Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Siebesma: Discussie rond Genesis herhaalt zich

• Boris

De evolutie staat op winst. Dat is het goede nieuws vandaag uit het Reformatorisch Dagblad, waar Prof. Dr. Pieter Siebesma zegt:

Maar wat de christelijke wetenschappers in eigen kring betreft, zijn Mart-Jan Paul, Gijs van den Brink van de Studiebijbel en ik zo ongeveer de laatsten die nog niet om zijn.

Om zijn betekent geloven dat Genesis, het Scheppingsverhaal, niet letterlijk moet worden genomen. En wat is daar nu zo erg aan? Siebesma:

In gesprekken daarover met mijn ouders merkte mijn vader op dat het loslaten van de historische betrouwbaarheid van Genesis vaak het begin van het eind is. Na verloop van tijd komen er ook vraagtekens bij de wonderen, het eindigt met het loslaten van het geloof in de opstanding van Christus.

Aha. Het is het begin van het einde. Het gaat niet meer om waarheidsvinding maar om het overeind houden van een levensstijl, een gemeenschap, een machtsstructuur ook. Daarom is debatteren met creationisten zinloos. Al weten ze waarschijnlijk wel beter, ze blijven volharden. Uit lijfsbehoud.

Daarom ook kan de professor het niet laten om de allerzwaarste beschuldiging richting zijn dwalende christenbroeders te slingeren:

De hoogleraar kan de omslag in het denken over Genesis „niet los zien van de invloed van demonische machten. Het is aangrijpend dat ook integere christenen zich daardoor laten misbruiken. Op termijn zie ik weinig toekomst voor kerken die zich door hen laten leiden.”

Het is altijd grappig wanneer christenen het ene sprookje willen verdedigen door er nog een sprookje tegenaan te gooien. Demonische machten, jawel. Maar hij heeft gelijk. Ook ik zie op termijn weinig toekomst voor kerken. Door wie ze ook geleid worden.

http://www.lucaswashier.nl/?p=8158#more-8158

http://www.refdag.nl/artikel/1412279/Siebesma+Discussie+rond+Genesis+herhaalt+zich.html

• Eliyahu

Boris schreef:

>

> De evolutie staat op winst. Dat is het goede nieuws vandaag

> uit het Reformatorisch Dagblad, waar Prof. Dr. Pieter

> Siebesma zegt:

>

> Maar wat de christelijke wetenschappers in eigen kring

> betreft, zijn Mart-Jan Paul, Gijs van den Brink van de

> Studiebijbel en ik zo ongeveer de laatsten die nog niet om

> zijn.

>

> Om zijn betekent geloven dat Genesis, het Scheppingsverhaal,

> niet letterlijk moet worden genomen. En wat is daar nu zo erg

> aan?

Bs'd

Zoals een EVOLUTIONIST zegt:

“Chicago Field Museum, Prof. of Geology, Univ. of Chicago, ”Een groot aantal hoog opgeleide wetenschappers die niet van het vakgebied fossielenkunde en evolutionaire biologie zijn hebben ongelukkigerwijs de indruk opgedaan dat het fossielenverslag veel meer darwinistisch is dan het in werkelijkheid is.

Dit komt waarschijnlijk door de over-vereenvoudiging die onvermijdelijk is in bronnen die niet uit de eerste hand zijn: slechte kwaliteit leerboeken, populaire artikelen, enz.

Wat waarschijnlijk ook meespeelt is: “de wens is de vader van de gedachte”

In de jaren na Darwin hoopte zijn aanhangers voorspelbare vooruitgang te vinden. Dit is over het algemeen niet gebeurd maar het optimisme laat zich niet makkelijk uitroeien, ***en pure fantasy is in leerboeken terecht gekomen***.

Een van de ironische dingen van het creationisme-evolutionisme debat is dat de creationisten de foutieve opvatting geaccepteerd hebben dat het fossielenverslag een gedetailleerde en orderlijke vooruitgang laat zien en dat ze zeer veel moeite gedaan hebben om dit “feit” te integreren in hun zondvloed.

Raup, David, “Geology” New Scientist, Vol. 90, p.832,1981

David Raub is een evolutionist, en professor emeritus (voormalig Sewell L. Avery Distinguished Service Professor) in Geophysical Sciences en voormalig curator Geology aan het Field Museum van Natural History aan de University van Chicago. zie hier:

www.palaeos.com/Evolution/People1.html

Er zijn er maar weinigen die bestand zijn tegen de constante hersenspoeling met de evolutie nonsens.

Eliyahu

Het fossielenverslag laat STASIS zien, en geen evolutie, zie hier: www.geocities.com/wegvel/fossielenNL.html

• perihelium

Het is wel duidelijk dat de apen van jou afstammen.. ;)

<><

• baldu

Jacobus: Zorg ervoor dat uw spreken en uw handelen de toets kunnen doorstaan van de wet die vrijheid brengt

• CU

Steven is al een beetje aan het veranderen.

Want voorheen zei hij dat Boris zegt van de apen af te stammen, en nu is dat opeens andersom. De apen stammen van Boris af.

Waarmee Steven wil zeggen dat Boris nu apen uit zijn mouw kan toveren. En aangezien toveren een zonde is , kan je daarvoor in Zolder 50 weer laten bidden voor bevrijding.

Nou, als dat geen evangelisatie is. :)

met groet, CU.

• perihelium

baldu schreef:

>

> Jacobus: Zorg ervoor dat uw spreken en uw handelen de toets

> kunnen doorstaan van de wet die vrijheid brengt

Heb 11:6

<><

• thomas

Hebr: 11:

6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is van hen, die Hem zoeken.

Mooie tekst.

Waarmee zal Hij Belonen?

Met afgunst, wrok, jaloezie of twistziekte

Of met de Geest en Zijn Vrucht..;)

• baldu

Jacobus: Maar u slaat een hoge toon aan en bent daar nog trots op ook. Dat soort trots is volkomen ongepast. Als iemand weet hoe het hoort maar er niet naar handelt, dan zondigt hij

• boerenkool

God heeft het scheppingsverhaal in 6 dagen verteld aan Adam. Dus kan er daarvoor best evolutie zijn geweest. Maar ik geloof er persoonlijk niet zo in aangezien soorten volgens de bijbel geschapen zijn naar hun aard.

• Cor

Kan je je iets duidelijker kunnen uitdrukken, Boerenkool??boerenkool schreef:

>

> God heeft het scheppingsverhaal in 6 dagen verteld aan Adam.

> Dus kan er daarvoor best evolutie zijn geweest. Maar ik

> geloof er persoonlijk niet zo in aangezien soorten volgens de

> bijbel geschapen zijn naar hun aard.