Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1e hemelvaart?

• perihelium

thomas schreef:

>

>

> Het enige wat ik van je vraag, is of je met de doop de

> waterdoop door onderdompeling in water bedoelt, of wordt er

> met dopen mogelijk iets meer bedoeld?

>

> Hoe zie je dat in het licht van al die teksten die je gegeven

> hebt.

Kijk, dit maakt het zo moeilijk om dieper op de zaken in te gaan met je. Zonder dat ik alles terug ga lezen is dit wat ik er van begrijp. We hadden het over het een zijn in Christus en het gebod van Jezus om ons te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Dat is onderdompeling in water, zoals we oa in handelingen kunnen lezen, wat mensen letterlijk in water doen nadat ze tot geloof zijn gekomen en zich hebben bekeerd. We gaan vervolgens door op de betekenis van gestorven zijn in Christus waar het sterven bij de doop voor staat om daarna uit te komen bij het opstaan uit de dood met Christus en dan heb je het ineens over dat doop ook iets anders kan zijn. Als je gaat dwalen en met je klok en klepel gedachten (die we allemaal hebben) niet op je knieën kan gaan om ze los te laten zijn we uitgepraat. Dan ben je aan het dwalen ipv volgen en is het paarlen voor de zwijnen. Ken je de betekenis van dwalen en weet je dat dat het tegenovergestelde is van volgen?

Als je oprecht op zoek bent zal het beest eerst getemd moeten worden want je gaat als een olifant door de porseleinkast. Zie dat in en houd je ogen op de Here Jezus gericht. Dan kom je er wel!

We kunnen hierover best verder praten, maar dan wel met de Bijbel centraal en alleen als we ons daardoor laten leiden.

In Jezus naam,

<><

• thomas

Ik vroeg jouw visie op dopen.

Niet jouw veroordelende mening over mijn mening, maar wat zegt jou de bijbel daarover.

Is door de doop een indaling/activeren/ontvangen van de Geest in de mens bedoeld, dan zal juist door deze Geest er een Eénwording Zijn..

Door de Geest, die werkzaam wordt in de mens, kan pas éénwording zijn, omdat de Geest door de Zoon (de Wedergeborenen, het Zaad) Zich toont(zie Lucas 8 over dit zaad; het Woord Gods) Eén in Christus..omdat de doop in de dood heeft plaatsgevonden.

Eén in Geest=Eén Lichaam van Christus.

De Geest is het Woord, is het Evangelie..en dat verkondigen door de doop in Christus Jezus, was de opdracht aan de volgelingen van Jezus: Matt. 28.

• perihelium

Ik wens je Gods zegen toe met je Bijbel studie waarin je de Bijbel niet laat spreken maar je eigen kijk de boventoon laat voeren. Ik hoop en bid dat God wel tot jou blijft spreken en ben er zeker van dat Hij dat zal blijven doen. Waarom voel je je eigenlijk veroordeeld over dit onderwerp? Omdat je niet gedoopt bent of omdat je niet (meer) naar de kerk van Christus gaat? Laat de waarheid spreken en ga daarnaar op zoek!

<><

• thomas

Ik hoop en bid dat God wel tot jou blijft spreken en ben er zeker van dat Hij dat zal blijven doen.

Dank je..

De Waarheid is Geest. en één in Christus, is dat de Waarheid gehoord wordt, omdat Die verkondigd moet worden.

Ik voel me niet veroordeeld, maar je veroordeelde mijn mening, in plaats van een visie te geven over de doop wat ik je vroeg.

Als je visie die is, dat dopen alleen het onderdompelen in water inhoudt, dan is dat jouw visie. prima..

Maar mijn vraag was ook; aan de hand van de bijbel.

En dat heb ik gedaan.

Jij hebt teksten over dopen gegeven, die ik heb opgezocht en neergeschreven.

Mijn visie gegeven, en de jouwe gevraagd om die óók te geven, aan de hand van diezelfde teksten als leidraad.

Maar ik kom er niet uit met jouw antwoord, deze is voor mij warrig en onoverzichtelijk; ik weet niet wat je nu eigenlijk geantwoord hebt omtrent jouw visie aan de hand van de inhoud van de teksten over wat de doop werkelijk inhoudt..

• perihelium

thomas schreef:

>

> De Waarheid is Geest. en één in Christus, is dat de Waarheid

> gehoord wordt, omdat Die verkondigd moet worden.

Wat bedoel je hier nu mee? Het klinkt vaag Bijbels maar lijkt me verkapte spiriwiri met jouw ideeen en visies over de christusgeest die ook in buddha zit. Of je bent daar inmiddels van bekeerd maar bent echt super onduidelijk.

>

> Ik voel me niet veroordeeld, maar je veroordeelde mijn

> mening, in plaats van een visie te geven over de doop wat ik

> je vroeg.

>

> Als je visie die is, dat dopen alleen het onderdompelen in

> water inhoudt, dan is dat jouw visie. prima..

>

> Maar mijn vraag was ook; aan de hand van de bijbel.

Niks visie of mening, we gingen de Bijbel centraal houden en hadden het over het gebod van Jezus om te dopen. Dwz dopen met water want er is ons niet geboden dat we ons met de heilige Geest moeten dopen maar met water. Jezus doopt met de heilige Geest.

>

> En dat heb ik gedaan.

>

> Jij hebt teksten over dopen gegeven, die ik heb opgezocht en

> neergeschreven.

>

> Mijn visie gegeven, en de jouwe gevraagd om die óók te geven,

> aan de hand van diezelfde teksten als leidraad.

wat wil je nu met een wereldse visie? Je wilt of kan de Bijbel echt niet laten spreken he?

>

> Maar ik kom er niet uit met jouw antwoord, deze is voor mij

> warrig en onoverzichtelijk; ik weet niet wat je nu eigenlijk

> geantwoord hebt omtrent jouw visie aan de hand van de inhoud

> van de teksten over wat de doop werkelijk inhoudt..

Mijn antwoord? visie blabla.. Wil je aan Bijbelstudie doen of wil je jezelf blijven horen spreken?

<><

• thomas

Oké steven..het is blijkbaar te veel gevraagd…

Maar wie weet hebben we het er nog eens over.

• perihelium

In Handelingen 19:1-6 staat over doop, ook met de heilige Geest na de doop in de naam van de Heer Jezus en Jezus opdracht om te dopen staat in Mattheus 28:19.

<><

• thomas

Hee, dat lees ik nu pas: je schrijft:

Je schrijft:´´Dwz dopen met water want er is ons niet geboden dat we ons met de heilige Geest moeten dopen maar met water.´´

En wat zegt de bijbel?

De opdracht aan de discipelen

Mat. 28:

16 En de elf discipelen zijn heengegaan naar Galiléa, naar de berg,

waar Jezus hen bescheiden had.

17 En toen zij Hem zagen, baden zij Hem aan; doch sommigen twijfelden.

18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende:

Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

19

Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende in de Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

20

En ziet, Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.

• thomas

Juist..dopen..in de Naam van de Geest…

• perihelium

thomas schreef:

>

>

> Hee, dat lees ik nu pas: je schrijft:

>

> Je schrijft:´´Dwz dopen met water want er is ons niet

> geboden dat we ons met de heilige Geest moeten dopen maar met

> water.´´

>

> En wat zegt de bijbel?

>

> De opdracht aan de discipelen

> Mat. 28:

> 16 En de elf discipelen zijn heengegaan naar Galiléa, naar de

> berg,

> waar Jezus hen bescheiden had.

> 17 En toen zij Hem zagen, baden zij Hem aan; doch sommigen

> twijfelden.

> 18 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende:

> Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.

> 19

>

> Gaat dan heen, onderwijst al de volken, hen dopende in de

> Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes;

> lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

>

> 20

> En ziet, Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der

> wereld. Amen.

Met deze woorden liet Jezus ons weten dat de doop zeer belangrijk is en dat allen die Hem willen volgen zich behoren te laten dopen. Deze opdracht is universeel zowel in plaats als in tijd, en geldt ook voor jou. Gehoorzaam aan de opdracht van Christus begonnen de apostelen onmiddellijk na de ontvangst van de Heilige Geest het evangelie te verkondigen en mensen te dopen.

“En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op den naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here onze God, er toe roepen zal. Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drie duizend zielen toegevoegd” (Handelingen 2:38, 39,41).

<><