perihelium schreef:
> Dat we onze door God gegeven gaven moeten gebruiken en die
> van God laten afhangen en niet van eigen kunnen.
Oke, je bent het dus met de kanttekeningen eens
> > Persoonlijk vind ik kanttekeningen iets waar we ook kritisch
> > naar mogen kijken,
>
> Mee eens, maar doe dat eens.
Dat doe ik al door het te benoemen Steven
Ik kijk bijna nooit naar kanttekeningen, maar probeer te voelen wat er staat.
> Vertrouwen in God en Zijn woord kennen komt het op aan.
Kanttekeningen zijn niet uit God, of denk je van wel?
>Dan
> weet je waar iets vandaan komt en heb je vertrouwen in de
> waarheid.
Ik heb vertrouwen in de waarheid, maar probeer wel altijd te achterhalen of iets wel waarheid zou kunnen zijn. Als ik dan ja zeg, is dat ook nog maar de vraag, en vaker heb ik gemerkt mijn visie op iets te moeten toetsen en bij te stellen. Soms aan de hand van een inzicht van iemand anders of een ingeving. Ik heb afgeleerd stellig te zijn, in die vorm dat ik zeggen zal: het is zus of zo, en niet anders.
>Ook van belang is of we kunnen toetsen en in
> Christelijke gemeenschap is mogelijk.
Daar ben ik het mee eens. Is het zo dat christenen binnen jouw gemeenschap het altijd met elkaar eens zijn? Als men van mening verschilt over bepaalde verzen of inzichten, ook als ze uit kanttekeningen komen, hoe gaan jullie daar dan mee om?
> >
> > Wat voor mij vóórop staat is : ‘wat legt de Geest ons in’,
> > als we iets lezen, d.w.z. zonder het napraten van iemand die
> > het al voor ons heeft opgeschreven.
>
> Tot nu toe hoor ik je alleen maar ontwijkend praten en niet
> op de tekst of de uitleg ingaan. Het gaat niet om napraten
> maar om het zoeken en vinden van de waarheid.
Hier kom je over alsof je niet goed leest wat ik schrijf, en dingen vanuit jezelf naar mij projecteert.
Ik heb hier wel de vraag: ‘waarom zeg je dit zo stellig’, en weet je zeker of het wel waar is wat jij zegt dat ik alleen maar ontwijkend praat?
En wat draagt dat wat je beweert bij aan een discussie tussen ons beiden?
Ik heb immers altijd gezegd dat het om Waarheid gaat, en om de Waarheid alleen, niet om napraten van anderen of wat anderen schrijven.
Als je goed gelezen hebt, heb je beslist gezien dat ik vaak gewoon eigen woorden gebruik, ook als het gaat om beredeneren van dingen. Soms citeer ik een tekst, of parafraseer er een, maar in de meeste gevallen vertel ik in eigen woorden wat ik ermee wil, bedoel, of wat ik denk wat ermee bedoeld wordt.
Ik was ook degene die ergens vlak na mijn komst hier het woord papegaaien gebruikte. Ik voel er niets voor mensen na te praten, maar om alles zelf te onderzoeken en daar het goede uit te halen zoals Paulus dat zegt.
>
> (zelf) onderzoekend om de boodschap(pen) eruit te halen.
Prima,
kun je me aangeven wat jouw toetssteen is dan?
En dan bedoel ik ook als je iets uit de bijbel leest? Wat is dan jouw toetssteen?
Baldu
> <><