Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Vraag Voor Eliyahu - betekenis jodendom ?

• Bertus

Klein voorbeeldje misschien: Mijn ouders hadden altijd vluchtkoffers klaar. En idd, ter bescherming konden we beter niet zeggen, dat we Joods waren. Ik schrok me altijd rot, als iemand het mij vroeg. Gelukkig kijk ik er nu anders tegenaan en ben trots, al is het niet iets waar ik me op voorsta. Ergens zit er nog altijd die huivering in mij.

• Bertus

Precies, net zoals de abortusarts nu is doodgeschoten en men wel zeker is, dat de dader in Christelijke kringen kan worden gezocht.

Moet in nogeens in de historie graven? De Christenen waren ook nergens vies van en voerden oorlogen.

• Eliyahu

perihelium schreef:

>

> Eliyahu schreef:

>

> > Voor de vrede heeft Israel de hele Sinai woestijn

> > teruggegeven aan Egypte, ze hebben de veiligheidsstrook in

> > Libanon en Syrie ontruimd, kortom, ze gedragen zich veel

> > beschaafder dan enig ander land ter wereld.

>

>

> Iemand (ik weet niet wie) deed de Christelijke uitspraak dat

> je kan zien hoe beschaafd een volk is door hoe ze hun

> vijanden behandelen. Heb je de film Munich gezien? Walgelijk!

Bs'd

Niet gezien.

> > "Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god,

> > maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze

> > God, voor eeuwig en altijd!"

> > Micha 4:5

>

>

> De naam van de Zoon is de naam boven alle namen!

Neem jij JC, dan neem ik de enig ware God J-H-W-H.

Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

“Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

Deut 6:4

“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

Micha 4:5

• DmB

Wonderlijk om te lezen dat er meer mensen zijn die zo opgegroeid zijn . Ook bij ons stond het koffertje altijd klaar,al was het bijna niet zichtbaar. Wat voor impact dat zou hebben om als kind zo op te groeien komt pas tientallen jaren later tot uiting. Geen basis veiligheid kennen als kind maakt een mens vaak extreem angstig en zelfs agressief en tegen de tijd dat je begrijpt waar door dat komt ben je al bijna middelbaar. Tis niet anders. Gelukkig geeft het JMW al jarenlang cursussen voor de na oorlogse generatie en ook bij het Sinaï kunnen joodse mensen van na 1945 die last hebben van hun opvoeding therapie krijgen.

• ¥ Lotje ­­¥

Hoi Ik denk niet dat alleen De Joodse gemeenschap die zou moeten krijgen . Maar ik vermoedde DIE generatie van net na de oorlog . , toen die tijd ook goed geweest zou zijn . om therapie te krijgen . Toen ik klein was hoorde je niks als door je ouders , oma, opa,s over de oorlog . hoe diep zit het te in . Dat ze op de dag van vandaag nog steed over de oorlog hebben……………… Niet meer zo sterk als toen maar toch…

• perihelium

Munich is een Amerikaanse film uit 2005 over de vergelding van het gijzelingsdrama tijdens de Olympische Zomerspelen van 1972 in München, dat de boeken inging als het bloedbad van München. De film werd geregisseerd door Steven Spielberg, en is in januari 2006 in Nederland en België uitgebracht.

De film ‘Munich’ gaat over de gijzeling van Israëlische atleten tijdens de Olympische Spelen van 1972 in München, en met name het vervolg daarop. Bij de gijzeling komen 11 joods-Israëlische sporters om het leven. Als wraak op de gebeurtenissen besluit de Israëlische regering de verantwoordelijken (en de vermeende) om het leven te brengen.

De vergelding gebeurt via een geheime missie (Operatie Toorn van God). Een groep agenten van de Mossad gaat onder leiding van Avner (Eric Bana) een lijst af met 11 personen, die elk opgespoord en geliquideerd worden. Later in het verhaal wordt het groepje geheimagenten zelf opgejaagd en komt een aantal van hen zelf om bij aanslagen en liquidaties. Het onderliggende verhaal van de film gaat over de zinloosheid van de geweldsspiraal en de twijfel die van hoofdrolspeler Avner een heel ander persoon maakt. Na 9 succesvolle liquidaties stopt Avner ermee en eindigt het verhaal.

De film is gebaseerd op het Vengeance: The True Story of an Israeli Counter-Terrorist Team van de Canadese journalist George Jonas

http://nl.wikipedia.org/wiki/Munich_(film)

> De naam van de Zoon is de naam boven alle namen!

Eliyahu schreef:

>Neem jij JC, dan neem ik de enig ware God J-H-W-H.

“Zoon van God” betekent in het Hebreeuws hetgeen waaruit God zich manifesteert. Zonde dat je dat moet ontberen want “JHWH redt” = Jezus!

<><

• DmB

Ik kan me heel goed voorstellen dat ër ook niet joodse na oorlogse mensen zijn die heel veel last hebben van de gevolgend van de oorlog. Ook die mensen kunnen hulp zoeken alleen niet bij het JMW of het Sinaï in Amsterdam/Amersfoort. Er is een uitzondering en die is voor Indische na oorlogse generatie.

• Gonnie

Ik schreef je al eerder, soms is het beter niet te schrijven wat je denkt.

Of het kan zijn dat jij ook van joodse afkomst bent of van de zigeuners of je familie zaten in het verzet,?

De rest van de bevolking werden niet vervolgd Lotje.

• Eliyahu

perihelium schreef:

>

> Munich is een Amerikaanse film uit 2005 over de vergelding

> van het gijzelingsdrama tijdens de Olympische Zomerspelen van

> 1972 in München, dat de boeken inging als het bloedbad van

> München. De film werd geregisseerd door Steven Spielberg, en

> is in januari 2006 in Nederland en België uitgebracht.

Bs'd

En wat was er nou precies walgelijk aan die film?

Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

“Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

Deut 6:4

“Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

Micha 4:5

• perihelium

Eliyahu schreef:

>

> perihelium schreef:

> >

> > Munich is een Amerikaanse film uit 2005 over de vergelding

> > van het gijzelingsdrama tijdens de Olympische Zomerspelen van

> > 1972 in München, dat de boeken inging als het bloedbad van

> > München. De film werd geregisseerd door Steven Spielberg, en

> > is in januari 2006 in Nederland en België uitgebracht.

>

> Bs'd

>

> En wat was er nou precies walgelijk aan die film?

Als je niet alleen het eerste gedeelte serieus neemt en leest zoals je ook doet met de Bijbel kom je nog eens ergens achter..

<><