thomas schreef:
>
>
> Het enige wat ik van je vraag, is of je met de doop de
> waterdoop door onderdompeling in water bedoelt, of wordt er
> met dopen mogelijk iets meer bedoeld?
>
> Hoe zie je dat in het licht van al die teksten die je gegeven
> hebt.
Kijk, dit maakt het zo moeilijk om dieper op de zaken in te gaan met je. Zonder dat ik alles terug ga lezen is dit wat ik er van begrijp. We hadden het over het een zijn in Christus en het gebod van Jezus om ons te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Dat is onderdompeling in water, zoals we oa in handelingen kunnen lezen, wat mensen letterlijk in water doen nadat ze tot geloof zijn gekomen en zich hebben bekeerd. We gaan vervolgens door op de betekenis van gestorven zijn in Christus waar het sterven bij de doop voor staat om daarna uit te komen bij het opstaan uit de dood met Christus en dan heb je het ineens over dat doop ook iets anders kan zijn. Als je gaat dwalen en met je klok en klepel gedachten (die we allemaal hebben) niet op je knieën kan gaan om ze los te laten zijn we uitgepraat. Dan ben je aan het dwalen ipv volgen en is het paarlen voor de zwijnen. Ken je de betekenis van dwalen en weet je dat dat het tegenovergestelde is van volgen?
Als je oprecht op zoek bent zal het beest eerst getemd moeten worden want je gaat als een olifant door de porseleinkast. Zie dat in en houd je ogen op de Here Jezus gericht. Dan kom je er wel!
We kunnen hierover best verder praten, maar dan wel met de Bijbel centraal en alleen als we ons daardoor laten leiden.
In Jezus naam,
<><