Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1e hemelvaart?

• perihelium

thomas schreef:

>

>

> Mijn vraag aan jou is deze;

>

> hoe zie jij het Woord?

De heilige Bijbel is het Woord van God en die zie ik als het Woord van God en als heilig.

<><

• thomas

Ook ik zie de bijbel als een heilig boek; een boek waarin de Waarheid te vinden is.

Als Johannes begint met de woorden: ´´1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.´´

dan lees ik hierin, dat het Woord er al voor de bijbel was..

Is dit Woord dan alleen de bijbel, of is Het meer dan alleen de bijbel..want als het Woord er altijd is geweest, en het Woord verkondigt worden moet worden als opdracht voor allen die het Woord gehoord hebben en Dit bewaren in hun hart (Lucas 8)..is dat alleen de bijbel voorlezen, of heeft het Woord ook te maken met iets Eeuwig-durend..Het koninkrijk van God, een Alpha en Omega.

Dit lijkt mij wel logisch.

Wat vind jij?

• perihelium

thomas schreef:

>

>

> Ook ik zie de bijbel als een heilig boek; een boek waarin de

> Waarheid te vinden is.

>

> Als Johannes begint met de woorden: ´´1 In den beginne was

> het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.´´

>

> dan lees ik hierin, dat het Woord er al voor de bijbel was..

>

> Is dit Woord dan alleen de bijbel, of is Het meer dan alleen

> de bijbel..want als het Woord er altijd is geweest, en het

> Woord verkondigt worden moet worden als opdracht voor allen

> die het Woord gehoord hebben en Dit bewaren in hun hart

> (Lucas 8)..is dat alleen de bijbel voorlezen, of heeft het

> Woord ook te maken met iets Eeuwig-durend..Het koninkrijk van

> God, een Alpha en Omega.

>

> Dit lijkt mij wel logisch.

>

> Wat vind jij?

Het evangelie komt tot ons door de Bijbel, Jezus komt tot ons in de Bijbel, het laat zien wie Hij werkelijk is (God). Jezus is in de Bijbel opgestaan uit de dood en heeft in de Bijbel Zijn heilige Geest uitgestort. In de Bijbel kunnen we lezen dat onze zonden vergeven zijn in Jezus naam en dat we in geloof met God deelgenoot kunnen zijn door Zijn Geest, met alle beloften die daar in de Bijbel bij gegeven worden. Het is de Bijbel die door merg en been gaat en ons raakt omdat het Gods Woord is en waardoor we in geloof weten dat het waar is.

<><

• thomas

Mooi, wat een boekwerk is dat..

Je schrijft ook dat in de bijbel staat dat we;´´in geloof met God deelgenoot kunnen zijn door Zijn Geest,´´

hmm..

Hoe bedoel je dat?

• perihelium

thomas schreef:

>

>

> Mooi, wat een boekwerk is dat..

>

> Je schrijft ook dat in de bijbel staat dat we;´´in geloof met

> God deelgenoot kunnen zijn door Zijn Geest,´´

>

> hmm..

>

> Hoe bedoel je dat?

Daar komen die teksten van het ‘zoonschap’ die je wel eens hebt geplaatst van pas. Maar we moeten het wel zien zoals God het presenteert en geeft en niet dat godje in jezelf wakker willen maken. Okay?!

<><

• thomas

Niet alleen die teksten, maar ook die van Johannes 1..

En samen komen we uit bij die one-liner, (het zijn er trouwens two) waar je geen rust voor leek te hebben om te laten bezinken;

´´Het Evangelie is het Woord. En het Woord is de Geest.´´

Ik wil mijn gelijk niet proberen te halen, maar wel graag delen..snap je?

Wat een prachtige overdenking zo, vind je niet?

• perihelium

Jezus zei, “Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben.” Johannes 14:15-20

“Toen de dag van het Pinksterfeest aanbrak waren ze allen bij elkaar. Plotseling klonk er uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag, dat het huis waar ze zich bevonden geheel vulde. Er verschenen aan hen een soort vlammen, die zich als vuurtongen verspreidden en zich op ieder van hen neerzetten, en allen werden vervuld van de heilige Geest en begonnen op luide toon te spreken in vreemde talen, zoals hun door de Geest werd ingegeven.”… “Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: “Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten.” Handelingen 2:1-4, 16-17

“Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.” 2 Korintiërs 3:17-18

Op Jezus gerichte spiritualiteit betekent dat de Geest van Jezus, de Oneindige, Persoonlijke, Bezielende, Schepper God in je leeft. Het is wandelen in de Geest van Jezus, de heerlijkheid van zijn aanwezigheid kennen, en zijn bijzondere stem leren kennen. Het is het leven door een kracht die groter is dan jezelf en leren anderen meer lief te hebben dan jezelf, zelfs je vijanden, zoals Jezus dat deed.

Op Jezus gerichte spiritualiteit begint met het ontmoeten van Jezus; het begint als we het leven gaan leven op zijn manier in plaats van op onze eigen manier en als we op hem vertrouwen in plaats van op onszelf te vertrouwen. Hij kwam om aan ons te tonen hoe we als mens moeten leven. Hij biedt verzoening tussen God en de mens, tussen de mensen zelf, en tussen de mens en de schepping. Hij biedt mensen vergeving van hun zonden en daarmee geeft hij ons het herstelde, wedergeboren Leven van de Geest van God. Zoals hij zelf zei, “ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid.” Johannes 10:10

http://amsterdam50.nl/1/site.php?page=spirituality§ion=Spirituality&lang=nl

<><

• thomas

“Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid. Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.” 2 Korintiërs 3:17-18

En zo is het ook.

Trouwens; de Geest van Jezus..is de Geest van God en ´´niet alleen´´ van Jezus.

Het is de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, Die ook in U woont.

schrijft Paulus aan de mede gelovigen..

Het is de Geest welke de mens Vrij maakt en Vrijheid is.

• perihelium

thomas schreef:

>

>

> “Welnu, met de Heer wordt de Geest bedoeld, en waar de Geest

> van de Heer is, daar is vrijheid. Wij allen die met onbedekt

> gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en

> meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld

> worden veranderd.” 2 Korintiërs 3:17-18

>

> En zo is het ook.

>

> Trouwens; de Geest van Jezus..is de Geest van God en ´´niet

> alleen´´ van Jezus.

>

> Het is de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft

> opgewekt, Die ook in U woont.

> schrijft Paulus aan de mede gelovigen..

>

> Het is de Geest welke de mens Vrij maakt en Vrijheid is.

Ik vind dat ‘meer en meer’ wel een sprekend detail. Kan jij met teksten komen voor wie dit geldt?

<><

• thomas

De eerste komt nog uit Lucas 8 van netzo..

15 En dat in de goede aarde valt, zijn dezen, die, het Woord gehoord hebbende, het in een eerlijk en goed hart bewaren, en in volstandigheid vruchten voortbrengen.

Volstandigheid is lijdzaamheid..en dat zegt ook de volgende tekst, dat diegene die lijden met Hem ook worden verheerlijkt met Hem.

Jezus zei al; ´´neem uw kruis op en volg Mij.´´

16

Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God, en medeërfgenamen van Christus;

indien wij althans met Hem lijden, opdat wij ook met Hem verheerlijkt worden.

Het geldt voor de ´´Diehards´´; en dat zijn hen, die de Weg volgen willen, welke Jezus ook heeft afgelegd.