4 Zij binden zware vrachten samen en leggen die op de schouders der mensen, maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren.

5 Alle werken die zij doen, doen zij om door de mensen gezien te worden, want zij verbreden de doosjes die zij als beschermmiddel dragen, en vergroten de franjes . 6 Zij zijn gesteld op de voornaamste plaats bij de avondmaaltijden en de voorste zitplaatsen in de synagogen

7 en de begroetingen op de marktplaatsen, en worden door de mensen graag Rabbi genoemd. 8 Maar GIJ moet U geen Rabbi laten noemen, want één is UW leraar, terwijl GIJ allen broeders zijt. 9 Noemt bovendien niemand op aarde UW vader, want één is UW Vader, de Hemelse. 10 Laat U ook geen ’leiders’ noemen, want één is UW Leider, de Christus. 11 De grootste onder U moet echter UW dienaar zijn.

12 Al wie zich verhoogt, zal vernederd worden, en al wie zich vernedert, zal verhoogd worden. 13 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!, omdat GIJ het koninkrijk der hemelen toesluit voor de mensen; want zelf gaat GIJ er niet binnen, en degenen die op weg zijn er binnen te gaan, staat GIJ dit niet toe. 14 —— 15 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!, want GIJ doorkruist de zee en het droge land om één proseliet te maken, en wanneer hij er een wordt, maakt GIJ hem tot een voorwerp voor Gehenna, tweemaal zo erg als GIJZELF. 16 Wee U, blinde gidsen, die zegt: ’Als iemand bij de tempel zweert, dat is niets; maar als iemand bij het goud van de tempel zweert, heeft hij een verplichting op zich genomen.’ 17 Dwazen en blinden! Wat toch is groter, het goud of de tempel, die het goud geheiligd heeft?

18 En: ’Als iemand bij het altaar zweert, dat is niets; maar als iemand zweert bij de gave die daarop ligt, heeft hij een verplichting op zich genomen.’ 19 Blinden! Wat toch is groter, de gave of het altaar, waardoor de gave wordt geheiligd? 20 Wie daarom zweert bij het altaar, zweert daarbij en bij alles wat erop ligt; 21 en wie zweert bij de tempel, zweert daarbij en bij hem die erin woont; 22 en wie zweert bij de hemel, zweert bij de troon van God en bij hem die erop zit. 23 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!, want GIJ geeft tienden van de munt en de dille en de komijn, maar hebt de gewichtiger zaken van de Wet, namelijk gerechtigheid en barmhartigheid en getrouwheid, veronachtzaamd. Deze dingen moest men doen, en toch de andere niet veronachtzamen.

24 Blinde gidsen, die de mug uitzeeft maar de kameel doorzwelgt! 25 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!, want GIJ reinigt de buitenkant van de beker en van de schotel, maar van binnen zijn ze vol roof en onmatigheid. 26 Blinde Farizeeër, reinig eerst de binnenkant van de beker en van de schotel, opdat ook de buitenkant ervan rein wordt. 27 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!, want GIJ gelijkt op witgekalkte graven, die van buiten weliswaar mooi schijnen, maar van binnen vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid zijn. 28 Zo schijnt ook GIJ, van buiten weliswaar, rechtvaardig voor de mensen, maar van binnen zijt GIJ vol huichelarij en wetteloosheid. 29 Wee U, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars!, want GIJ bouwt de graven der profeten en versiert de herinneringsgraven der rechtvaardigen, 30 en GIJ zegt: ’Indien wij in de dagen van onze voorvaders leefden, zouden wij met hen geen deel hebben aan het bloed der profeten.’

31 Daarom getuigt GIJ tegen UZELF dat GIJ zonen zijt van hen die de profeten hebben vermoord. 32 Welnu dan, maakt de maat van UW voorvaders vol. 33 Slangen, addergebroed, hoe zult GIJ het oordeel van Gehe̱nna ontvlieden? 34 Ziet, daarom zend ik profeten en wijze mannen en openbare onderwijzers tot U. Sommigen van hen zult GIJ doden en aan een paal hangen, en sommigen van hen zult GIJ in UW synagogen geselen en van stad tot stad vervolgen, 35 opdat over U komt al het rechtvaardige bloed dat op aarde is vergoten, vanaf het bloed van de rechtvaardige Abel tot het bloed van Zachari̱a, de zoon van Bere̱chja, die GIJ vermoord hebt tussen het heiligdom en het altaar. 36 Voorwaar, ik zeg U: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht. 37 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt en de tot u uitgezondenen stenigt — hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert! Maar GIJ hebt het niet gewild. 38 Ziet! UW huis wordt U verlaten achtergelaten. 39 Want ik zeg U: Van nu af zult GIJ mij geenszins meer zien, totdat GIJ zegt: ’Gezegend is hij die komt in Jehovah’s naam!’”

Johanan.

• Frederik D

Knap overgenomen van een WTG-CD-rom. Maar je gaat niet in op de beweringen van Eliyahu.

Hij zegt dat het OT het nergens heeft over Jezus als zijnde Gods zoon die werd gekruisigd. In tegenstelling tot zijn rare strapatsen inzake evolutie en filosofie weet Eliyahu dit keer wel zijn beweringen te onderbouwen.

De academische, universitaire theologie geeft Eliyahu trouwens gelijk. Of beter geformuleerd, Eliyahu herhaalt slechts wat de universitaire theologie al ruim een halve eeuw beweert: Jezus komt niet voor in het OT. Al met al brengt Eliyahu oud nieuws. En dus is het nogal vreemd dat mensen zoals jij moeite hebben met Eliyahu's oud nieuws.

• Ellen-Josee

Dat is geloof ik de moeder van Sri Aurobindo. Een yogi.

Hee laat hem je site over algeloof eens zien!

Ellen

• Ellen-Josee

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Florin Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Eliyahu Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > Bs'd

> > >

> > > Het begint langzaam aan te dagen in het

> oosten,

> > > eindelijk zien de christenen dan toch in dat

> de

> > > Psalmen toch niet over JC spreken.

> >

> > Kun je uit de door jou geplaatste citaat

> aanhaalen

> > de passage waarim staat dat de christenen zijn

> > gaan inzien dat hatehiliem niet over Jezus

> > Christus spreken ?

>

> Bs'd

>

> Het rode gedeelte:

>

> "Bij de verklaring van de meeste psalmen is er een

> aparte alinea onder de aanduiding ”Nieuwe

> Testament”. De aard van de opmerkingen die hier

> gemaakt worden, verschilt sterk per psalm. Terwijl

> er bij bijvoorbeeld Psalm 136 mooie en

> fundamentele lijnen getrokken worden, volstaat men

> bij Psalm 150 met opmerkingen over het voorkomen

> van muziekinstrumenten in synagoge en Nieuwe

> Testament. Bij passages die in het Nieuwe

> Testament of in de christelijke traditie vaak een

> Messiaanse duiding gekregen hebben, zoals Psalm

> 110 en Spreuken 8-9, geven de auteurs aan dat ze

> in eerste instantie niet Messiaans bedoeld zijn,

> maar dat ze vanwege hun diepe inhoud wel terecht

> een dergelijke interpretatie gekregen hebben. Dit

> lijkt me een juiste stellingname, die de rijkdom

> van de Schrift openlegt.

Eliyahu, de diepe inhoud is natuurlijk belangrijk, maar het gaat er in eerste instantie om wat er letterlijk in die Psalmen staat.

>

> Dus ze geven eindelijk toe dat het niet over JC

> spreekt, en dat de christelijke opvattingen

> daarover gewoon inlegkunde zijn.

>

> > Bij passages die in het Nieuwe

> > > Testament of in de christelijke traditie vaak

> > een

> > > Messiaanse duiding gekregen hebben, zoals

> Psalm

> > > 110 en Spreuken 8-9, geven de auteurs aan dat

> > ze

> > > in eerste instantie niet Messiaans bedoeld

> > zijn,

> > > maar dat ze vanwege hun diepe inhoud wel

> > terecht

> > > een dergelijke interpretatie gekregen hebben.

> >

> > Niet mee eens omdat de profeten hebben

> geschreven

> > wat ze werkelijk bedoeld hebben en niet wat

> niet

> > hebben bedoeld. Wat zij eigenlijk zeggen is dat

> al

> > is een Psalm niet messiaans is, dat je daar

> toch

> > een messiaanse Psalm van kan maken.

>

> Precies. Ze zeggen dat Psalm 2, 22, 110, NIET

> messiaans zijn, maar dat zij door hun inlegkunde

> ze toch wel weer messiaans zien.

>

> >Dat geloof ik

> > niet. Een psalm of 1 of meerdere verzen uit een

> > Psalm zijn wel of niet messiaans en niet

> allebei.

>

> En ze geven nu gewoon toe dat ze in eerste

> instantie niet Messiaans bedoeld zijn

>

> Dus het zijn GEEN messiaanse Psalmen.

>

> En dat geven ze nu eindelijk toe.

>

> Natuurlijk zijn er sommige die-hards die tegen

> beter weten in, tegen alle logica en gezond

> verstand in, toch blijven volhouden dat ze wel

> messiaans zijn, zoals bv onze floor, maar ze zijn

> het dus niet.

Het geloof gaat per definitie tegen alle logica en gezond verstand in.

Daarmee worden we nu juist beproeft - zowel joden als christenen.

Ellen

• theo

Elia Schreef:

——————————————————-

> Het geloof gaat per definitie tegen alle logica en

> gezond verstand in.

> Daarmee worden we nu juist beproeft - zowel joden

> als christenen.

>

>

> Ellen

????????????????????????///

HUH ??????

Dat geloven soms of vaak of zo nu en dan tegen de logica ingaat daar kan ik me wel in vinden, dat heb ik ook meermalen geschreven.

Maar dat we ons (door God gegeven) (gezonde) verstand ook aan de kant moeten schuiven is nieuw voor mij.

• Johanan

Hoe stom kan een mens zijn,maar jij slaat alles heb de CD-rom hier niet voor nodig.

Johanan.

• Frederik D

Het zou je sieren als jij je gescheld op mij zou kunnen onderbouwen.

Jezus komt gewoon niet voor in het OT. En dat zei Nietzsche al omstreeks 1880 en die had het niet van zichzelf maar van theologen.

• Frederik D

Vandaar dat ik ongelovig ben. Ik geef toch de voorkeur aan logica en rede in plaats van aan contradictie en wanargumentatie.

Maar ik prijs je openhartigheid. Er zouden meer gelovigen moeten zijn die eerlijk bekennen dat ze onzin prefereren boven zinnigheid.

• Frederik D

Wat tegen de logica ingaat, is slechts de contradictie. Dus jij hebt geen moeite met contradicties? Dus een rond vierkant kan volgens jou bestaan?

In de logica mag alles, behalve … de contradictie. De logica is aldus niet positief maar negatief. Zij bestaat niet uit geboden maar uit slechts één verbod: gij zult u niet in contradicties verstrikken. Dat is alles. In principe is de logica een-voudig: er is slechts één regel: gij zult geen contradictoire beweringen doen.

Kan ik dat bewijzen? Nee, de logica valt niet te bewijzen. Want waarmee zou je haar kunnen bewijzen? Met de logica? Nee, dat geeft een cirkelredenering. Maar de logica bewijst zichzelf. Om met Wittgenstein te spreken: zij toont zich.

Jammer dat men theologen niet in de logica en in de filosofie van de logica onderwijst.

• Frederik D

Maar Pascal was ook eerlijk. Ook hij koos expliciet voor het irrationalisme en tegen de rede. En nadat hij die keuze had gedaan, zag hij dus niet in dat zijn keuze bespottelijk was.