Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Vraagje,

• Dorine

Overigens is dat niet helemaal toevallig, dat ik het woordje ‘daardoor’ vergat.

Ik wilde namelijk niet de indruk wekken dat het een altijd door het ander veroorzaakt wordt. Ik denk dat godsdienstwaanzin evengoed veroorzaakt kan worden door een overdreven godsdienstijver, als door een stoornis in het geestelijk functioneren waarin het geloof toch niet op de juiste wijze tot houvast leidt. Als mensen in kwetsbare omstandigheden zoeken naar houvast in geloof en dit om wat voor reden niet vinden, kan het zijn dat de gewenste balans niet gevonden wordt. Een belangrijke taak voor zielenherders om deze mensen je juiste steun te geven. Zodat ze uiteindelijk vinden wat ze zoeken, een stevig fundament, een betrouwbaar vangnet.

Vrede en alle goeds,

Dorine

• Gonnie

Van Dorine nooit gemerkt dat zij hier bezig was om zieltjes te winnen wel dat zij nogal religieus is en dat religie haar grote belangstelling heeft.

• Dorine

Hoi, ik zie dat jouw reactie eerder kwam dan mijn aanvulling, waarbij ik vergat de titel te veranderen.

Pinksteren is echt ‘mijn’ feest. De herdenking van het onstaan van de christelijke kerk, het ontvangen van de Heilige Geest.

Jaren geleden had ik de gewoonte om op eerste Pinksterdag naar de oecumenische viering hier in de stad te gaan. Tot ik op een bepaald moment een uitnodiging kreeg om in onze eigen kerk te vertellen op welke manier de Heilige Geest mijn leven richting geeft. Kort daarna kwam ik in de gelegenheid me aan te sluiten bij een liturgische zanggroep, die ook met Pinksteren altijd de diensten muzikaal verzorgt. Zondagmorgen om negen uur beginnen we met de laatste voorbereidingen van deze viering. Na de Pinksterviering koffiedrinken met de gemeenschap en dan….?

En jij?

Vrede en alle goeds,

Dorine

• Verbaasd

perihelium schreef:

> Als dit een prikbord is over geloofservaringen

> en de Bijbel dan is het voor mij erg verwarrend als dat niet

> zo blijkt.

Wat zeg je me nu toch weer.

Baldu, Theo, Thomas, Carl, David en nog anderen zetten hier zo vaak hun geloofservaringen neer, leggen uit hoe zij bepaalde bijbelversen zien.

En jij vindt het allemaal bagger gezien jouw reakties. En dat komt omdat het niet met jouw geloof overeenkomt. Het heeft niets te maken met het zogenaamde ontbreken van geloofservaring en de bijbel hoor. Het heeft te maken met het feit dat deze prikkers niet schrijven wat jij graag wilt lezen.

Gr. Majorie

• Gonnie

Auteur: Verbaasd (—.cable.casema.nl)

Datum: 27-05-2009 18:06

perihelium schreef:

> Als dit een prikbord is over geloofservaringen

> en de Bijbel dan is het voor mij erg verwarrend als dat niet

> zo blijkt.

Wat zeg je me nu toch weer.

Baldu, Theo, Thomas, Carl, David en nog anderen zetten hier zo vaak hun geloofservaringen neer, leggen uit hoe zij bepaalde bijbelversen zien.

En jij vindt het allemaal bagger gezien jouw reakties. En dat komt omdat het niet met jouw geloof overeenkomt. Het heeft niets te maken met het zogenaamde ontbreken van geloofservaring en de bijbel hoor. Het heeft te maken met het feit dat deze prikkers niet schrijven wat jij graag wilt lezen.

Gr. Majorie

Zie dit antwoord van Verbaasd,beter kan ik het niet verwoorden.

Gonnie.

• carl

Op zich verbaast de houding van Peri nij niet; hij bevindt zich in goed gezelschap.

Lees paulus in Galaten 1

6 Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. 7 Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. 8 Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! 9 Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij!

Ik kan Peri zijn houding dus niet kwalijk nemen want zijn houding is bijbels verantwoord.

Het is voor mij echter meteen al een indicatie dat een kritische houding, óók t.a.v. de bijbel, geboden is.

je broer

Carl

• Cor

perihelium schreef:

>

> Gonnie schreef:

> >

> > Wederom zoek je het niet bij je zelf.

> > Met prikkers hier die heel gelovig zijn ben je niet in

> > discussie want zij krijgen van jou altijd de wind van voren

> > omdat zij niet het juiste geloof hebben,volgens jou.

>

>

> Gonnie, ik wijs erop dat de Bijbel en het geloof centraal

> moeten staan. Jij wijst naar mensen. Waarom?

>

> <><

en vroeger gebruikte je ze,

weet je nog??

• Cor

Naar MENSEN WIJZEN doe jij, man

Je hebt het alieen niet door hoe je doorslaat!

Wat 'n VENIJN……………………………..

• Dorine

Dat fanatisme had Paulus naar mijn mening na zijn bekering nog.

En dat is het mooie, want daarmee wist hij de boodschap van Jezus uit te dragen, levend te houden, over te dragen. Zonder zijn fanatisme zou het christendom al in de eerste eeuw met een sisser zijn afgelopen.

Vrede en alle goeds,

Dorine

• Cor

Zo kan je in het echt de boel bestelen, Peri

en toch denken dat je goed hebt gedaan

en de menshebt geholpen,

Bedoel je zoiets??