Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Vraagje,

• Jos

Om even een zijstapje te maken, neem voetbalsupporters.

Sommige gaan naar iedere wetstrijd, juichen voor hun club als het goed gaat, huilen als het slecht gaat en ‘leven’ voor het voetbal. Fanaten.

Dan heb je ook nog een stel wat veel verder gaat. Waarbij de clubliefde met hand en tand verdedigd moet worden en bij verlies moet er afgereageerd worden op alles wat los en vast zit. Waanzinnigen.

Dan zijn er in die laatste categorie ook nog een aantal die meegesleurt worden in de groep. Die zijn waarschijnlijk gewoon fanatiek maar worden door de waan van het moment meegesleurt en doen dingen die ze normaal gesproken niet zouden doen.

Is er onderscheid?

Ja. Maar dat hoeft niet zo heel groot te zijn. Een fanaat kan prima omslaan naar een waanzinnige, ook al is het maar voor een periode. En dat kan je niet zeggen van mensen die niets om voetbal geven of heel af en toe eens naar een wedstrijd kijken.

• baldu

Steven, de muren die jij om je heen hebt gebouwd om jezelf te beschermen tegen mensen waarvan jij denkt dat ze het helemaal verkeerd hebben of de spot drijven met het christendom, voorkomen ook dat elk straaltje liefde in je eigen hart richting anderen komt

Zo kan het zomaar gebeuren dat er in jaren tijd tientallen langs je heen lopen, zoekende naar God, maar dat je hen niet opmerkt, of hen de deur wijst, omdat je niet luistert, niet ziet en niet voelt wat er zich in hen afspeelt.

Door jouw houding naar je naaste krijgen zij een beeld van het christendom dat ervoor zorgt dat zij God en Christus bespottelijk maken, en dat alleen maar omdat je niet bereid bent kijkgaten in die zorgvuldig opgebouwde muren te slaan, uit angst dat ze iets van je afpakken.

Christus ging uit liefde voor de hele mensheid allen op dezelfde wijze tegemoet, en twijfelde niet of zij het verkeerd of goed met Hem voorhadden. Hij zag de ziel en haar nood, en handelde en sprak overeenkomstig.

Jij kijkt door de spleetjes van het fort, en ziet alles als dreiging, behalve diegenen die met jou en jouw denkwijze meepraten. Hierdoor zul je telkens weer het zwaard trekken en juist hen aanvallen die God op je pad heeft gestuurd.

In dit opzicht lijk je op de pachters, die de knechten van de Landheer doodden, en uiteindelijk zelfs de enige Zoon. Blind als ze waren, en overtuigd van hun eigen gelijk.

Christus, in Zijn Liefde, stierf voor ieder die om Zijn Liefde en Bramhartigheid en goddelijke Genade vraagt. Hij stierf niet voor mensen die hun eigen zorgvuldig geselecteerde kringetje warm houden en al het andere buitensluiten.

Hij daalde af in de Hel, om ook daar Genade te brengen aan al diegenen die berouwvol waren, en Hem niet kenden.

Zijn Bloed zuiverde de hele aarde, want zij was zwaar bezoedeld door moord, huichelarij en kwaadsprekerij en argwaan naar eigen broeders en zusters. De mens kon vanaf dat moment spreken van een waar Pad naar Bevrijding. Toch sloten velen hun hart, want zij hadden angst gekend te worden naar hun natuur.

Voor de eigengereiden die openheid en oprechtheid schuwen, en niet in het eigen hart durven te schouwen hield Hij de deuren gesloten, want zij hadden en hebben zichzelf reeds geoordeeld.

groet

Baldu

Baldu

• Florin

Verbaasd schreef:

>

> perihelium schreef:

>

> > Als dit een prikbord is over geloofservaringen

> > en de Bijbel dan is het voor mij erg verwarrend als dat niet

> > zo blijkt.

>

> Wat zeg je me nu toch weer.

> Baldu, Theo, Thomas, Carl, David en nog anderen zetten hier

> zo vaak hun geloofservaringen neer, leggen uit hoe zij

> bepaalde bijbelversen zien.

> En jij vindt het allemaal bagger gezien jouw reakties. En dat

> komt omdat het niet met jouw geloof overeenkomt. Het heeft

> niets te maken met het zogenaamde ontbreken van

> geloofservaring en de bijbel hoor. Het heeft te maken met het

> feit dat deze prikkers niet schrijven wat jij graag wilt lezen.

Behalve David, die soms ook hele rare dingen kan schrijven, schrijven Baldu, Thomas en Carl zo occult als de pest .

Van Theo vraag ik me steeds af waarom hij z'n Bijbel nou niet serieus gaat nemen in plaats van wat hem allemaal zelf, buiten de Bijbel om, wel niet “logischer” lijkt te zijn en waarom hij nou niet wit gaan geloven wat er staat in plaats van wat er niet staat .

Er zijn wat lastige zaken in de Bijbel waar ik van mening ben dat ook broeders en zusters onder elkaar van mening kunnen verschillen… Maar er zijn zaken die zwart op wit staan en waar je geen geleerde voor hoeft te zijn om het te begrijpen en te geloven .

Ik zal nooit begrijpen hoe iemand zichzelf een christen kan noemen en een “gelovige in de Bijbel” en bij het lezen van de woorden “Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.” en “En hij had geen gemeenschap met haar, voordat zij een zoon gebaard had.” , nog steeds zegt “Ja, maar ik geloof niet dat Maria uit de Heilige Geest is zwanger geworden maar door ”gemeenschap“ met een man te hebben.” .

Sorry hoor, maar als jij denkt gered te kunnen worden door in een “jezus” te geloven die door seksueele gemeenschap tussen een man en een vrouw is verwekt, kan je een ding vertellen : Die “jezus” is niet de Here Jezus waar de Bijbel het over heeft en door Wie wij wel gered kunnen worden .

'Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.' 2 Kor 11:4

Florin

• Verbaasd

Florin schreef:

>

> Verbaasd schreef:

> >

> > perihelium schreef:

> >

> > > Als dit een prikbord is over geloofservaringen

> > > en de Bijbel dan is het voor mij erg verwarrend als dat

> niet

> > > zo blijkt.

> >

> > Wat zeg je me nu toch weer.

> > Baldu, Theo, Thomas, Carl, David en nog anderen zetten hier

> > zo vaak hun geloofservaringen neer, leggen uit hoe zij

> > bepaalde bijbelversen zien.

> > En jij vindt het allemaal bagger gezien jouw reakties. En dat

> > komt omdat het niet met jouw geloof overeenkomt. Het heeft

> > niets te maken met het zogenaamde ontbreken van

> > geloofservaring en de bijbel hoor. Het heeft te maken met het

> > feit dat deze prikkers niet schrijven wat jij graag wilt

> lezen.

>

> Behalve David, die soms ook hele rare dingen kan schrijven,

> schrijven Baldu, Thomas en Carl zo occult als de pest .

Daar ga jij ook al Florin. Waarom schrijft David rare dingen? David schrijft helemaal geen rare dingen. Dat is de geloofservaring van David en de wijze hoe David de bijbel uitlegt. Ook bij David lees jij dan niet wat je graag zou willen lezen. Jij hebt namelijk heel iets anders geleerd. En dat David anders schrijft, wil nog niet zeggen dat David er naast zit omdat dat toevallig niet met jouw visie overeenkomt. Ook jij kan er naast zitten. En dat jij vindt dat Baldu, Thomas en Carl occult schrijven, komt omdat je niet begrijpt wat zij schrijven. Het is heel bijbels wat zij schrijven alleen zie jij dat niet. Op de één of ander manier heeft iemand jou ingeprent dat alles wat je leest en niet overeenkomt met wat jij geleerd hebt, occult is.

Waarom leg jij niet eens een keer een paar gelijkenissen van Jezus uit?

> Van Theo vraag ik me steeds af waarom hij z'n Bijbel nou niet

> serieus gaat nemen in plaats van wat hem allemaal zelf,

> buiten de Bijbel om, wel niet “logischer” lijkt te zijn en

> waarom hij nou niet wit gaan geloven wat er staat in plaats

> van wat er niet staat .

Theo neemt de bijbel heel serieus, maar JIJ vindt dat niet. Dat komt ook omdat Theo dingen schrijft die niet overeen komen met JOUW geloof. Dat jij dan denkt dat Theo de bijbel niet serieus neemt, is jouw probleem. Niet dat van Theo.

Jij toetst JOUW eigen waarheid aan die van Theo. Dat heeft helemaal niets te maken met het serieus nemen van de bijbel.

> Er zijn wat lastige zaken in de Bijbel waar ik van mening ben

> dat ook broeders en zusters onder elkaar van mening kunnen

> verschillen…

Ook dat roept Theo vaak, dat er lastige zaken in de bijbel staan, maar als Theo dat schrijft dan krijgt hij als antwoord dat hij de bijbel niet serieus neemt. Maar je gaat er wel mee akkoord dat broeders en zusters onder elkaar van mening kunnen verschillen? Dus als ik het goed begrijp, neemt Theo de bijbel niet serieus als hij iets anders denkt dan jij, maar als bv Boaz een andere visie heeft, dan verschil jij van mening met Boaz. Heel raar.

> Maar er zijn zaken die zwart op wit staan en

> waar je geen geleerde voor hoeft te zijn om het te begrijpen

> en te geloven .

Ook zaken die zwart op wit staan, kunnen een totaal andere betekenis hebben.

> Ik zal nooit begrijpen hoe iemand zichzelf een christen kan

> noemen en een “gelovige in de Bijbel” en bij het lezen van de

> woorden "Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef,

> bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit

> de heilige Geest.“ en ”En hij had geen gemeenschap met haar,

> voordat zij een zoon gebaard had.“ , nog steeds zegt ”Ja,

> maar ik geloof niet dat Maria uit de Heilige Geest is zwanger

> geworden maar door “gemeenschap” met een man te hebben." .

Dat jij dat niet kan begrijpen is je goed recht. Maar ben je een slechte christen als je dit niet letterlijk gelooft? Ook achter dit verhaal kan een veel diepere betekenis liggen Florin. De bijbel is een geestelijk boek.

Overigens komt dit verhaal sterk overeen met een veel vroegere mythe. Ook toen zal er een veel diepere betekenis achter gezeten hebben.

Je bent echt geen betere christen als je dit allemaal letterlijk neemt. Christen zijn houdt veel meer in dan de bijbel letterlijk nemen.

> Sorry hoor, maar als jij denkt gered te kunnen worden door in

> een “jezus” te geloven die door seksueele gemeenschap tussen

> een man en een vrouw is verwekt,

Wat doet dat er nou toe of je dat wel of niet gelooft? Jezus vertelde over Zijn Vader en het Koninkrijk Gods. Dat doet er toe. Je kan ook in Jezus als Zoon van God geloven mét sexuele gemeenschap tussen en man en een vrouw. Men hoeft er geen minder christen om te zijn. Maar dat gaat waarschijnlijk boven jouw petje.

> kan je een ding vertellen :

> Die “jezus” is niet de Here Jezus waar de Bijbel het over

> heeft en door Wie wij wel gered kunnen worden .

Dat is jouw idee dan.

> 'Want indien de eerste de beste een andere

> Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij

> een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of

> een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan

> verdraagt gij dat zeer wel.' 2 Kor 11:4

En zo heeft iedereen zijn eigen Jezus en eigen evangelie. Ook jij.

Gr. Majorie

• perihelium

dat vind jij, dat vind jij, dat vind jij zeg je met als argument dat het dan nergens op slaat en dat vind jij. Wij hebben de Bijbel centraal, en jij? Dat horen we hier te hebben!

<><

• Verbaasd

carl schreef:

>

> Op zich verbaast de houding van Peri nij niet; hij bevindt

> zich in goed gezelschap.

> Lees paulus in Galaten 1

> 6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem

> die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u

> zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander

> evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring

> brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8

> Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik

> u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de

> hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en

> zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in

> strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

>

> Ik kan Peri zijn houding dus niet kwalijk nemen want zijn

> houding is bijbels verantwoord.

Misschien wel, maar de wijze waarop dit gebeurt is nogal afstotend. Zo erg zelfs dat men een afkeer krijgt van alles wat maar met het christendom te maken heeft. Met als resultaat dat men zich tot géén één evangelie aangetrokken voelt en liever atheïst blijven en zelfs worden.

> Het is voor mij echter meteen al een indicatie dat een

> kritische houding, óók t.a.v. de bijbel, geboden is.

Jawel :)

> je broer

> Carl

Gr. Majorie

• Verbaasd

Verder nog iets zinnigs te melden?

Gr. Majorie

• Florin

Verbaasd schreef:

>

> Daar ga jij ook al Florin. Waarom schrijft David rare dingen?

> David schrijft helemaal geen rare dingen. Dat is de

> geloofservaring van David en de wijze hoe David de bijbel

> uitlegt. Ook bij David lees jij dan niet wat je graag zou

> willen lezen. Jij hebt namelijk heel iets anders geleerd. En

> dat David anders schrijft, wil nog niet zeggen dat David er

> naast zit omdat dat toevallig niet met jouw visie

> overeenkomt. Ook jij kan er naast zitten.

Ik zit er niet naast met zijn visie en David kan soms leuke dingen schrijven en soms ook hele rare .

>En dat jij vindt

> dat Baldu, Thomas en Carl occult schrijven, komt omdat je

> niet begrijpt wat zij schrijven.

Baldu die schrijft zo chaotisch als het maar kan en als het eens wel duidelijk is wat ie schrijft is het zo onBijbels als… Je weet wel…

Van Thomas eingelijk hetzelfde over te zeggen . Carl is wel duidelijker met zijn visie maar die is zo satanisch en onBijbels als ik het zelf nog nooit heb meegemaakt en niet gedacht dat sommigen zo verduisterd in hun denken kunnen zijn .

>Het is heel bijbels wat zij

> schrijven alleen zie jij dat niet.

0,0 Bijbels .

>Op de één of ander manier

> heeft iemand jou ingeprent dat alles wat je leest en niet

> overeenkomt met wat jij geleerd hebt, occult is.

Nee hoor, wat occult is, is een “boodschap” dat geen boodschap is en die ten verderf leidt. Een boodcshap die dus niet overeenkomt met hetgeen er in het Woord van God, de Bijbel alleen, geschreven staat .

> Waarom leg jij niet eens een keer een paar gelijkenissen van

> Jezus uit?

Omdat ik het daar met niemand over gehad heb . Moet je eens kijken als Eli daar moeilijk over doet hoe ik het over ga hebben .

> > Van Theo vraag ik me steeds af waarom hij z'n Bijbel nou niet

> > serieus gaat nemen in plaats van wat hem allemaal zelf,

> > buiten de Bijbel om, wel niet “logischer” lijkt te zijn en

> > waarom hij nou niet wit gaan geloven wat er staat in plaats

> > van wat er niet staat .

>

> Theo neemt de bijbel heel serieus, maar JIJ vindt dat niet.

Theo neemt zijn BIjbel niet serieus . Als ie dat wel doet kun je uitleggen waarom hij niet gelooft dat Maria uit de Heilige Geest was zwanger geworden en dat de Here Jezus daaruit is geboren ? Het staat er zwart op wit .

> Dat komt ook omdat Theo dingen schrijft die niet overeen

> komen met JOUW geloof. Dat jij dan denkt dat Theo de bijbel

> niet serieus neemt, is jouw probleem. Niet dat van Theo.

> Jij toetst JOUW eigen waarheid aan die van Theo. Dat heeft

> helemaal niets te maken met het serieus nemen van de bijbel.

Soory hoor maar als je mijn posting goed had gelezen had je kunnen zien dat ik twee duidelijke teksten aanhaalde die hetgeen ik voor sta helemaal hard maakt en tegelijketijd netzo duidelijk hard maakt dat Theo liever gelooft wat ie zelf allemaal wel niet wilt in de plaats van wat de Schrift zegt .

Ik toets wat Theo, en een ieder wel, zegt/zeggen aan de Bijbelse Waarheid en niet aan een door mij verzonnen waarhied.

>

> > Er zijn wat lastige zaken in de Bijbel waar ik van mening ben

> > dat ook broeders en zusters onder elkaar van mening kunnen

> > verschillen…

>

> Ook dat roept Theo vaak, dat er lastige zaken in de bijbel

> staan, maar als Theo dat schrijft dan krijgt hij als antwoord

> dat hij de bijbel niet serieus neemt.

Alleen de zaken die zwart op wit staan en die hij maar niet wil geloven heeft nix met “problematische teksten” te maken. Concludeer hier maar wat anders uit :

“Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.” en “En hij had geen gemeenschap met haar, voordat zij een zoon gebaard had.”

>Maar je gaat er wel mee

> akkoord dat broeders en zusters onder elkaar van mening

> kunnen verschillen?

Ja maar niet van de zaken waar Theo het over heeft. De lastige dingen waar ik het over heb worden door rabbijnen, professoren en geleerden gezien als lastige zaken.

> Dus als ik het goed begrijp, neemt Theo

> de bijbel niet serieus als hij iets anders denkt dan jij,

Fout, niet “dan ik” maar het tegenovergestelde gelooft dan wat er staat of wat anders gelooft dan wat er duidelijk staat.

> maar als bv Boaz een andere visie heeft, dan verschil jij van

> mening met Boaz. Heel raar.

Ik kan bij Boaz geen fout vinden in wat hij schrijft.

> > Maar er zijn zaken die zwart op wit staan en

> > waar je geen geleerde voor hoeft te zijn om het te begrijpen

> > en te geloven .

>

> Ook zaken die zwart op wit staan, kunnen een totaal andere

> betekenis hebben.

Niet dus, haal hier maar wat anders uit dan dat de Here Jezus niet door de Heilige Geest is verwekt maar door een “seksueele gemeenschap” :

“Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.” en “En hij had geen gemeenschap met haar, voordat zij een zoon gebaard had.”

>

> > Ik zal nooit begrijpen hoe iemand zichzelf een christen kan

> > noemen en een “gelovige in de Bijbel” en bij het lezen van de

> > woorden "Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef,

> > bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit

> > de heilige Geest.“ en ”En hij had geen gemeenschap met haar,

> > voordat zij een zoon gebaard had.“ , nog steeds zegt ”Ja,

> > maar ik geloof niet dat Maria uit de Heilige Geest is zwanger

> > geworden maar door “gemeenschap” met een man te hebben." .

>

> Dat jij dat niet kan begrijpen is je goed recht. Maar ben je

> een slechte christen als je dit niet letterlijk gelooft?

Ja en een ongelovige die zijn Bijbel niet serieus neemt .

> Ook

> achter dit verhaal kan een veel diepere betekenis liggen

> Florin.

Niet dus . De messiaanse profetieen uit het OT zeggen zwart op wit dat de Messias/de Here Jezus door de HERE God Zelf verwekt zal worden .

>De bijbel is een geestelijk boek.

> Overigens komt dit verhaal sterk overeen met een veel

> vroegere mythe. Ook toen zal er een veel diepere betekenis

> achter gezeten hebben.

Laat die mythes maar met rust en geloof beter van het Woord van God zegt .

> Je bent echt geen betere christen als je dit allemaal

> letterlijk neemt.

>Christen zijn houdt veel meer in dan de

> bijbel letterlijk nemen.

Hoe raar het misschien bij jou ook overkomt, ik geloof dan dat wat ik geloof beter is dan wat de ander gelooft, omdat het gebaseerd is op wat er staat, op de Levende Woorden van de Levende God en niet op wat er niet staat.

> > Sorry hoor, maar als jij denkt gered te kunnen worden door in

> > een “jezus” te geloven die door seksueele gemeenschap tussen

> > een man en een vrouw is verwekt,

>

> Wat doet dat er nou toe of je dat wel of niet gelooft?

Het doet zeer veel toe, want als je dat niet gelooft baseer jij je hoop en geloof op een “jezus” die nooit heeft bestaan en die dus niet de Here Jezus is Die gestorven is voor de schuld van onze zonden opdat wie door Hem naar de Vader naar boven zou kijken behouden zou worden .

>Jezus

> vertelde over Zijn Vader en het Koninkrijk Gods. Dat doet er

> toe. Je kan ook in Jezus als Zoon van God geloven mét sexuele

> gemeenschap tussen en man en een vrouw. Men hoeft er geen

> minder christen om te zijn. Maar dat gaat waarschijnlijk

> boven jouw petje.

Tja, tuurlijk gaat dat boven mijn petje en als iemand dat wel gelooft ie die iemand mij geen broeder of zuster in het geloof .

> > kan je een ding vertellen :

> > Die “jezus” is niet de Here Jezus waar de Bijbel het over

> > heeft en door Wie wij wel gered kunnen worden .

>

> Dat is jouw idee dan.

Het is wat er staat.

>

> > 'Want indien de eerste de beste een andere

> > Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij

> > een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of

> > een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan

> > verdraagt gij dat zeer wel.' 2 Kor 11:4

>

> En zo heeft iedereen zijn eigen Jezus en eigen evangelie. Ook

> jij.

En toch hoort het niet zo te zijn, de tekst is duidelijk :

'Want indien de eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen, of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat zeer wel.' 2 Kor 11:4

> Gr. Majorie

Gr Florin

• Florin

Verbaasd schreef:

>

> Verder nog iets zinnigs te melden?

Wil niet veel zeggen maar Steven zegt heel wat meer zinnigs dan jij en Gonnie die allenmaar zeurt hele dagen hier op de PB.

>

> Gr. Majorie

Florin

• Sofie

Naar wiens woorden luister jij?

Sofie