Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Wie was Paulus?

• Eliyahu

perihelium schreef:

> "De Bijbel maakt duidelijk dat de oudtestamentische

> offerwetten door Jezus zijn vervuld toen Hij Zichzelf aan het

> kruis aan God offerde. Dat offer omvat alle soorten offers,

> die in het Oude Testament beschreven zijn. Dit alles staat

> uitvoerig beschreven in Hebreeën 9:11-10:14.

Bs'd

En wederom zien we hier Paulus die de wetten van Mozes = wetten van God overboord gooit.

WIE heeft Paulus de authoriteit gegeven om tegen de wetten van God in te gaan en ook nog eens tegen de woorden van JC die helder en duidelijk zei:

“17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.” Matt 5

Paulus was niet eens een profeet. NOOIT claimt hij (of wie dan ook in het NT) te spreken in naam van God. De uitdrukking: “Zo spreekt J-H-W-H; ….” is nooit te vinden in het NT.

Waarom denken mensen dan toch dat hij zomaar de wet van God kan afschaffen en tegen de woorden van JC in kan gaan??

Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

“Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

Deut 6:4

“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

Micha 4:5

• Jan

tja, wel eens over nagedacht dat je God ook ongehoorzaam zou kunnen zijn door niet in Jezus als Zijn Zoon en beloofde Messias te geloven?

weer eens ander huiswerk dan jezelf de krampen te rechtvaardigen in Gods wet……………

• perihelium

Over dat vers van dat buren zijn hadden we gisteren een discussie die we hier ook wel eens hebben gehad. De vraag was wie onze buren zijn en mijn stelling was dat broeders en zusters geen buren zijn maar broeders en zusters. Toen antwoordde een zuster heel bijdehand en juist dat als ze naast me ging wonen we dan buren zijn. ;)

<><

• Eliyahu

Jan schreef:

>

> tja, wel eens over nagedacht dat je God ook ongehoorzaam zou

> kunnen zijn door niet in Jezus als Zijn Zoon en beloofde

> Messias te geloven?

>

> weer eens ander huiswerk dan jezelf de krampen te

> rechtvaardigen in Gods wet……………

Bs'd

De vraag is dan natuurlijk: Waar staat in Gods wet dat ik in JC moet geloven als de messias?

Het is toch overduidelijk dat iemand die de messiaanse profetieen niet vervuld, dat die niet de messias is?

Je hoeft toch geen atoomgeleerde te zijn om dat te begrijpen?

Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

“Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

Deut 6:4

“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

Micha 4:5

• perihelium

Eliyahu schreef:

>

> perihelium schreef:

>

> > "De Bijbel maakt duidelijk dat de oudtestamentische

> > offerwetten door Jezus zijn vervuld toen Hij Zichzelf aan het

> > kruis aan God offerde. Dat offer omvat alle soorten offers,

> > die in het Oude Testament beschreven zijn. Dit alles staat

> > uitvoerig beschreven in Hebreeën 9:11-10:14.

>

> Bs'd

>

> En wederom zien we hier Paulus die de wetten van Mozes =

> wetten van God overboord gooit.

Rom 13:8

Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.

Rom 13:10

De liefde berokkent uw naaste geen kwaad, dus de wet vindt zijn vervulling in de liefde.

Rom 8:2

De wet van de Geest die in Christus Jezus leven brengt, heeft u bevrijd van de wet van de zonde en de dood.

Rom 10:4

De wet vindt zijn doel in Christus, zodat iedereen die gelooft rechtvaardig zal worden verklaard.

Gal 2:15-16

Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere volken, weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven.

Fil 3:5-15

Ik werd besneden toen ik acht dagen oud was en behoor tot het volk van Israël, tot de stam Benjamin, ik ben een geboren Hebreeër met de wetsopvatting van een farizeeër en heb de gemeente fanatiek vervolgd. Aan wat er in de wet over gerechtigheid staat, voldeed ik volledig. Maar wat voor mij winst was, ben ik omwille van Christus als verlies gaan beschouwen. Sterker nog, alles beschouw ik als verlies. Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen en één met hem zijn – niet door mijn eigen rechtvaardigheid omdat ik de wet naleef, maar door die van God, de rechtvaardigheid die er is door het geloof in Christus. Ik wil Christus kennen en de kracht van zijn opstanding ervaren, ik wil delen in zijn lijden en aan hem gelijk worden in zijn dood, in de hoop misschien ook zelf uit de dood op te staan.

Niet dat ik al zover ben en mijn doel al heb bereikt. Maar ik houd vol in de hoop eens dat te kunnen grijpen waarvoor Christus Jezus mij gegrepen heeft. Broeders en zusters, ik beeld me niet in dat ik het al heb bereikt, maar één ding is zeker: ik vergeet wat achter me ligt en richt mij op wat voor me ligt. Ik ga recht op mijn doel af: de hemelse prijs waartoe God mij door Christus Jezus roept. Hierop moeten wij ons allen als volmaakte mensen richten. Mocht u er op enig punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken.

<><

• Eliyahu

perihelium schreef:

>

> Eliyahu schreef:

> >

> > perihelium schreef:

> >

> > > "De Bijbel maakt duidelijk dat de oudtestamentische

> > > offerwetten door Jezus zijn vervuld toen Hij Zichzelf aan

> het

> > > kruis aan God offerde. Dat offer omvat alle soorten offers,

> > > die in het Oude Testament beschreven zijn. Dit alles staat

> > > uitvoerig beschreven in Hebreeën 9:11-10:14.

> >

> > Bs'd

> >

> > En wederom zien we hier Paulus die de wetten van Mozes =

> > wetten van God overboord gooit.

>

>

> Rom 13:8

> Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander

> liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.

Bs'd

Juist ja. Dus Paulus gooit de hele wet overboord, dat in tegenspraak met JC die zegt dat eerder de hemel en de aarde zullen vergaan dan dat het kleinste deeltje van de wet afgeschaft wordt, en dan zegt Paulus dat als je elkaar maar liefhebt dat het dan allemaal wel goed komt.

Maar wie is die Paulus nou dat hij denkt dat hij de wet van God kan afschaffen en lijnrecht tegen de woorden van JC in kan gaan?

>Mocht u er op enig

> punt anders over denken, dan zal God het u wel duidelijk maken.

God heeft het de wereld duidelijk gemaakt dat het toch eigenlijk wel een HEEL goed idee is om toch maar te besnijden, dat ondanks dat Paulus degenen die volgens de wet van God besnijden “honden” noemt.

Eliyahu

De besnijdenis heeft reeds MILJOENEN levens gered en het potentieel om er miljoenen meer te redden, zie hier: www.geocities.com/wegvel

• perihelium

Met betrekking tot de Wet van het Oude Testament maak je de ongegronde aanname dat een groot aantal van de wetten uit het Oude Testament nog steeds bindend zouden zijn voor de hedendaagse Christenen. Als dat waar zou zijn, zouden we dan niet gehoord hebben van gevallen waarin Christenen naar deze wetten zouden hebben gehandeld? Zouden moeders die hun kinderen thuis les geven hun kinderen niet regelmatig doden omdat ze een grote mond tegen hen hebben? Zou Andrea Yates, die in 2001 haar vijf kinderen in Texas verdronk, misschien eerst een beroep op de wet van het boek Leviticus hebben gedaan in plaats van krankzinnigheid te pleiten? De enige plaats waar deze wetten in de tegenwoordige cultuur nog van toepassing zijn is binnen bepaalde Joodse sekten, die stellen dat de Halacha (de Joodse religieuze wet) met zijn 613 geboden, inclusief een groot aantal van de geboden waar jij het over hebt, nog steeds streng gehoorzaamd moeten worden. De overgrote meerderheid van de hedendaagse Amerikaanse Joden bindt zichzelf alleen uit vrije wil aan de Halacha, en dat is een keuze die slechts weinigen feitelijk maken. Zelfs onder Orthodoxe en Haredi Joden, de meest conservatieve segmenten van het Jodendom, is de doodstraf afgeschaft sinds de vernietiging van de Tempel in Jeruzalem in 70 na Christus.

Wanneer je deze wetten uit het Oude Testament en hun bestraffingen beschrijft, ogenschijnlijk om hun geldigheid binnen het Amerikaanse Christendom te bevestigen, vind je het nodig om ook citaten uit het Nieuwe Testament gebruiken. Maar je citaten uit Matteüs 15:4-7 en Marcus 7:9-13 gaan alleen maar over gevallen waarin Jezus op de wetten van het Oude Testament zinspeelt. Beide evangelie-schrijvers verwoordden hier hetzelfde incident. Jezus sprak met een groep Joodse Farizeeën die de bestraffingen van de wetten uit het Oude Testament al hadden verzwakt door de noodzaak om voor hun bejaarde ouders te zorgen weg te rationaliseren. Hij toonde hen de hypocrisie van het feit dat zij hun volgelingen toestonden om hun verplichtingen aan hun ouders te negeren om zo hun geld in de Tempel te kunnen steken. En jazeker, met Zijn woorden ondersteunde Jezus feitelijk de Wet. Jij bevestigde dat eveneens door uit Matteüs te citeren, wat ik hier zal herhalen.

Want Ik verzeker jullie; eer hemel en aarde vergaan, zal er niet één punt of komma van de wet afgaan voor het allemaal gebeurd zal zijn. Wie één van die geringste geboden ontkracht en dat de mensen leert, zal de geringste genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Maar wie ze onderhoudt en leert, zal groot genoemd worden in het koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet méér betekent dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zul je het koninkrijk der hemelen zeker niet binnengaan. - MATTEÜS 5:18-20

Maar, je citaat verzaakte om het kritieke vers dat hieraan voorafgaat hierin op te nemen.

Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten op te heffen. Ik ben niet gekomen om ze op te heffen, maar om ze te vervullen. - MATTEÜS 5:17

In dit vers verweven vinden we de ‘sine qua non’. . .het hoogste goed van het Christelijk geloof. Het doel van Jezus hier op aarde was om de wet te vervullen, niet alleen door in volledige gehoorzaamheid aan de wet te leven, maar ook door de boete te betalen voor alle mensen die ooit geleefd hebben en voor alle mensen die ooit zullen leven en hun vertrouwen in Hem plaatsen. Johannes schreef: “Als wij zeggen zonder zonde te zijn, bedriegen wij onszelf en woont de waarheid niet in ons.”26 Jezus was de enige die dit ondubbelzinnig kon beweren.

Voetnoten:

26 Zie 1 Johannes 1:8.

http://www.allaboutworldview.org/Dutch/de-wet-van-het-oude-testament.htm

uit Brief aan een Christelijke Natie: Een Weerwoord.

Lees Pagina 1 van Brief aan een Christelijke Natie: Een Weerwoord.:

http://www.allaboutworldview.org/Dutch/brief-aan-een-christelijke-natie.htm

Deze pagina is een onderdeel van “Brief aan een Christelijke natie: Een Weerwoord” door R.C. Metcalf. Bezoek www.ThinkAgain.us (Engelstalig) voor meer informatie.

Lees Verder! (ben je het misschien wel mee eens!)

http://www.allaboutworldview.org/Dutch/de-doctrine-van-de-oorspronkelijke-zonde.htm

<><

• Jan

Nee door je verblinding op Gods wet zie je nooit je Messias staan, dat blijkt wel uit de evangelien.

Je zal je streven nog Joodser dan de aller-ultra-orthodoxe-rabijn te willen zijn dus even aan de kant moeten zetten, (ook al erken ik je overigens dus niet als Jood en zal je het nooit worden, je pogingen daartoe zijn benijdenswaardig :)) misschien dat het lezen van de Hebreeenbrief je wat dichter bij de uitleg en betekenis brengt wat betreft belofte (Abraham) - wetgeving (Mozes) - belofte (Jezus Hogepriester) en dat het kwartje dan gaat vallen wie Jezus is, wat Hij kwam doen, en dat Hij Gods Zoon is en last but not least: jou Verlosser!

• Marjorie

Steven, om te danken is het geheel overbodig om welk onschuldig dier dan ook te offeren, en al helemaal niet omdat ‘we’ dan onze buur dan tot vriend houden. Dan drink ik liever een glas wijn samen met de buren.

Misschien naief van me maar ik ben geschokt dat dit nog steeds schijnt te gebeuren.

En ja, ik ben vegetarier. Ik ben tegen de massale vleesindustrie. Als men persé vlees wil eten, eet dan scharrelvlees. Ook ben ik tegen circussen, de ‘plezierjacht’ en de ‘pleziervisserij’ en stierenvechten. Ik snap echt niet wat er zo plezierig aan is om dieren voor de lol te doden of te verwonden.

En ik draag wel leren schoenen omdat leer een bijprodukt is.

Steven schreef o.a.: “Daarom zijn er onder het nieuwe verbond geen dierenoffers meer nodig”

Gelukkig maar.

• Tuxy

Eliyahu schreef:

> Bs'd

>

> Geef jij dan even dat stukje met de volgens jouw benodigde

> contekst, en laat dan maar zien hoe hij degene die de wet van

> God naleven geen honden noemt.

>

Kan het niet zo snel vinden in mijn bijbel dus een tekstverwijzing zou wel aardig zijn.

Maar om er toch op te reageren: wij zijn dood voor de wet

De wet geld dus nog steeds alleen worden wij er niet meer door veroordeeld

>

> Het geldt nog steeds.

>

> Het wordt nu niet gedaan omdat dieroffers alleen maar

> gebracht mogen worden op het altaar in de voorhof van de

> tempel.

>

> En we hebben nu geen tempel en geen altaar, maar zo gauw als

> de tempel en het altaar herbouwd zijn, dan zullen de

> dieroffers weer gebracht worden.

>

Dieren werden geslacht zodat jullie zonden zouden worden vergeven.

Om anders te zeggen:je bent zondig en niet goed genoeg voor JHWH, wat heeft het nog enig zin dat je je dan wel aan de rest van de geboden houd?

>

>

> Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

>

> "Hoor Israel, J-H-W-H is onze God,

> J-H-W-H is ÉÉN!"

> Deut 6:4

>

> "Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god,

> maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze

> God, voor eeuwig en altijd!"

> Micha 4:5