Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

boven? verborgen? of in uw hart?

• baldu

perihelium schreef:

> Dat we onze door God gegeven gaven moeten gebruiken en die

> van God laten afhangen en niet van eigen kunnen.

Oke, je bent het dus met de kanttekeningen eens

> > Persoonlijk vind ik kanttekeningen iets waar we ook kritisch

> > naar mogen kijken,

>

> Mee eens, maar doe dat eens.

Dat doe ik al door het te benoemen Steven

Ik kijk bijna nooit naar kanttekeningen, maar probeer te voelen wat er staat.

> Vertrouwen in God en Zijn woord kennen komt het op aan.

Kanttekeningen zijn niet uit God, of denk je van wel?

>Dan

> weet je waar iets vandaan komt en heb je vertrouwen in de

> waarheid.

Ik heb vertrouwen in de waarheid, maar probeer wel altijd te achterhalen of iets wel waarheid zou kunnen zijn. Als ik dan ja zeg, is dat ook nog maar de vraag, en vaker heb ik gemerkt mijn visie op iets te moeten toetsen en bij te stellen. Soms aan de hand van een inzicht van iemand anders of een ingeving. Ik heb afgeleerd stellig te zijn, in die vorm dat ik zeggen zal: het is zus of zo, en niet anders.

>Ook van belang is of we kunnen toetsen en in

> Christelijke gemeenschap is mogelijk.

Daar ben ik het mee eens. Is het zo dat christenen binnen jouw gemeenschap het altijd met elkaar eens zijn? Als men van mening verschilt over bepaalde verzen of inzichten, ook als ze uit kanttekeningen komen, hoe gaan jullie daar dan mee om?

> >

> > Wat voor mij vóórop staat is : ‘wat legt de Geest ons in’,

> > als we iets lezen, d.w.z. zonder het napraten van iemand die

> > het al voor ons heeft opgeschreven.

>

> Tot nu toe hoor ik je alleen maar ontwijkend praten en niet

> op de tekst of de uitleg ingaan. Het gaat niet om napraten

> maar om het zoeken en vinden van de waarheid.

Hier kom je over alsof je niet goed leest wat ik schrijf, en dingen vanuit jezelf naar mij projecteert.

Ik heb hier wel de vraag: ‘waarom zeg je dit zo stellig’, en weet je zeker of het wel waar is wat jij zegt dat ik alleen maar ontwijkend praat?

En wat draagt dat wat je beweert bij aan een discussie tussen ons beiden?

Ik heb immers altijd gezegd dat het om Waarheid gaat, en om de Waarheid alleen, niet om napraten van anderen of wat anderen schrijven.

Als je goed gelezen hebt, heb je beslist gezien dat ik vaak gewoon eigen woorden gebruik, ook als het gaat om beredeneren van dingen. Soms citeer ik een tekst, of parafraseer er een, maar in de meeste gevallen vertel ik in eigen woorden wat ik ermee wil, bedoel, of wat ik denk wat ermee bedoeld wordt.

Ik was ook degene die ergens vlak na mijn komst hier het woord papegaaien gebruikte. Ik voel er niets voor mensen na te praten, maar om alles zelf te onderzoeken en daar het goede uit te halen zoals Paulus dat zegt.

>

> (zelf) onderzoekend om de boodschap(pen) eruit te halen.

Prima,

kun je me aangeven wat jouw toetssteen is dan?

En dan bedoel ik ook als je iets uit de bijbel leest? Wat is dan jouw toetssteen?

Baldu

> <><

• thomas

Oké; in je eerste reactie schreef je dat ik verder moest lezen dan de aangegeven topic teksten en wat daarmee te doen. Dat is off topic dan, want daar gaat het topic niet over.

Daarbij geef ik aan, dat het topic uit twee delen bestaat, die in mijn ogen elkaar aanvulen, omdat Morgenster en woord van Christus, of wijsheid van Christus in uw harten alleen mogelijk is, als Christus..de Morgenster..opgestaan is in het hart.

Als je de planeet Venus als Morgenster ziet, heb je een andere ingang dan wat het topic beoogt, nl de Christus als Morgenster.

Als je het oude testament erbij haalt, om morgenster in een ander licht te zien, dan begrijp ik dat wel, maar ook daarover gaan m.i. de teksten niet.

Met Morgenster wordt het Licht ..de Waarheid of wijsheid van Christus bedoeld, welke in elk hart dat hiervoor zich open stelt, doordringt..

• Gonnie

Steven schreef:

Ik snap er niks van, maar er zit een naar luchtje aan wat je hier plaatst.. Ik zou je aanraden om contact te zoeken met iemand die een relatie met de Heer heeft om samen de Bijbel te lezen en bespreken en Christelijke gemeenschap te hebben en samen God te zoeken, prijzen en aanbidden.

<><

Iedereen kan wel beweren dat hij of zij een relatie met de Heer heeft,daarom hoeft het niet waar te zijn.

Heb jij een relatie met de Heer, je kan wel beweren dat jij dat hebt,maar ik geloof daar niet in.

• CU

Dan toch blijf ik erbij dat een Morgenster een tijdelijke verschijning is. hij gaat niet over in een Middagster, Avondster of gewoon een Ster.

Ik zie dan ook niet het verband tussen het gewenste blijvende over vrede en liefde wat Paulus schreef en de bewering van Petrus.

Ik ga jullie gedag zeggen, althans, diegenen die dit lezen. Ik ga pakken en nog wat boodschappen doen en dan op naar Frankrijk, samen met mijn geliefde.

We verwachten omstreeks de 14e weer terug te zijn.

Tot dan.

Met groet, CU.

(misschien heb ik later vandaag nog even tijd om hier een kijkje te nemen.)

• thomas

Het is een benoeming omdat de ster het licht brengt ná de duistere nacht waarin de mens ronddoolt.

De Zon is ook goed..;)

Prettige tijd CU.

• perihelium

Gonnie schreef:

>

>

> Steven schreef:

>

> Ik snap er niks van, maar er zit een naar luchtje aan wat je

> hier plaatst.. Ik zou je aanraden om contact te zoeken met

> iemand die een relatie met de Heer heeft om samen de Bijbel

> te lezen en bespreken en Christelijke gemeenschap te hebben

> en samen God te zoeken, prijzen en aanbidden.

>

> <><

>

> Iedereen kan wel beweren dat hij of zij een relatie met de

> Heer heeft,daarom hoeft het niet waar te zijn.

> Heb jij een relatie met de Heer, je kan wel beweren dat jij

> dat hebt,maar ik geloof daar niet in.

Het gaat om geloof in God en niemand zal je vragen te geloven of hij of zij een relatie heeft met de Heer. Je bent teveel op andere mensen gericht op een ongezonde manier. Je kan je beter afvragen hoe je eigen relatie met God is. Daar is wel geloof voor nodig.

<><

• theo

Tsja, ik geef het maar weer op.

Niet voor de eerste keer en ik weet zeker ook niet voor de laatste keer.

Ik kan niet tegen je op, jij wint.

theo

• Cor

Gonnie schreef:

>

>

> Steven schreef:

>

> Ik snap er niks van, maar er zit een naar luchtje aan wat je

> hier plaatst.. Ik zou je aanraden om contact te zoeken met

> iemand die een relatie met de Heer heeft om samen de Bijbel

> te lezen en bespreken en Christelijke gemeenschap te hebben

> en samen God te zoeken, prijzen en aanbidden.

>

> <><

>

> Iedereen kan wel beweren dat hij of zij een relatie met de

> Heer heeft,daarom hoeft het niet waar te zijn.

> Heb jij een relatie met de Heer, je kan wel beweren dat jij

> dat hebt,maar ik geloof daar niet in.

Arme Gonnie, Wat moet je nu met je verdere leven,

nu steven de Heer gesproken heeft?

En HIJ kan het weten hij is namelijk door “zijn” heer gezonden om over anderen te mogen oordelen!:+

• thomas

Het gaat om geloof in God en niemand zal je vragen te geloven of hij of zij een relatie heeft met de Heer. Je bent teveel op andere mensen gericht op een ongezonde manier. Je kan je beter afvragen hoe je eigen relatie met God is. Daar is wel geloof voor nodig.

<><

Hee, wat leuk..je begrijpt iets van waar ik het over heb steeds..Mooi..

Maar wat moest ik dan doen van jou?

Kontakt zoeken met een ander, en mij daar op richten?

Het gaat om de relatie met God..inderdaad..want God ziet het hart aan..;) (knipoog)

• baldu

Peri schreef aan Gonnie:

samenvattend:

1. Je bent teveel op andere mensen gericht.

2. op een ongezonde manier.

3. Je kan je beter afvragen hoe je eigen relatie met God is.

4. Daar is wel geloof voor nodig.

Concreet: Steven weet beter dan Gonnie wat goed voor haar is

Hij zegt wat ze niet goed doet, waar ze in overdrijft

Hij laat doorschijnen waarin ze tekort schiet

En hij zegt wat ze niet heeft, en wat ze dus nodig heeft

Dat is pas gezonde feedback, beng, beng, beng.

Daar kan Gonnie zeker iets mee.

Baldu